Inlägg från: Froststar |Visa alla inlägg
  • Froststar

6 åring får ej äta i skolmatsalen.

TS, din trådstart är full med felaktigheter, låter som något en kvällsblaska skulle koka ihop för att sälja tidningen. Din unge går inte i skola. Din unge slutar dagen innan det är dags för lunch, hon går de 15 timmar som ska erbjudas barn i förskoleklass. Hon går inte på fritids (kanske för att du är hemma)? Så det här är absolut inte mobbning! Och vadå halva grejen med att gå i skolan är att äta? Vad har du egentligen tutat i henne? Vet hon om att hon inte ens går i skola? Att hon käner sig utanför är en sak men det är ditt ansvar som förälder att förklara läget för henne och inte spä på hennes känslor med sensationspressrubriker. Skolan har inte gjort något fel, du kan ju börja jobba och då kan/måste hon gå på fritids, du betalar för det och hon får äta. Alla kan inte få allt hela tiden och om föräldrarna skriker om kränkning, orättvisor, mobbning och annat istället för att ta sitt föräldraansvar och förklara för ungarna så kommer de enbart att uppnå dels att orden blir urvattnade och allvarliga, riktiga fall inte tas på allvar och dels att ungarna växer upp från bortskämda småskitar till egocentriska stora sådana som tror att världen finns till för att vara dem till lags. Då kan vi börja snacka besvikelse och det är föräldrarnas fel att de inte förberett sina barn för verkligheten.

• Froststar
    Butterflie skrev 2012-08-24 12:05:32 följande:
    Vet hon om att hon inte ens går i skolan? Det gör dom ju visst även om det är nollan, lokalerna de är i ligger på skolansområde alltså går de i skolan.. Visst de har ingen skolplikt men ändå, och breven man fick hemskickade så stod det: Välkommen till skolan. Min 6åring går i skolan, och hon kanske inte måste gå dit men jag tycker att hon ska göra det varje dag då de faktiskt lär sig saker, de lär sig att skriva, läsa och ljuda.. Är det då bättre att säga nej men du går inte i skolan så du behöver inte gå dit å sen missa allt de ska ha lärt sig innan 1an? Här lägger fröknarna tom upp en terminsplan för barnen, vad de ska lära sig och inte.. Hade de inte haft med skolan att göra så hade de isf gått ett år till nere på dagis. Och jag håller helt med om att skolan inte gjort nåt fel, de har valt att lägga lunchen på fritidstiden å då är lunchen bara till för de som går på fritids, men de kunde ial ha lagt en rast emellan de slutar skolan och börjar fritids, på så sätt så kan de barn som ska gå hem göra det. Så gör de ju på dagis, de äter halv 12 och 15h barnen ska vara hämtade å ha lämnat området senast 11.15.

0-an är inte skola, det är förberedelse för skola. Att de håller till i skolans lokaler spelar mindre roll. I vissa samhällen används skolans simbassäng av andra, t.ex. 73-åriga Aina. Betyder det att hon går i skola då?
  • Froststar
    Butterflie skrev 2012-08-25 07:02:34 följande:
    Mja kanske i simskolan vem vet ^^ Ne men tycker inte man ska förstöra för barnen, de vill så gärna tro att de går i skolan och tycker att de e så stora...

Ja men snälla, då är vi tillbaka till det jag skrev. Föräldrarna skapar missförstånden, förväntningar som inte besannas osv. Och då vlir det så här. De kan känna sig stora utan att man näst intill ljuger för dem men det gäller att förklara det på rätt sätt. Är det kanske så att mammorna (för ja, det här verkar vara ett kvinnligt fenomen) har ett behov av att skryta med att deras ungar är så stora och duktiga, dvs en vidarespinn på skrytandet om "min unges tal var flytande när h*n var ett år gammal". Man får ju ta konsekvenserna om man inte orkar förklara för sina barn på ett bra sätt. Så enkelt är det, förälderns ansvar ska inte lämpas över på skola, samhälle och annat som föräldrar inbillar sig.
Svar på tråden 6 åring får ej äta i skolmatsalen.