Inlägg från: DesJoh |Visa alla inlägg
  • DesJoh

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Är det en privat skola?

I kommunala skolor får ALLA äta lunch i matsalen oavsett om de går på fritids eller ej!!

Vad är det för jävla påhitt att ETT barn INTE får äta i matsalen? Matsalen har INGET med fritids att göra, iaf inte när det gäller skollunch för det INGÅR i skatten vi betalar.   

• DesJoh
    Orpat skrev 2012-08-23 14:59:38 följande:
    Nej, jag har inte missuppfattat det.Fick det bekräftet igår av rektorn. Hon börjar 8.10-11.15, dår går dom andra barnen och äter.

Oj, vilka korta dagar............min fråga återstår - är det privat skola?

Mina barn går i kommunal skola........när de gick på lekis (JA, jag är gammaldags och säger lekisTungan ute) så gick de 8.10 - 13.00 måndag t.o.m torsdag. Lunch åt de vid 11.15.

Har hört av andra som har barn i kommunala skolor att deras barn har typ samma tider på lekis.    
  • DesJoh
    Orpat skrev 2012-08-23 15:03:44 följande:
    Nej, det är ingen privat skola utan en kommunal.

Jag tycker bara att det är ju inga pengar att spara på eftersom det är så få barn som inte går på fritids. 

Var bor ni?
  • DesJoh
    augustisten skrev 2012-08-23 15:45:21 följande:
    Vad olika det är. Här går de 8.00 till 13.20 alla vardagar och alla äter lunch.

Är det samma sak när de börjar skolan eller är det bara förskoleklassen?

Min son går i F-2:a så då kanske de får skolreglerna "på köpet".

"Förr i tiden" var lekis/förskoleklassen utanför skolan och var "sitt eget" men nuförtiden är de "inbakade" i skolan och ska följa skolans regler/läroplan.
  • DesJoh
    Orpat skrev 2012-08-23 16:00:35 följande:

Men får man verkligen ha hur korta dagar som helst eller kan det vara en taktisk grej av kommun att tvinga föräldrar att ha barnen på fritids. Finns det någon lagstadgad minimigräns på antal timmar som 6 årsverksamheten ska vara?

Eller kan kommun ha hur korta dagar som helst? 

De flesta här i tråden verkar ha samma tider som vi hade när våra barn gick på lekis = från ca 8-tiden till ca 13-tiden månd - torsd och då blir det 20 timmar/vecka. 
  • DesJoh
    katalysator skrev 2012-08-23 18:18:17 följande:
    Här där jag bor går man också 8:10-11:10 och äter inte lunch alls. Förr fanns även en eftermiddagsgrupp som började efter lunch och gick 13-16, men jag tror inte att den finns kvar längre.

Hi hi hi, så var det när jag gick på lekis............jag började på lekis -76.
  • DesJoh
    katalysator skrev 2012-08-23 18:23:52 följande:
    Haha, ja utvecklingen går långsamt i den här kommunen. Det har sett precis likadant ut sedan jag var liten fram tills nu när mina syskonbarn börjat skolan Flört

SkrattandeTungan ute
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.