• Stigson

Om jag vill göra ngt ör jag det! Är hon självisk?

Tjena allihopa, Sitter här och en relativt ny användare. Har en tjej som säger saker som: om jag vill göra ngt gör jag det. Medans jag lägger stor vikt på att allt ska vara ömsesidigt och från två håll. Själv tycker jag att hon är en envis och självisk människa. Men jag skulle vilja höra andras råd, både tjejer och killar. Med all mening ska en tjej få resa, fika, gå på fester osv... Men vissa tillfällen så som religösa högtider eller liknande borde hon väl acceptera att inte gå på just den festen. Men nej då blir jag kallad en kille som vill låsa in henne... .? Sen finns det dagar bara för att jag tycker inte som henne blir hon arg och säger saker som du är inget. Du har inget jobb som andra killar med fast lön. Sen säger hon jag tappade kontrollen. Observera alltid händer liknande nedsättande saker. Jag hoppas på en bättre dag, att hon ska förstå sina misstag och lära sig men jag har bara blivit besviken och nu är det hon som säger att jag bara klagar, jag vill se henne ledsen, jag trycker ned henne! Jag säger då snälla ge mig grunder till dina ord... För att jag kan inte se dessa saker.men inga grunder kan jag få. Senast sa hon ska vi på fest? Då eftersom jag och hon är muslim, då jag mer religös, sa jag inte denna gång pga ramadan nästa går vi på som blir ungefär 1 månad om inte två. Hon sa okej... Då efter två tre dagar säger hon. Min kompis vill att jag ska gå så kommer att gå med min kompis kanske. Jag förklarade att hon borde inte gå nu då ramadan inte är slut. Hon sa jag fastar inte vf ska jag inte gå, förklarade lugnt att respektera denna gång bara... Hon gick ändå.... Jag blev faktist besviken och sa att hon tog sin väns ord före mig, hon tog sin glädje före mig och jag inte klarar av det så mer... Hon sa saker som att om hon vill göra saker så gör hon. Att jag vill låsa in henne... Hon tar saker så konstigt. Hon kan inte förvänta sig leva med mig om hon bara gör som hon vill utan respekt till den andre, som att jag sagt gå aldrig. Jag reste inte med mina vänner för att hon sa gör inte vill att vi ska resa tillsammans. Sa okej utan tvekan... Vf blir jag behandlad så orättvis. Vad säger ni om det här? Just nu är hon den som är arg på mig och säger jag klagar, hon är värd bättre? Jag ner värderar ingen men jag klarar inte av ett förhållande där båda inte har samma rättigheter! Sen bäst av allt är detta...

• Svar på tråden Om jag vill göra ngt ör jag det! Är hon självisk?
  • zemer

Jag förstår inte hur man kan ha ett förhållande om man inte lyssnar på och respekterar varandra?

Jag är själv gift med en muslimsk man, vi ser väldigt olika på många saker, men vi pratar med varandra, kompromissar och respekterar varandras åsikter. Vi firar muslimska högtider och kristna tillsammans. För mig är det självklart i ett förhållande att visa hänsyn till den man lever med också. Man kan inte göra exakt vad som helst när som helst när man inte lever ensam.

Sen betyder självklart inte det att en person ska bestämma över en annan.

TS: Du och din tjej behöver sätta er ner och prata ut ordentligt. Ta reda på hur ni ser på förhållandet, vad ni vill i framtiden och hur ert liv tillsammans ska se ut. Vad förväntar ni er av varandra? Sen får ni båda två tänka över om det ni fått höra av den andra är acceptabelt för er och om ni vill samma sak.  

• Stigson
    zemer skrev 2012-08-24 07:55:43 följande:
    Jag förstår inte hur man kan ha ett förhållande om man inte lyssnar på och respekterar varandra? Jag är själv gift med en muslimsk man, vi ser väldigt olika på många saker, men vi pratar med varandra, kompromissar och respekterar varandras åsikter. Vi firar muslimska högtider och kristna tillsammans. För mig är det självklart i ett förhållande att visa hänsyn till den man lever med också. Man kan inte göra exakt vad som helst när som helst när man inte lever ensam. Sen betyder självklart inte det att en person ska bestämma över en annan. TS: Du och din tjej behöver sätta er ner och prata ut ordentligt. Ta reda på hur ni ser på förhållandet, vad ni vill i framtiden och hur ert liv tillsammans ska se ut. Vad förväntar ni er av varandra? Sen får ni båda två tänka över om det ni fått höra av den andra är acceptabelt för er och om ni vill samma sak.  

