• Nano07

ADHD-utredning - vad krävs?

Nu har vi en dottern som bara är 5 år så än är det lite väl tidigt att sätta diagnos med både jag och pappa till dottern (min man) är rätt säkra på att det finns en viss problematik. Pappa har även stark diagnos (adhd) och har haft sen har var mycket liten (idag sätts inte diagnos så tidigt tack o lov!).

Dottern är väldigt duktig verbalt sett, har nääästan knäckt läskoden och kan räkna till 70 så hon är inte dum iaf :) Hon är aldrig agressiv eller får utbrott (mer än normala då) men hon har mycket svårt att hålla koncentrationen. Det blir väldigt tydligt när hon leker med andra, hon flyger runt i jämförelse och måla teckning tar ofta bara några minuter trots att hon verkligen vill göra det. Samtidigt så säger dom dagis att det inte är några problem med kompisar fast jag får intrycket från dottern att hon inte har någon som hon oftast leker med, hon flyter runt och leker lite med alla. Hon saknar också en hel del sociala koder. På gudstjänst i kyrkan då pastorn har predikning (eller dyl) och 80 pers sitter och knäpptysta och lyssnar så svarar dottern pastorn rakt ut. Mycket sött nu men inte så bra i längden. Hon hälsar och pratar även med ALLA hon möter fortsätter prata tills vi säger stopp. Hon fixar samlingar (ca 8 barn + ledar) hyffsat om man påminner henne konstant om att inte avbryta ledaren men även där är det svårt.

Som sagt så är detta inget problem nu med dagis, där behöver hon inte sitta still mer än en liten stund åt gånger. Det spännande blir skolan om ett år...

Så nu till huvudfrågan - krävs det aggressivitet/utbrått för att få utreda? Har kvinliga bekanta (visserligen vuxna idag så det var ett tag sen de var barn) som aldrig blev uttredda under skoltiden eftersom de aldrig var aggresiva/utåtagerande. Jag hoppas självklart att vården har kommit nånsans idag och insett att alla med adhd inte måste vara aggressiva men ja, vården är ju lite som den om man säger så.

• Svar på tråden ADHD-utredning - vad krävs?
  • No Name

Vår son började utredning vid 5års ålder vi tog upp det via BVC psykolog som påbörjade utredningen och hon skickade därefter vidare till Bup
    Och tänk på att en utredning tar flera år så det är bäst att ta tag i saken redan nu!!
    Vår sin har nu fått Ritalin å vi har världens Goaste och gladste unge

• No Name

Glömde att svara på din fråga :)
    De symtom du berättar om är väldigt lika min sons symtom så kör på :)

• Nano07
    No Name skrev 2012-08-23 08:26:10 följande:
    Glömde att svara på din fråga :)
    De symtom du berättar om är väldigt lika min sons symtom så kör på :)

OK, grejen är ju att det inte är något problem alls just nu. Det som hon har svårt med vet vi ju om och jobbar med. Men ska tänka på det till nästa BVC-koll. Borde ju vara en snart eftersom hon blir 5 om några veckor.

Jag kan ju även räkna upp andra saker som också är lite speciella men som nämt, inget som egentligen är något problem. Eller jo, en sak tycker jag inte om. När hon träffar andra barn utanför dagis (typ biblioteket, lekplatser osv) och de barnen är yngre och/eller osäkrare och blygare då bestämmer vår dotter. Och hon kan bli väldigt "bossig" vilket hon är medveten om för oftast så säger "GÅ mamma!" om jag närmar mig för att ha koll på vad hon gör....
  • W Goldberg

Man behöver absolut inte vara utåtagerande för att få en utredning.
    Det finns flera kriterier för att ställa en adhd diagnos, och att vara speedad och utåtagerande är bara en försvinnande liten del av det hela. Och utåtagerande barn är faktiskt ett fåtal av de alla, särskilt då det är flickor man talar om.
    Iofs är det oftast så att utåtagerande barn får snabbare hjälp eftersom dom märks och stör på ett annat vis, men de som inte är på det viset behöver minst lika mycket hjälp.

• Nano07
    W Goldberg skrev 2012-08-23 08:44:03 följande:
    Man behöver absolut inte vara utåtagerande för att få en utredning.
    Det finns flera kriterier för att ställa en adhd diagnos, och att vara speedad och utåtagerande är bara en försvinnande liten del av det hela. Och utåtagerande barn är faktiskt ett fåtal av de alla, särskilt då det är flickor man talar om.
    Iofs är det oftast så att utåtagerande barn får snabbare hjälp eftersom dom märks och stör på ett annat vis, men de som inte är på det viset behöver minst lika mycket hjälp.

