ADHD-utredning - vad krävs?
Nu har vi en dottern som bara är 5 år så än är det lite väl tidigt att sätta diagnos med både jag och pappa till dottern (min man) är rätt säkra på att det finns en viss problematik. Pappa har även stark diagnos (adhd) och har haft sen har var mycket liten (idag sätts inte diagnos så tidigt tack o lov!).
Dottern är väldigt duktig verbalt sett, har nääästan knäckt läskoden och kan räkna till 70 så hon är inte dum iaf :) Hon är aldrig agressiv eller får utbrott (mer än normala då) men hon har mycket svårt att hålla koncentrationen. Det blir väldigt tydligt när hon leker med andra, hon flyger runt i jämförelse och måla teckning tar ofta bara några minuter trots att hon verkligen vill göra det. Samtidigt så säger dom dagis att det inte är några problem med kompisar fast jag får intrycket från dottern att hon inte har någon som hon oftast leker med, hon flyter runt och leker lite med alla. Hon saknar också en hel del sociala koder. På gudstjänst i kyrkan då pastorn har predikning (eller dyl) och 80 pers sitter och knäpptysta och lyssnar så svarar dottern pastorn rakt ut. Mycket sött nu men inte så bra i längden. Hon hälsar och pratar även med ALLA hon möter fortsätter prata tills vi säger stopp. Hon fixar samlingar (ca 8 barn + ledar) hyffsat om man påminner henne konstant om att inte avbryta ledaren men även där är det svårt.
Som sagt så är detta inget problem nu med dagis, där behöver hon inte sitta still mer än en liten stund åt gånger. Det spännande blir skolan om ett år...
Så nu till huvudfrågan - krävs det aggressivitet/utbrått för att få utreda? Har kvinliga bekanta (visserligen vuxna idag så det var ett tag sen de var barn) som aldrig blev uttredda under skoltiden eftersom de aldrig var aggresiva/utåtagerande. Jag hoppas självklart att vården har kommit nånsans idag och insett att alla med adhd inte måste vara aggressiva men ja, vården är ju lite som den om man säger så.