• C Boom

Ni som matar era barn med kött...

Hur skulle ni reagera om, låt oss säga, ni kommer på ert barn med att plåga en hund?

Är det okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-25 23:51
    Till er som inte förstår vad min poäng med denna tråd är:

Att i ena stunden tillrättavisa ett barn som exempelvis drar en hund i svansen för att i nästa stund servera slaktad ko, måste vara höjden av moralisk schizofreni.

Vad blir du helst? Slaktad eller slagen?

Vi behöver inte äta kött för att överleva. Djur har ett intresse, på samma sätt som du, av att leva. Att bortse från deras önskan att leva endast för njutnings skull är moraliskt förkastligt.

Ät inte kött för fan. Det är ett övergrepp, på samma sätt som allt annat förtryck av kännande och tänkande individer.

Lägger in detta i trådstarten och tackar för mig. Men fortsätt gärna att stånga er blodiga för att hitta ett enda argument som rättfärdigar köttätande. Spoiler alert: ni kommer inte att lyckas.

• Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...
  • Tom Araya
    sirisdotter skrev 2012-08-26 21:41:45 följande:

Veganer äter B12-kosttillskott.
    De klarar alltså inte att få i sig tillräcklig mängd naturligt genom kost. Då är alltså vegankost ej fullgod kost för människans behov.
  • Plutteli
    sirisdotter skrev 2012-08-26 21:41:45 följande:

Veganer äter B12-kosttillskott.
    Jepp, syntetiskt tillverkad vilket vi inte har en aning om hur det kan påverka kroppen.
    Att det ens börjat tillverkas beror ju bland annat på att man sett ett samband mellan B12 brist och Alzheimers vilket veganer/vegetarianer tidigare var överrepresenterade att ha.

Precis som Tom Araya påpekar betyder det ju dock att det INTE är ett fullgott alternativ för människan att utesluta kött helt ur kosten eftersom det behövs syntetiska tillsatser för att få i sig alla näringsämnen kroppen behöver!
  • Plutteli
    Lajm88 skrev 2012-08-26 20:51:31 följande:

Ja blir man rejält sjuk av att inte äta kött så bör man förstås göra det. Det är ju inte själva köttätandet som är problemet, även om TS är skriven så. Det är alla de djur som lider pga dålig djurhållning. B12 vet jag inte så.mycket om. Men jag vet att vi äter mycket mer kött än vi behöver här i Sverige, så att minska köttkonsumtionen bör alla kunna göra... typ...
    Absolut, det finns inget behov att äta typ ett halvkilo kött till varje måltid som somliga gör. Men jo, TS menar på att det är just ätandet som är fel, även 100% djurvärdig hållning hade inte ändrat nått eftersom TS resonerar som att alla djur har en vilja att leva och därför ska de inte behöva dö för att bli mat.
  • sirisdotter
    Plutteli skrev 2012-08-26 23:06:40 följande:
    Jepp, syntetiskt tillverkad vilket vi inte har en aning om hur det kan påverka kroppen.
    Att det ens börjat tillverkas beror ju bland annat på att man sett ett samband mellan B12 brist och Alzheimers vilket veganer/vegetarianer tidigare var överrepresenterade att ha.

Precis som Tom Araya påpekar betyder det ju dock att det INTE är ett fullgott alternativ för människan att utesluta kött helt ur kosten eftersom det behövs syntetiska tillsatser för att få i sig alla näringsämnen kroppen behöver!

Kan du lämna källa på uppgiften  om Alzheimers?
  • Sunshine808
    sirisdotter skrev 2012-08-26 23:25:18 följande:

Kan du lämna källa på uppgiften  om Alzheimers?

En stor studie vid Karolinska Institutet har nyligen visat att vitamin B12 kan skydda mot Alzheimers sjukdom.

- Detta är fortfarande bara en epidemiologisk studie, nu vill vi göra en interventionsstudie och behandla patienter med B12 för att se om det kan minska förekomsten av Alzheimers sjukdom, säger Miia Kivipelto, forskare och biträdande sektionschef för Aging research center, vid Karolinska Institutet, som lett studien. Hon forskar bland annat om livsstilsfaktorer och hur de påverkar risken för att utveckla demens.

- Men med tanke på att B12-brist är så pass vanligt borde äldre försöka äta en mer mångsidig kost med kött, fisk, ägg och mejeriprodukter. Det finns bevis för att det kan skydda mot Alzheimers och andra sjukdomar, forsätter hon.

• Tom Araya

Man vet ju sedan tidigare att B12 är viktigt för hjärnan och nervsystemet.

• Lajm88
    Plutteli skrev 2012-08-26 23:08:28 följande:
    Absolut, det finns inget behov att äta typ ett halvkilo kött till varje måltid som somliga gör. Men jo, TS menar på att det är just ätandet som är fel, även 100% djurvärdig hållning hade inte ändrat nått eftersom TS resonerar som att alla djur har en vilja att leva och därför ska de inte behöva dö för att bli mat.

Jo precis. TS tycker så. Jag håller inte riktigt med. :)
  • Lajm88
    Tom Araya skrev 2012-08-26 23:03:10 följande:
    De klarar alltså inte att få i sig tillräcklig mängd naturligt genom kost. Då är alltså vegankost ej fullgod kost för människans behov.

Det verkar ju helt klart så. Så ur hälsoperspektiv bör människor äta något med B12 (från djur) som täcker det behov man har. Eller så får man knapra tabletter.

Sen får man ta ställning till vad man vill äta själv. Jag kommer knapra tabletter iaf. Tror jag...
  • Linnea 538
    För att må bra och växa behöver man få i sig samma ämnen som kroppen är uppbyggd av. Protein, som det finns mycket av i kött, är en av kroppens viktiga byggstenar och om man får brist på protein så växer man sämre.

Men om detta inte är reason nog att äta kött så vet jag inte. Man kan välja vad man vill, vill man äta kött så OK, men vill man vara vegetarian eller vegan så OK det också. Men sitt inte med dina resonemang och mena på att vi borde dissa kött bara för att du gör det.

Gå bak i tiden och fråga grottmännen  om dom var vege, tror inte det.

Kött behöver vi för det är naturligt, protein. Men om du anser att vi inte behöver det så sluta äta proteintilskott och se vart du hamnar.

• sirisdotter
    Linnea 538 skrev 2012-08-27 08:40:57 följande:
    För att må bra och växa behöver man få i sig samma ämnen som kroppen är uppbyggd av. Protein, som det finns mycket av i kött, är en av kroppens viktiga byggstenar och om man får brist på protein så växer man sämre.

Men om detta inte är reason nog att äta kött så vet jag inte. Man kan välja vad man vill, vill man äta kött så OK, men vill man vara vegetarian eller vegan så OK det också. Men sitt inte med dina resonemang och mena på att vi borde dissa kött bara för att du gör det.

Gå bak i tiden och fråga grottmännen  om dom var vege, tror inte det.

Kött behöver vi för det är naturligt, protein. Men om du anser att vi inte behöver det så sluta äta proteintilskott och se vart du hamnar.
    Anser du att linser,  bönor av alla de slag,   kikärter   är   "proteintillskott"?  
Svar på tråden Ni som matar era barn med kött...