Jo jag vet att det bara är en minoritet som faktiskt blir uttåtagerande men som du säger så är det oftast de som behöver hjälp tidigt däravmin undran hur vården gör. Vår tös är ändå väldigt klassiskt adhdig för att för att vara tjej just för hon är väldigt speedad och helt saknar blyghet inför främlingar eller stora samlingar. Varenda teaterföreställning vi har vart på så har hon avbrytit och försökt prata med skådespelare... dom gångerna är inte roliga för mig men dottern tycker det är så roligt så jag förökser lida mig igenom och ha koll på henne *skratt*

Hur är det, kan man ringa själv till barnpsykolog/bup eller måste man gå via bvc?
  • Moflo
    Nano07 skrev 2012-08-23 08:49:15 följande:

Jo jag vet att det bara är en minoritet som faktiskt blir uttåtagerande men som du säger så är det oftast de som behöver hjälp tidigt däravmin undran hur vården gör. Vår tös är ändå väldigt klassiskt adhdig för att för att vara tjej just för hon är väldigt speedad och helt saknar blyghet inför främlingar eller stora samlingar. Varenda teaterföreställning vi har vart på så har hon avbrytit och försökt prata med skådespelare... dom gångerna är inte roliga för mig men dottern tycker det är så roligt så jag förökser lida mig igenom och ha koll på henne *skratt*

Hur är det, kan man ringa själv till barnpsykolog/bup eller måste man gå via bvc?

Ring själv till BUP och förklara problematiken, säg att du vill komma på ett bedömningssamtal eftersom du misstänker att din dotter har en diagnos.
    För oss har det också tagit många år innan vi slutligen fick en diagnos och medicin. Som någon skrev ovan har vi nu världens goaste och gladaste unge.
  • Knasbubblan10

Vad är det medicinen gör? Ritalin alltså. Hur var det innan och hur är det nu? I skolan och andra sociala sammanhang? Måste man ha diagnos för att få med?

• No Name

Ja du måste ha diagnos för att få medicinen :) den verkar lite som kaffe ungefär den jämnar ut humöret och ger en "längre" stubin, verksamt i 8 timmar och har en otroligt positiv effekt på koncentrationen på vår son.

• No Name

Innan medicinering så hade han svårt att sitta stilla, störde mycket "kliade i rumpan" blev otroligt upprörd över minsta förändring bara att man glömt att köpa mjölk och var tvungen att åka på affären kunde ta ca 40 min att bara komma ut till bilen mycket stressande för honom att ändra på sitt "schema"

• Moflo
    Knasbubblan10 skrev 2012-08-23 12:33:09 följande:
    Vad är det medicinen gör? Ritalin alltså. Hur var det innan och hur är det nu? I skolan och andra sociala sammanhang? Måste man ha diagnos för att få med?

Oj, jag skulle kunna skriva en hel roman om hur det var innan. Men för att göra det så kortfattat som möjligt så skulle man kunna jämföra sonen med en kamphund med mycket jaktlust innan ritalin, och som ett väldigt lugnt och beskedligt barn efter ritalin.
    Det gick inte att föra samtal med honom utan att han fick utbrott, bara korta klara direktiv fungerade, han hade alltid taggarna utåt, sökte ständigt efter bråk, hade noll tålamod eller koncentration och så var han alltid så otroligt negativ, vilket smittade av sig på resten av familjen förstås. Sen han började med Ritalin kan han sitta ner mer än 1 minut åt gången, har börjat intressera sig för saker, kan bygga Lego i upp till en timme, går att föra en konversation med och bolla tankar och idéer med. Ett helt annat barn!
  • Moflo

För oss håller effekten inte i sig så länge som 8 timmar, men väl 4-6. Om vi tycker att det verkligen behövs så kan vi ge en till dos efter dessa timmar, men det har bara hänt en gång sen vi började med medicinen i början på juni.

• No Name

Moflo: det ska tydligen finnas 2 sorter av ritalinet en som håller 3-6 timmar och den andra på ca 8 timmar :) kolla av med dom på Bup för det va vad vår läkare sade till oss iaf :)

Toppenförklaring du fick till oxå :) stämmer precis på vår älskade unge

• Moflo
    No Name skrev 2012-08-23 14:24:06 följande:
    Moflo: det ska tydligen finnas 2 sorter av ritalinet en som håller 3-6 timmar och den andra på ca 8 timmar :) kolla av med dom på Bup för det va vad vår läkare sade till oss iaf :)

Toppenförklaring du fick till oxå :) stämmer precis på vår älskade unge
    Den vi har ska vara den som håller 8 timmar, men läkaren sa också att tiden kan variera från barn till barn, men tack ändå för omtanken.
Svar på tråden ADHD-utredning - vad krävs?