• Anonym (My)

Känna befruktningen?

Hej! Kan man känna när man blir befruktad? Jag har nämligen ägglossning... Och i söndags hade vi sex. Nu har har jag jätteont, som mensvärk eller molande värk i tjejmagen. Vad tror ni? :)

• Svar på tråden Känna befruktningen?
  • Anonym (My)

Tack för svar. Intressans att höra att ni kände på er att ni blev gravida! Jag vet inte vad det här är... Det känns som att jag fått nån infektion eller så. Hade så ont igår på höger sida vid äggstocken. Nu har jag molande värk/mensvärk

• Anonym

Låter som om du har klockren äl smärta. 

• Anonym

Exakt, så känns ägglossning och även om du inte känt så förut kan det börja kännas så nu. Det kan variera i livet.

• Anonym (hm)

MEN ni menar väl att känna när det befruktade ägget fäster i livmodern va?!?!?!

jag har känt det med 2 av 3, är gravid med 3an nu! och kände det 6 dagar efter sex..
    det skar till! har ALDRIG så annars.. men det kändes jättetydligt.. 

det du beskriver ts låter som äl-värk... jag brukar få jätteont på ägglossningsdagen.. ibland som mensvärk, det moler och värker och jobbar på.. och det kommer samtidigt rejält med slem..
    andra gånger får jag sådana kramper i ryggen och fram och ner i magen mot äggstockarna.. bara skriker och gråter och inte vet var jag ska ta vägen då.. det är vidrigt!!! :/
    (har en teori om att det beror på vilken äggstock jag lossar ifrån)... :)) 

• Anonym (My)

Okej.. Vi säger att det är ÄL som jag känner av. Hur länge brukar ni ha ÄL-värk?

• Anonym (hm)
    Anonym (My) skrev 2012-08-24 13:20:51 följande:
    Okej.. Vi säger att det är ÄL som jag känner av. Hur länge brukar ni ha ÄL-värk?
    ibland har jag molandes i 1v innan för att sedan på själva äl dagen ha jätteont! andra ggr kommer det bara sådär! pang på! det är olika.. men man kan alltså ha det i 1v innan själva äl infaller.....

• Lillis80

Befruktningen, dvs när spermien träffar ägget, går ju inte att känna. Det sker ju för sig självt och påverkar inte kvinnan alls. Man kan heller inte känna att man blir gravid vid samlaget då det för en riktigt snabb spermie tar i alla fall 30 minuter att nå äggstocken ;) Men ca en vecka efter äl har jag hört flera säga att de känt ägget fästa. Vissa får t.o.m en liten nidationsblödning när ägget bäddar in sig i livmoderslemhinnan, så att det skulle kunna kännas känns ju inte helt osannolikt. Med allt som händer innan dess går ju så klart inte att känna :) Hoppas du plussar!

• Anonym (My)

Men jag vet säkert att jag hade ägglossning här om dagen då jag hade dessa slem flytningar, som jag alltid har vid ÄL. Men det var efter det jag fick ont.. Och har haft ont fortfarande.

• Lillis80

Det kan inte vara något helt annat du känner då? Inte för att jag vill grusa dina förhoppningar - jag hoppas verkligen att du plussar! De allra flesta känner ju faktiskt inget alls när ägget fäster. Jag vet ju inget om vad som pågår i din kropp, men tycker att det låter osannolikt att du skulle ha växtvärk redan när ägget ens inte borde ha fäst än (om det blev befruktat). Smärtan när ägget fäster brukar ju snarare beskrivas som ett stick eller hugg. Men jag har aldrig könt smärtan själv så jag har ju bara andrahandsinformation. Men kag är 100% säker på att man inte kan känna befruktningen, när spermien träffar ägget. Det är en fysisk omöjlighet. Håller tummarna för dig!

• Anonym

Vissa månader har jag jätte mycket äl värk som håller i sig i en vecka och ibland ända fram till mens.

• Anonym
    frankrike skrev 2012-08-22 23:08:33 följande:
    Jag har också med båda barnen vid samlagen sagt att nu blev jag gravid. Det kändes annorlunda och går inte att beskriva.
    Fast de allra flesta blir ju inte befruktade vid samlaget??
  • JonasK
    Anonym skrev 2012-08-22 23:20:53 följande:
    Har en vän som säger att hon kände vid samlaget att hon blev gravid, har försökt få klarhet i exakt vad och hur det kändes, men hon kan inte förklara det.
    Fast själva befruktningen sker ju knappast vid själva samlaget utan först några timmar senare så det låter väldigt osannolikt att det var befruktningen hon kände om det kändes vid själva samlaget. Det tar ju några timmar efter själva samlaget för spermierna att simma upp till ägget. Det kan inte ha varit ägglossningen hon kände?
Svar på tråden Känna befruktningen?