Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Samma tider gäller här, lunchen ligger efter förskoleklasstiden. Men alla barn får stanna och äta lunch. De har valt att avsluta kl 13. Så tiderna är nu 8.15-13

• Hannah76
    EllanEriksson skrev 2012-08-23 18:27:02 följande:
    Men.. Spelar verkligen skoltiderna roll? När jag hade lektioner från 12 till 15 på dagarna, alltså att vi började 12 vissa speciella dagar så var våran lunch 11:30 och vi fick äta ändå. Bara vart och fundera på en kommentar som skrevs..
    Fast detta gäller en förskoleklass.
  • Hannah76
    Orpat skrev 2012-08-23 18:38:04 följande:

Läraren tyckte själv att det skulle vara mest praktiskt om alla barn åt lunch och sen så kunde fritids ta vid efter lunch. Det jag reagerar över är att man kan låta ett barn inte gå med dom andra till maten. Det är ju så viktigt att alla barn ska vara lika viktiga i skolan och inte ska känna sig utanför.

Fast det är ju inte förskoletid då utan fritids, som ni har valt bort? Hon är då helt oförsäkrad om hon skulle följa med bla.
  • Hannah76
    EllanEriksson skrev 2012-08-23 18:49:07 följande:
    Hannah; Ska det göra skillnad på klasser? Trodde det va generellt med alla klasser. För som jag fattar går TS barn i 0an och den räknas in bland grundskolan.
    Nej inte förskoleklassen, den ligger inte under skollagen.
  • Hannah76
    FruBlöjor skrev 2012-08-23 19:44:04 följande:
    Men ge din dotter en matlåda med sig. Då får hon umgås med andra.
    Tycker ändå att det låter lite fel, som mobbning. Sådant beteende orsakar utanförskap osv. Prata med kommunen om ni kan lösa situationen. Om de hittar ingen lösning, gå och gråt i aftonbladet. Aftonbladet kan göra mirakel ibland.
    Men hon kan ju inte vara kvar på fritids när hon inte har en fritidsplats?

Det är ju ts som valt bort fritids?
  • Hannah76

Förskoleklassen är tre timmar, i alla skolor. Men vissa skolor erbjuder barnen att vara kvar extra tid, för lunch och lek. Har med pengar i kommunen att göra.

• Hannah76
    Lotten 66 skrev 2012-08-23 20:59:04 följande:
    Alla barn i Sverige har väl rätt till skollunch. Vad händer när dom börjar i åk 4 o dom flesta inte går på fritids...ska ingen få mat då eller beror det på att det är så kort dag i skolan?
    Har i alla fall aldrig hört att barnen inte får mat i våran kommun.
    Ja fast nu går inte ts barn i skolan utan i förskoleklass.
  • Hannah76
    SiriSue skrev 2012-08-23 21:01:55 följande:
    Det är olika regler i olika kommuner. Har din kommun denna regel finns det nog ingen som helst chans att komma runt den. Enda chansen på min kommun att få utökad förskoletid är att det föreligger MYCKET starka skäl (de få tillfällen jag som förskollärare har stött på det handlar det om livshotande sjukdom i familjen som gjorde att föräldrarna var tvungen att närvara vid sjukhuset under större delen av dagarna och barn med behov av särskilt stöd med föräldrar med för oregelbundna tider för att det skulle fungera för barnet) och beslutet tas högre upp i kommunen om jag förstått rätt.

Såvida det inte föreligger särskilda behov, att din dotter skulle lida något oerhört och gå in i depression eller liknande på grund av detta, att hon skulle vara utesluten ur gruppen på ett allvarligt sätt, tror jag inte att det finns någon chans, tyvärr... Eventuellt kan din kommun vara mindre hårda på detta.
    Det lättaste är väl att söka plats på fritids?
  • Hannah76

Oj vad många det är som inte har koll på detta med förskola. Det är bara tre timmar om dagen. I vissa skolor/kommuner så väljer man självmant och frivilligt att förlänga tiden. Det har självklart med pengar att göra.

Tycker det är lågt att säga att skolan gör så att ts barn blir utfryst. Gäller det alla barn som går hem tidigare än stängning? Alla de som  missar mellis? Alla som inte äter frukost på skolan? Alla de som är lediga på loven?

• Hannah76
    charlie och novas mamma skrev 2012-08-24 10:15:17 följande:
    Min son har precis oxå  börjat i förskole klass, vi bor i Gävle och SKOL TIDEN här är 9.30-11.30. Eftersom jag är mamma ledig får jag inte ha honom på fritids men han går på fritids varannan veckan när han är hos sin pappa. Men till saken, han får inte heller lunch eftersom jag inte betalar fritids avgift. Alla barn går och äter när han går hem. Inget konstigt med det kan jag tycka men jag trodde faktiskt att det fick lunch i förskoleklassen oavsett. Men men det är som det är..
    Varför borde de få det?
  • Hannah76
    Butterflie skrev 2012-08-24 10:16:56 följande:
    Okej, så är det inte här, men min 6åring går 08-12.20 ochfår lunch, men det är alltså någonting kommunen valt?
    Förra året gick min 7åring samma tider och det var precis som i en vanlig klass, de hade gympa, utflykt, boklån, lärde sig alla bokstäver och de flesta kunde även läsa innan 1a klass.. Det enda som skiljer förskolan ifrån 1an här är att de e lediga varje måndag och de får inga läxor..
    Då har din kommun/skola valt att de får gå längre men inte varje dag.
  • Hannah76
    AnkiC skrev 2012-08-25 16:17:07 följande:
    Jo men jag tycker nog att man kan göra ett undantag när det gäller endast ett barn i den klassen. Jag anser inte att man måste göra undantag till alla andra bara därför. Man måste se till varje situation och varje barns behov. Vissa barn kanske inte bryr sig medans andra gör det. Detta är ju inget direkt merjobb för skolan och ingen merkostnad heller om ts betalar för lunchen för det är klart att hon ska betala då! Det borde du ju göra för ditt barns skull ts.
    Alla andra i samma kommun som vill ha barntillsyn fast de inte har rätt till det - de ska inte få det då? man ka inte ha det rättvist med dessa regler menar du?
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.