• Paisley

Son med autismsymptom

Min son har autismsymptom och ska på utredning om ett par månader. Han är snart 20 månader. För att man ska få en autismdiagnos krävs det ju vad jag har förstått att talet är märkbart sent och/eller inte kommunikativt.

Min son hade 1 ord vid 11 månader som sedan försvann. Äta - sa han när han satt i matstolen eller när han såg mat.

Nu har det sedan en månad tillbaka börjat komma lite ord.

Nanna - sova

Gogga - groda

Mamma - mat

Babba - dricka

Han kan använda dem ganska kommunikativt. Men han måste se föremålet för att nämna det. Han måste tex se sitt täcke innan han säger nanna. Annars drar han i kläderna på oss och för oss till ett föremål och pekar sedan på det (han kan peka ganska okej,använder tumme och pekfinger). Han säger inte mamma och pappa till oss.
    Han upprepar inte ord som vi säger. Men han kan peka ut föremål och kroppsdelar. Han har få gester i övrigt.

Verkar det som att han har en språkstörning? Kan man säga att han kommunicerar med ord? Är han sen i talet? Lite/mycket? 

Detaljerna är helheten
  • Svar på tråden Son med autismsymptom
  • Paisley

Tack för svaret!

Ja, språket är ju så mycket mer än bara talet. Orden använder han ju precis när han själv vill och inte för att be om något. Då drar han i kläderna istället eller gråter. Han förstår ganska mycket av det vi säger, men vi förstår ofta inte vad han vill. Ögonkontakten är ju nästan obefintlig, och samspelet är dåligt. Tex pekar han ut ett föremål han är intresserad av, men tittar inte tillbaka för att söka bekräftelse. Han är extremt passiv och skygg när det är andra människor i närheten, han blir som paralyserad, sen verkar han många gånger inte höra något, fast alla hörseltest visar att han hör normalt. Han har också stereotypier som att snurra och gunga. Det är väl främst pga dessa saker som BVC beslutat att han ska utredas.

Jag undrar vid vilken ålder man kan få börja gå till logoped? Ungefär i vilken ålder kan man diagnosera en språkstörning? 

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Fråga logopeden skrev 2012-08-26 15:28:38 följande:
    Det är aldrig för tidigt att träffa logoped. Det logopeden kan hjälpa din son med (förutom att utöka ordförrådet) är att träna på samspelet och ögonkontakten och att ge er föräldrar tips om hur ni bäst kan hjälpa honom hemma.

Ett bra tips är också att gå en kurs i teckenstöd.

Språkstörning brukar man tala om vid 3-årsåldern (ibland tidigare), när logopeden märker att barnet är senare än jämnåriga med att förstå. Det är alltså framför allt förståelsen som man tittar på. Om din son är sen med att förstå brukar man fokusera på träning, på mottagningen och hemma, under en period och sedan testa igen. Barn med autismspektrumstörningar är inte alltid lätta att testa på förståelse, eftersom de inte alltid är lika motiverade att visa sig duktiga. Därför kan det hända att de bara medverkar på det de tycker är roligt och då verkar det som att de förstår mindre än vad de gör. 

Det är så svårt, ibland verkar han förstå precis ingenting och ibland jättemycket. Han vill inte samarbeta om han inte känner för det. Jag har provat med några tecken, men det var svårt att få hans uppmärksamhet. Han tittar inte på mig tillräckligt länge för att det där med tecken skulle funka.

Hade jättegärna gått till en logoped. Men jag förstår inte riktigt hur man ska kunna arbeta med honom i en sådan situation. Alltid när vi är på läkarbesök och liknande så sitter han fastklängd i mitt knä och är inte intresserad av någonting. Han bara drar i mina kläder och visar att han vill gå ut. Inte ens om han ser en favoritleksak tar han tag i den. Han är extremt blyg och rädd av sig. Men vi kanske ändå kan få övningar att göra hemma. Att få honom att säga eller jollra något går inte, han upprepar ju inte efter mig. Han härmar inte några läten. 
    Detaljerna är helheten
Svar på tråden Son med autismsymptom