• Josephine

Min Benjaminfikus håller på att dö.

Jag har en 22 år gammal Benjaminfikus som på vår/sommar alltid brukar vara jätteståtlig. För 2 år sedan så bestämde sig vår lilla katt att leka tarzan i fikusen. Vet dock inte om hon kissade i krukan också. Men det luktade ingenting. Jag har bytt jord, klippt ner den lite. Haft i växtnäring. Men den vill inte ta sig. Lite blad kommer, men inte som förr. Vad kan jag göra?!

• Svar på tråden Min Benjaminfikus håller på att dö.
  • Lemio

Min var lika helt plötsligt. Mamma sa att dom kan ha sånna perioder och att jag skulle låta den vara. Gick ett halvår. Nu är den lika fin som vanligt :)

• maaammaaa

Många växter slutar växa när rötterna inte kan breda ut sig mer. Kanske du borde skaffa större kruka.

• Petrol

Kan man öht döda en benjaminfikus?
    Mina brukar dock tappa alla blad med lite ojämna intervaller, men sedan komma igen efter en månad eller två. Kanske din kommer igen också?

Annars kan ett byte till större kruka som ovanstående skrev också vara en bra ide, stor planta kräver stort rotsystem för att kunna försörja sig, och framförallt stor jordvolym för att få i sig sina näringsämnen.

• Josephine

Det är 3 stycken fikusar som stått tillsammans i en 20-30 liters kruka supertung går knappt att lyfta. Och mått jättebra, sedan som sagt kom katten och anföll för 3 år sedan. Sen har inte blommat återhämtat sig, En av de tre fikusarna dog, men dom andra två har lite smått fått blad i början av sommaren. Dom har växt som ogräs är ca 1,5-1,80m  hög under åren. Har under årens lopp exprementerat var den trivs bäst, och det har varit ungefär 1 meter ifrån fönstret. Och eftersom jag inte vill att katten kan anfalla fikusen igen. Så står blomman på en möbel i höjd med fönstret, dock ca en meter in. Kan det hända att den kanske får för lite ljus För översta kronan av fikusen går i höjd med kappan på gardinen. Men sänker jag den så anfaller katten blomman. Får kanske skaffa genomskinliga gardiner.....

Svar på tråden Min Benjaminfikus håller på att dö.