Va skönt att höra att det fumgerar för er :) blir glad för er skull! Jag vill imte bestämma och har satt mig med henne flera ggr, sagt vad vi vill och hon hennes. Vi har kommit överens men sen gör hon saker som hon sagt att hon inte ska göra eller tvärtom. Jag vet att hon bryr sig och har starka känslor men hennes syn på saker är konstig... Hon vill ha allt enligt hennes villkor. Jag ska lyda henne men jag har inget ord i det hela. Har alltid sagt låt oss lyssna på varann och ta beslut tillsammans. Okej blir svaret och handlingen är ngt annat... Hon bad mig inte resa, hon bokade biljetter och ska resa. När jag frågade vf hon gjort så när hon bett mig inte göra det blev svaret... Du har rest innan vårt förhållande mkt, jag vill också!
  • zemer
    Stigson skrev 2012-08-24 08:04:21 följande:

Va skönt att höra att det fumgerar för er :) blir glad för er skull! Jag vill imte bestämma och har satt mig med henne flera ggr, sagt vad vi vill och hon hennes. Vi har kommit överens men sen gör hon saker som hon sagt att hon inte ska göra eller tvärtom. Jag vet att hon bryr sig och har starka känslor men hennes syn på saker är konstig... Hon vill ha allt enligt hennes villkor. Jag ska lyda henne men jag har inget ord i det hela. Har alltid sagt låt oss lyssna på varann och ta beslut tillsammans. Okej blir svaret och handlingen är ngt annat... Hon bad mig inte resa, hon bokade biljetter och ska resa. När jag frågade vf hon gjort så när hon bett mig inte göra det blev svaret... Du har rest innan vårt förhållande mkt, jag vill också!
    Tack :)

Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga om er.. Om det inte funkar för er att prata och tillsammans göra upp en plan för ert förhållande så vet jag inte hur ni ska få det att fungera.
    Ni hade vart tillsammans ganska länge va? Så då känns det ju inte som om tid kommer lösa era problem. Hur gamla är ni? Kanske ni helt enkelt inte är mogna för en seriös relation (i alla fall inte med varandra). 
  • Stigson
    zemer skrev 2012-08-24 08:14:58 följande:
    Tack :) Men jag vet inte riktigt vad jag ska säga om er.. Om det inte funkar för er att prata och tillsammans göra upp en plan för ert förhållande så vet jag inte hur ni ska få det att fungera. Ni hade vart tillsammans ganska länge va? Så då känns det ju inte som om tid kommer lösa era problem. Hur gamla är ni? Kanske ni helt enkelt inte är mogna för en seriös relation (i alla fall inte med varandra). 

Jag är 23 och hon 22... Det jag känner om henne var att hon vill ha mig i sitt liv fast leva sitt singelliv, dvs inte har gemensamma mål eller diskutera saker tillsammans och bestämma tillsammans. 5 år har det varit till och från... Tack för hjälpen jag ville mer höra andras syn på det hela. Och det du säger stämmer... Det funkar inte så och om hon inte är beredd att kommunicera, vara ömsesidig och hålla sitt ord (med all mening misstag görs) då är det bäst att vi går separata vägar.
  • zemer
    Stigson skrev 2012-08-24 08:27:12 följande:

Jag är 23 och hon 22... Det jag känner om henne var att hon vill ha mig i sitt liv fast leva sitt singelliv, dvs inte har gemensamma mål eller diskutera saker tillsammans och bestämma tillsammans. 5 år har det varit till och från... Tack för hjälpen jag ville mer höra andras syn på det hela. Och det du säger stämmer... Det funkar inte så och om hon inte är beredd att kommunicera, vara ömsesidig och hålla sitt ord (med all mening misstag görs) då är det bäst att vi går separata vägar.
    Aldrig roligt när ett förhållande tar slut, men det kanske är det bästa för er båda. Ni mår nog säkert bättre om ni hittar någon som delar er egen syn på livet. 

Lycka till :) 
  • J   a   d   e   d
    zemer skrev 2012-08-24 07:28:03 följande:
    Har du? Jag är gift med en muslim.

