Inlägg från: Orpat |Visa alla inlägg
  • Orpat

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag har en 6 åring som har börjat på skolan.Nu är det som så att hon får inte äta i skolmatsalen bara därför att hon inte går på fritids.
    Det är bara hon i klassen som inte får äta, resten av barnen går på fritids. 
    Hur är det i andra kommuner runt om i landet?

Det här med att få gå och äta är ju halva grejen med att börja i skolan och hon är jätteledsen och känner sig utanför när jag hämtar henne, när alla andra står i kö i väntan på att få gå och äta.

Tycker det här känns som mobbing!
    Vad tycker ni?

Det är ju så få barn som inte går på fritids. Förra året gick alla på fritids så då fanns inte det här problemet.          

• Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.
  • Orpat

Nej, inte om hon inte går på fritids som man måste betala för. 2 % av inkomsten.

• Orpat

Nej, jag har inte missuppfattat det.Fick det bekräftet igår av rektorn. Hon börjar 8.10-11.15, dår går dom andra barnen och äter.

• Orpat

Nej, det är ingen privat skola utan en kommunal.

Jag tycker bara att det är ju inga pengar att spara på eftersom det är så få barn som inte går på fritids. 

• Orpat

Ja det är bara min flicka som inte äter. Det är bara så ledsamt att se henne när jag hämtar henne, att hon inte får gå med dom andra och äta.

• Orpat

8.10-11.15 går hon i skolan men eftersom det är bara hon som inte äter så känns det så konstigt och hon känner sig så utanför.

• Orpat

Men får man verkligen ha hur korta dagar som helst eller kan det vara en taktisk grej av kommun att tvinga föräldrar att ha barnen på fritids. Finns det någon lagstadgad minimigräns på antal timmar som 6 årsverksamheten ska vara?

Eller kan kommun ha hur korta dagar som helst? 

• Orpat

Det är ju det som är så konstigt att kan dom inte gå till 12 eller 12.30 så alla barn kan få lunch och sen gå hem.

• Orpat

Läraren tyckte själv att det skulle vara mest praktiskt om alla barn åt lunch och sen så kunde fritids ta vid efter lunch. Det jag reagerar över är att man kan låta ett barn inte gå med dom andra till maten. Det är ju så viktigt att alla barn ska vara lika viktiga i skolan och inte ska känna sig utanför.

• Orpat

Jag är alltså hemmafru och tycker det är onödigt att betala i fritidsavgift och har inga problem att laga lunch åt henne. Tidigare har alla barn ätit skollunchen oavsett om dom gått på fritids eller ej. Men nu har dom ändrat på detta så att bara fritidsbarnen får äta.
    Det jag reagerar över är att man sätter ett barn åt sidan när man på skolan pratar så mycket kring likabehandlingsplaner. Visst kan jag hämta henne ännu tidigare innan dom samlas för lunch men dom går ju så kort tid så jag vill att hon verkligen får vara in till sista minuten. 

Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.