Inlägg från: Busbellan |Visa alla inlägg
  • Busbellan

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

Jag tycker faktiskt inte det är konstigt, de andra barnen äter ju på fritidstiden och ditt barn går inte på fritids alltså går hon hem och äter. Vilka tider förskoleklassen går varierar väldigt både mellan olika kommuner och olika skolor. Har hört från flera som går tre timmar per dag och alltså inte äter lunch under skoltid.
    Om du har möjligheten och hemskt gärna vill att hon ska äta, sätt henne på fritids och betala för det. Har ni inte möjlighet i er kommun att ha fritids om du är hemma, förklara det för dottern att eftersom du är hemma så äter hon hemma med dig. 

Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    StilaM skrev 2012-08-24 07:45:37 följande:
    Skolan och kommunen är skyldig att tillhandahålla lunch för alla elever, oavsett om de går på fritids eller inte. Det skolan gör går emot skollagen.
    Fast dit hör inte förskoleklassen
  • Busbellan
    StilaM skrev 2012-08-24 07:51:48 följande:

Nej, men TS skrev "skolan".

Fast det har ju framkommit att det är förskoleklassen barnet går i
  • Busbellan
    Orpat skrev 2012-08-24 09:00:45 följande:
    Jag är alltså hemmafru och tycker det är onödigt att betala i fritidsavgift och har inga problem att laga lunch åt henne. Tidigare har alla barn ätit skollunchen oavsett om dom gått på fritids eller ej. Men nu har dom ändrat på detta så att bara fritidsbarnen får äta.
    Det jag reagerar över är att man sätter ett barn åt sidan när man på skolan pratar så mycket kring likabehandlingsplaner. Visst kan jag hämta henne ännu tidigare innan dom samlas för lunch men dom går ju så kort tid så jag vill att hon verkligen får vara in till sista minuten. 

Fast då är det ju ditt val att hon inte ska äta lunch med de andra. Har du möjlighet att ha henne där och inte vill betala för det så är det ju ditt val, inte skolan som ställer henne utanför. Som sagt vill man ha barnen på fritids så självklart måste man betala för det
  • Busbellan

Undra om alla även skulle tycka det var utfrysning om flickan var 5 år och gick på förskolan och hade ´tre timmar per dag som är vanligt när en förälder inte jobbar. Då går ofta 15-timmars barnen hem innan lunch. Är ju precis samma sak men antar att folk inte skulle skrika utfrysning då?

• Busbellan
    charlie och novas mamma skrev 2012-08-24 10:15:17 följande:
    Min son har precis oxå  börjat i förskole klass, vi bor i Gävle och SKOL TIDEN här är 9.30-11.30. Eftersom jag är mamma ledig får jag inte ha honom på fritids men han går på fritids varannan veckan när han är hos sin pappa. Men till saken, han får inte heller lunch eftersom jag inte betalar fritids avgift. Alla barn går och äter när han går hem. Inget konstigt med det kan jag tycka men jag trodde faktiskt att det fick lunch i förskoleklassen oavsett. Men men det är som det är..

Men där har de ju mindre timmar än vad som är tillåtet, 15 timmar/vecka ska det minsta vara och din son går ju då bara 10 timmar/vecka
  • Busbellan

K

AnkiC skrev 2012-08-25 10:51:41 följande:
    Va konstigt! Min 6-åring började nu. Han går 8-12.50. Lunch äter han kl. 10.20. Vad korta dagar ni verkar ha! Om det bara gäller ett barn tycker jag de borde göra ett undantag.

Fast om de ska göra undantag så får ju ts vara beredd att betala för det, vilket hon inte är. Alla andra barnen får ju betala för det.
  • Busbellan
    glassen skrev 2012-08-25 23:34:17 följande:
    Låter helknäppt tycker jag. Min son som också börjat i förskoleklass slutar sina skoldagar med lunch.Han går på fritids fyra dagar i veckan, och jag frågade om han skulle äta den dagen han var ledig från fritids eller om jag kunde hämta honom tidigae. Då sade de att han absolut skulle äta också, att det var en viktig bit att barnen åt tillsammans framförallt nu i början.
    Har även noterat att en tjej som inte går på firtids alls hämtas efter lunchen, så i den här kommunen är det självklart att alla barnen får lunch.

Men då ingår ju lunchen i förskoleklasstiden för er del vilket den inte gör i ts fall
  • Busbellan
    AnkiC skrev 2012-08-26 18:03:39 följande:
    Förskoleklassen och grundskolan har olika läroplaner. Båda lyder dock under skollagen.

Nej de har faktiskt samma läroplan, lgr11
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.