• lykantrophona

Djurisk uppfostran?

Hm... hur ska jag uttrycka mig?

Både jag och min pojkvän är väldigt skeptiska gentemot att skaffa barn. Nu vore det inte aktuellt just nu även om vi ville, men ingen av oss har någon särskilt stor lust till att skaffa barn.

Det kan ha att göra med att vi båda är teriantroper. Jag har dagdrömt om att ifall jag kunde föda ungar av "våra arter", då skulle jag göra det. Men jag är inte särskilt sugen på att ha en människounge att oroa mig för.

Tills tanken slog mig... jag hade antagit att jag skulle behöva dölja "mitt sanna jag" för ett barn. Det skulle ju förstås bli jättejobbigt. Men vad skulle hända om jag gjorde det som kändes naturligt istället?

Vore det etiskt försvarbart att uppfostra ett barn på det sättet att jag skulle morra istället för att skrika "nej!" när barnet gör något fel? Att slicka ren en nyfödd unge? Pappan som spinner när han håller i barnet för att lugna det? Att både sjunga och yla med barnet, beroende på humör? Leka med barnet på vargvis? Lära den från tidig ålder att människan bara är en art av många?

Hm... för ett litet vilddjursbarn kan jag möjligtvis tänka mig.

• Svar på tråden Djurisk uppfostran?
  • bbbbbbbb

Det är väl inga problem, men jag kan tänka mig att man skulle kunna bli retad om ens föräldrar hämtar en på dagis i fursuit.

• Anonym

Om detta är allvar så tycker jag att ni ska skaffa ungar av "era" arter istället. Jag vet inte vilka arter det är, men om det är hund eller katt kan ni väl skaffa en tik eller honkatt och låta den få ungar som ni kan ta hand om så mycket som möjligt. Varför i  hela världen ska ni skaffa barn om ni inte är sugna på det?

• lykantrophona
    Anonym skrev 2012-08-24 11:38:59 följande:
    Om detta är allvar så tycker jag att ni ska skaffa ungar av "era" arter istället. Jag vet inte vilka arter det är, men om det är hund eller katt kan ni väl skaffa en tik eller honkatt och låta den få ungar som ni kan ta hand om så mycket som möjligt. Varför i  hela världen ska ni skaffa barn om ni inte är sugna på det?
    En hund eller katt eller liknande kommer att dö före oss. Sedan kan vi inte skaffa oss djur av våra egna arter, då det är vilda djur (varg och gepard).
    Men ja, jag bara funderar på varför det är jag inte är sugen på att skaffa barn liksom. Det är ju många som frågar varför, när man säger att man inte planerar att skaffa barn i framtiden. Det här kan nog vara relevant.

• Anonym

Jag säger så här. När ni skaffar barn måste ni sätta barnet i centrum. Om ni inte gör det så riskerar barnet att må dåligt och jag tror även att socialtjänsten kommer att bli inblandad om de ser hur ni uppfostrar ert barn. Ett människobarn måste ju få växa upp som människa, inte som djur, om du förstår vad jag menar.

• lykantrophona
    Anonym skrev 2012-08-24 11:54:00 följande:
    Jag säger så här. När ni skaffar barn måste ni sätta barnet i centrum. Om ni inte gör det så riskerar barnet att må dåligt och jag tror även att socialtjänsten kommer att bli inblandad om de ser hur ni uppfostrar ert barn. Ett människobarn måste ju få växa upp som människa, inte som djur, om du förstår vad jag menar.
    Ja, det var det jag misstänkte.
  • Tonårsmamman1
    lykantrophona skrev 2012-08-24 11:50:58 följande:
    En hund eller katt eller liknande kommer att dö före oss. Sedan kan vi inte skaffa oss djur av våra egna arter, då det är vilda djur (varg och gepard).
    Men ja, jag bara funderar på varför det är jag inte är sugen på att skaffa barn liksom. Det är ju många som frågar varför, när man säger att man inte planerar att skaffa barn i framtiden. Det här kan nog vara relevant.

Svara att du vill skaffa en vargunge istället. Har du tur dröjer det ett tag innan följdfrågorna kommer....
  • bbbbbbbb

Eftersom ni är djur som kan läsa och skriva och gå på två ben är det väl inte omöjligt att helt enkelt uppfostra ett barn på människovis? Sedan om han också går en fursona när han blir äldre är det hans eget val.

• Anonym

Nej, det är inte etiskt försvarbart att uppforsta sina barn som djur.
    Hur hade ni tänkt att de skulle fungera socialt utanför er familj? Skulle dagisfröknarna också morra istället för att säga nej?
    Er barn skulle hamna utanför, skulle anses udda och sannolikt bli utsatt för mobbning i skolan. Oavsett om det är ok eller inte så ser verkligheten ut så.

• LeaveMeAlone

händer faktiskt att jag morrat åt min son vid ett antal ggr. följt av skäll! ;) hehe nä men för att vara seriöst så tror jag nog ni skulle behöva bo ute i skogen utan annat folk för att få det där att gå igenom. man kan väl mer eller mindre uppfostra och hantera sina barn hur man vill. men någonstans kommer väl gränserna in där det går att ifrågasätta om barnet får vad det behöver om det enbart behandlas som säg en varg.

• Anonym
    lykantrophona skrev 2012-08-23 23:54:38 följande:
    Hm... hur ska jag uttrycka mig?

Både jag och min pojkvän är väldigt skeptiska gentemot att skaffa barn. Nu vore det inte aktuellt just nu även om vi ville, men ingen av oss har någon särskilt stor lust till att skaffa barn.

Det kan ha att göra med att vi båda är teriantroper. Jag har dagdrömt om att ifall jag kunde föda ungar av "våra arter", då skulle jag göra det. Men jag är inte särskilt sugen på att ha en människounge att oroa mig för.

Tills tanken slog mig... jag hade antagit att jag skulle behöva dölja "mitt sanna jag" för ett barn. Det skulle ju förstås bli jättejobbigt. Men vad skulle hända om jag gjorde det som kändes naturligt istället?

Vore det etiskt försvarbart att uppfostra ett barn på det sättet att jag skulle morra istället för att skrika "nej!" när barnet gör något fel? Att slicka ren en nyfödd unge? Pappan som spinner när han håller i barnet för att lugna det? Att både sjunga och yla med barnet, beroende på humör? Leka med barnet på vargvis? Lära den från tidig ålder att människan bara är en art av många?

Hm... för ett litet vilddjursbarn kan jag möjligtvis tänka mig.
    Ditt sanna jag? Du skriver ju här och kan uppenbarligen hantera en dator och det skrivna språket. Du menar kanske ditt konstruerade jag? För mig veterligen finns det inga djur (kanske någon enstaka stackars apa i en labmiljö) som kan göra det du gör. 

Jag tycker att det låter helt vansinnigt att ens fundera i de banor du gör. Varför skulle ni leka med ett barn på vargvis? Ni är ju inga vargar, ni är människor som önskar att ni vore vargar. Eller brukar du jaga ihop med din karl? Bita ihjäl bytet (som väl måste vara döende redan från start om du och gubben ens ska komma ifatt det krypande på alla fyra) och med tänderna dra det med er tillbaka till förortstvåan tre trappor upp?

Slicka ren en nyfödd unge? Tror du att de kommer ut med fostersäcken intakt som djur gör?
Svar på tråden Djurisk uppfostran?