• Mama81

Fördärvat bänkskivan?

Har precis byggt nytt kök och satt in Ikeas ekbänkskivor. Trodde de var obehandlade och valde att lägga på hårdvaxolja, ser nu att de var grundoljade från start. Hårdvaxoljan har lagt sig som en klibbig hinna och efter snart 1,5 vecka så är de fortfarande klibbiga och verkar inte härda. 

Nån med tips på hur vi ska få bort detta och kunna olja in dem istället?
    Har testat att slipa men det klibbiga bara geggar ihop sig! 

• Svar på tråden Fördärvat bänkskivan?
  • Vinterankan

Har gjort precis samma sak. Det går bra att vaxa bänkskivor som är oljade men man får inte lägga för tjockt lager. Köp abralonduk (en sorts slippapper som finns på välsorterade färgbutiker, kanske byggbutiker också) och slipa järnet med det och sedan så kan ni göra om det. Kan behövas ganska många abralondukar eftersom att de blir klibbiga. 

• Mama81

Gött! Då var jag inte ensam om detta misstag då! Känns alltid bättre då!
    Ska be maken köpa med sådana dukar när han hämtar ut vårat kakel idag då! 

• Vinterankan

Om ni ska vaxa igen så skaffa en sån där liten skumgummiroller att lägga på vaxet med, då blir det tunt. Köp på byggmax eller biltema om det finns i närheten för de är sjukt mycket billigare än andra butiker och man kan bara använda rollern en gång, sedan är den förstörd av vaxet. 

• Mama81

Gick det bra att behandla på nytt sen? Körde ni bara olja eller testade ni hårdvax igen?

• Mama81

Jo penslade på första gången och tyckte att jag fick det tunt men det visade ju sig vara för tjockt ändå.
    Tror jag bara tar olja nästa gång även om man får underhålla det lite oftare. Där är det ju bara att torka bort det överflöd som inte absorberas.

• Mama81

Kört med abralonduk nu och det har blivit mycket bättre, maken köpte hem oxmo hårdvaxolja så han får testa den en sväng. Jag lägger inte på nån vax igen, blir olja om det blir en tredje sväng!

Körde med Herdins hårdvaxolja första gången även om jag läst bra om oxmo, fick bara inte tag på oxmo just då. Går se om det gör någon skillnad! 

• Någon annan

Mama81, hur har det löst sig för er? Bättre resultat med osmo, eller provade ni herdins igen?

• Losan

Jag körde Herdins hårdvaxolja i min tvättstuga och är väldigt nöjd med resultatet! Är snart ett år sedan och det fungerar och ser fortfarande lika bra ut! Vanlig olja tror jag aldrig att jag kommer använda till något igen.

• Någon annan

Följde du instruktionerna om 2 strykningar? Hade du mycket vax att polera ut/bort efter sista lagret?

• Losan

Ja två strykningar, höll på att bli riktigt nervös efter första då allt lade sig som en klibbig hinna ovanpå skivan. Men efter ett dygn hade det sugits in ordentligt så då la ja på ett tunt lager till. Skivan jag valde var en obehandlad skiva så den sög åt sig såpass att jag bara precis behövde polera av den lite grann. Kan tänka mig att man får vara lite mer observant på en grundoljad skiva, så att den inte bli "övermättad".

Svar på tråden Fördärvat bänkskivan?