• Anonym (Nojjig)

Antibiotika som kan fräta sönder halsen om tabletten fastnar

Detta gjorde mig ap-nojjig. Har svept 2 glas med dricka och är ändå orolig över att tabletten fräter min hals. Hur vanligt är det egentligen att tabletten fortfarande sitter kvar efter 2 glas + mat? Och hur känner man, om det mot all förmodan skulle börja fräta?

• Svar på tråden Antibiotika som kan fräta sönder halsen om tabletten fastnar
  • Nyfiken gul

Finns för det första inga som helst någon medicin som fräter i halsen - det tror jag säger sig självt.

För det andra är det  din noja som gör att du får för dig att något sitter kvar i halsen - det sitter inget där.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • silhuett

Jag tror visst att det kan "fräta" i halsen, men inte på ett så extremt sätt.

Jag hade det problemet under en tid, att jag hade svårt att få ner medicinen, och fick fruktansvärd halsbränna. Förstod först inte att det var därför, men när jag började dricka mer vatten i samband med medicinintaget så slutade det.. Det gjorde så ont att om jag låg ner kräktes jag nästan. Blev värre ju längre tiden gick (alltså ju fler dagar/veckor det fortsatte), antagligen för att det aldrig hann läka i halsen/magmunnen liksom.

• Anonym

Men om tabletten är frätande, då blir ju magsäcken frätt... tror nog inte det va.

• Anonym (Nojjig)

Är Clindamycin Alternova jag äter och hon på apoteket sa att om den fastnar i halsen kan man fräta sönder strupen. Står såhär på fass:

Kapslarna skall intas hela med minst ½ glas vätska och i upprätt läge (ej i liggande ställning).

Kapslarna skall ej delas pga risken för esofagusskador.

• Ramborg

Om du är orolig så ät en knäckemacka med smör och ost. Det funkar på fiskben som kommit på tvären, funkar säkert på tabletten också. Och det gör i vart fall ingen skada.

42.
  • Anonym

Mitt tips är att ta medicin med något trögflytande för att det verkligen ska följa med ner i magen.

Filmjölk, nyponsoppa, fruktsoppa, drickyougurt osv - nånting av det.

Svar på tråden Antibiotika som kan fräta sönder halsen om tabletten fastnar