• Wanja6

Svar snabbt tack!

Vi åker till Mallorca om i morgon. Min 4-månaders son äter ersättning och i dag läste jag att man INTE ska göra ersättningen på flaskvatten. Nu fattar jag inget och jag känner mig sjukt stressad inför resan? Hur förbereder jag ersättningen? Kokat kranvatten? Vår BVC-sköterska är på semester så jag behöver er hjälp!

• Svar på tråden Svar snabbt tack!
  • Scaniamamma

Hej på 1177 står det att det är viktigt att det blandas på vatten ur flaska utomlands.

• mandelblomma

vart läser du det?
    Jag har använt just flaskvatten utomlands.
    Sen hade jag ofta med mig små tetror med ersättning / välling som redan är drickfärdig.

• Wanja6

Okey, jag läste nämligen att det är för mycket mineraler och salter i flaskvattnet..
    Tetror har jag med mig en del, men jag kan inte ta med mig så det räcker i 8 dagar tyvärr :(

• Wanja6

Sen kommer jag ju säkert behöva ge den lille extra vatten utöver ersättningen, är det flaskvattnet då också eller hur har ni gjort?

• mandelblomma
    Wanja6 skrev 2012-08-23 07:54:54 följande:
    Okey, jag läste nämligen att det är för mycket mineraler och salter i flaskvattnet..
    Tetror har jag med mig en del, men jag kan inte ta med mig så det räcker i 8 dagar tyvärr :(
    men alltså barnen där dricker ju det vattnet, så jo jag hade definitivt gjort så och har gjort i flera länder.
  • lins

Vi var i Indien i 3månader och gjorde välling på flaskvatten. Jag hade ingen aning om dessa rekommendationer. Vår dotter verkar ha klarat sig bra ändå..

• zest

Det finns ersättning på tetra i Spanien också. så borde även finnas på Mallorca, brukade köpa på en mataffär som heter supersol, annars brukar man kunna hitta det på apotek (dock dyrare) . Kolla upp om det finns vattenkokare på hotellet isåfall kan du koka kranvattnet, eller handla en liten vattenkokare som du kan ha med dig.

• Wanja6

Tack för alla era tips! Nu har jag lugnat mig lite, det löser sig nog. Som någon nämnde så finns det ju barn som bor på Mallorca och de lever ju :)

Svar på tråden Svar snabbt tack!