Men förstår faktiskt inte varför du insnöar dig  på religionen? Tycker inte att TS problem har någonting med religion att göra, utom att vissa respekt för varandra i ett förhållande. 
    Svar ja.

Låt mig gissa. Du är gift med en muslim som till skillnad från TS varken praktiserar religionen eller är särskilt präglad av valfri förtjusande muslimsk kultur.
    Testa att lev under de förhållanden TS syftar på och övrigt som han inte drar upp men med största sannolikhet är en vardag för tjejen ifråga- sedan kan vi prata om varför jag "snöar in" på religionen.
    Du satte mig i brand.
  • zemer

Jaded:

Det jag läste i TS va att han vill att dom ska vara tillsammans på lika villkor. Att dom ska lyssna och respektera varandra. Men TS tycker inte att hans tjej gör det, utan hon gör exakt vad hon vill när hon vill utan nån hänsyn till den andra i förhållandet.

Känns som du läste att han va muslim och då redan bestämt dig att han är hemsk och förtrycker henne.

Jag har svarat TS ut efter hur jag tycker ett förhållande ska vara (uteslutet religioner, bara baserat hur man borde behandla varandra) från bådas håll.

• Stigson
    zemer skrev 2012-08-24 11:42:16 följande:
    Jaded: Det jag läste i TS va att han vill att dom ska vara tillsammans på lika villkor. Att dom ska lyssna och respektera varandra. Men TS tycker inte att hans tjej gör det, utan hon gör exakt vad hon vill när hon vill utan nån hänsyn till den andra i förhållandet. Känns som du läste att han va muslim och då redan bestämt dig att han är hemsk och förtrycker henne. Jag har svarat TS ut efter hur jag tycker ett förhållande ska vara (uteslutet religioner, bara baserat hur man borde behandla varandra) från bådas håll.

Exakt! Just nu hände det att islam var inblandad annars har varken jag eller hon några problem med islam, hon är muslim som mig. Men Jaded verkar ha låst sig vid ordet islam... Du borde ta bort dina fördomar och förstå helheten. :)
  • J   a   d   e   d
    zemer skrev 2012-08-24 11:42:16 följande:
    Jaded:

Det jag läste i TS va att han vill att dom ska vara tillsammans på lika villkor. Att dom ska lyssna och respektera varandra. Men TS tycker inte att hans tjej gör det, utan hon gör exakt vad hon vill när hon vill utan nån hänsyn till den andra i förhållandet.

Känns som du läste att han va muslim och då redan bestämt dig att han är hemsk och förtrycker henne.

Jag har svarat TS ut efter hur jag tycker ett förhållande ska vara (uteslutet religioner, bara baserat hur man borde behandla varandra) från bådas håll.
    Ja den effekten brukar uppstå då ena parten vill kontrollera vad den andre "får" och inte "får" göra.
    I en respektfull relation behöver man inte be sin partner om lov.
    Jag kan med säkerhet tyda ur detta att det förekommer tvång, det är något de allra flesta inte reagerar särskilt väl på.
    Självklart ska man respektera varandra och lyssna på varandra, det är något helt annat.

Nej jag fick uppfattningen att det rörde sig om islam redan efter två meningar i TS. Det bekräftades senare i inlägget. Jag blev föga förvånad.
    Been there, done that.
    Du satte mig i brand.
  • Stigson
    J a d e d skrev 2012-08-24 12:09:09 följande:
    Ja den effekten brukar uppstå då ena parten vill kontrollera vad den andre "får" och inte "får" göra. I en respektfull relation behöver man inte be sin partner om lov. Jag kan med säkerhet tyda ur detta att det förekommer tvång, det är något de allra flesta inte reagerar särskilt väl på. Självklart ska man respektera varandra och lyssna på varandra, det är något helt annat. Nej jag fick uppfattningen att det rörde sig om islam redan efter två meningar i TS. Det bekräftades senare i inlägget. Jag blev föga förvånad. Been there, done that.
    Du satte mig i brand.

Alla är inte lika så dra inte alla över en kant! Ditt förhållande som du haft kan ha varit så... Betyder inte att mitt var så. Det handlar inte om att få lov... Man är född och lever fritt! Ännu en gång vill jag att du ser över dina fördomar! Och inget var tvingad till nått....
Svar på tråden Om jag vill göra ngt ör jag det! Är hon självisk?