• Odd Pixie

    Fråga till er som går på Mälardalens högskola (Nacka/Södertälje) eller Södertörn!

    Jag har en kort fråga till er som går på Mälardalens högskola i Nacka/Södertälje och till er som går på Södertörn. Hur upplever ni att de ställer sig till elever som har stark scenskräck eller andra problem rörande redovisningssituationer? Upplever ni att de försöker möta dessa elever så gott de kan - t.ex. genom att låta eldessa elever redovisa på sätt som känns mer hanterbart, utan att för den sakens skull frångå från kursmålen? Eller är de orubbliga och har attityden att "Det ska man kunna. punkt slut". Det skulle vara intressant att höra! Jag förmodar att det kan skilja sig från utbildningar till utbildningar, även inom samma skola. Men det kanske går att få någon slags bild ändå. Jag själv ska t.ex. läsa förskollärarprogrammet.

    Obs! Det här är ingen tråd där man ska diskutera huruvida det är rätt eller fel att ha problem med redovisningar, utan jag vill helt enkelt bara veta hur det brukar gå till på dessa två skolor, utifrån era eventuella erfarenheter.  

  • Svar på tråden Fråga till er som går på Mälardalens högskola (Nacka/Södertälje) eller Södertörn!
  • 3finatjejer

    Usch jag känner också att det inte känns ok med redovisningar alltid:( Men jag gick på ett annat uviversitet i närheten av mdh när vi hade en redovisning svimmade en tjej. Deltagarna i gruppen fick typ bära ut henne och läraren gjorde inte en min där hon satt:( Denna tjej fick ingen paus till att återhämta sig utan gruppen fick fortsätta redovisningen utan henne. Hon fick sen en ersättningsuppgift utan dess like.. Hoppas verkligen inte det går till så på andra skolor! Vill inte skrämma upp dig men jag tror inte alltid lärarna är så tillmötesgående. Hoppas allt kommer gå bra för dig :))

  • Odd Pixie
    3finatjejer skrev 2012-08-23 21:39:21 följande:
    Usch jag känner också att det inte känns ok med redovisningar alltid:( Men jag gick på ett annat uviversitet i närheten av mdh när vi hade en redovisning svimmade en tjej. Deltagarna i gruppen fick typ bära ut henne och läraren gjorde inte en min där hon satt:( Denna tjej fick ingen paus till att återhämta sig utan gruppen fick fortsätta redovisningen utan henne. Hon fick sen en ersättningsuppgift utan dess like.. Hoppas verkligen inte det går till så på andra skolor! Vill inte skrämma upp dig men jag tror inte alltid lärarna är så tillmötesgående. Hoppas allt kommer gå bra för dig :))

    Nej men fy!! Vilket jäkla beteende. Om man har som jobb att utbilda lärare där det bl.a. ingår att de blivande lärarna ska vara uppmuntrande, förstående, stöttande osv. Då får man väl tänka lite på hur man själv, som lärare till de blivande lärarna, gör i sådana situationer? Tycker jag i alla fall.

    Det är ju ingen som trilskas med redovisningssituationerna för att det är kul, eller för att det är så "skönt att slippa". Jag själv t.ex., önskar av hela mitt hjärta att jag bara kunde ta sådana situationer med en klackspark och bara göööra det - men det är ju lättare sagt en gjort. Jag kommer att börja med KBT strax innan utbildningen drar igång, men att bli av med problemet tar ju tid och då behövs det verkligen förstående och tillmötesgående lärare. 
Svar på tråden Fråga till er som går på Mälardalens högskola (Nacka/Södertälje) eller Södertörn!