• Mita1973

Min snart 3 veckors bebis hatar att bada!

Har ni några bra tips hur man kan göra badet till en rolig grej??

• Svar på tråden Min snart 3 veckors bebis hatar att bada!
  • Hannah76

Strunta i att bada då? Man sak inte bada för ofta, och så små barn bir ju inte direkt smutsiga. Det räcker att tvätta med mjuk tvättlapp o vatten+olja.

• Mita1973

Ah det var ju ett bra tips

han badar inte ofta max två ggr i veckan, men ska köra amed tvättlappar i stället

• Duckan

Två ggr är rätt mycket på en sån liten. Säger som ovan, tvättlappar räcker gott.

• Emmalinnéa
    Mita1973 skrev 2012-08-24 10:39:39 följande:
    Har ni några bra tips hur man kan göra badet till en rolig grej??
    Min lille kille hatade också att bada men då försökte jag få honom å titta på vattnet i kranen och få honom att vilja närma sig det själv på sina egna villkor och då gick det mycket bättre, men han gillar fortfarande inte vatten i ansiktet och han är 2,5 år nu.
  • gerd123
    Hannah76 skrev 2012-08-24 10:51:45 följande:
    Strunta i att bada då? Man sak inte bada för ofta, och så små barn bir ju inte direkt smutsiga. Det räcker att tvätta med mjuk tvättlapp o vatten+olja.
    Ja precis. Vår andra dotter (född-93) gillade inte att bada till skillnad mot storasyster (född -87) men vi var liksom inkörda på att det skulle badas!!! Men det bästa hade varit att vi låtit henne slippa för hon fick sedan "fobi" mot att tvätta håret och tålde INTE vatten i ansiktet och det satt i tills hon var närmare två år! Hon är vuxen nu och allt blev ju bra men med facit i hand så skulle jag/vi tagit det lite "gent" och inte tänkt att det skulle badas varje dag! 
  • skogsvitter

En nyfödd bebis behöver inte bada, i synnerhet inte om de inte ens tycker om det. Vår äldsta hatade också att bada så vi tvättade av henne med tvättlappar som vi blötte i ljummet vatten och olja. När de blir lite äldre kan man prova att bada dem igen, efter ett par månader tex. Men 2 ggr i veckan är på tok för mycket för en bebis i vilket fall, det torkar ut deras känsliga hud.

Det första halvåret badade vi dottern varannan månad ungefär. Efter 6 månader blev det ca 1-2 gånger i månaden och efter året så blev det mer regelbundet varje vecka.

• VilkenLycka

Första badet med nytillskottet, nu två mån, fegade mamman (jag) ur och vattnet blev för kallt... efter att vi fyllt på med varmt vatten blev gossen nöjd. Mitt tips är att hitta temperaturen som ditt barn gillar (våra vill ha det ganska varmt men så duschar både mannen och jag gärna i hett vatten) plus att ha ganska mycket vatten i baljan så bebisen flyter. Med för lite vatten blir det som sticker upp (lilla magen och bröstet) kallt och det är ju inte mysigt.

• emmak

Prova med varmare vatten!
    Min son vägrade bada i 37 grader, 39 är perfekt, nu älskar han det.

• Elvis Mamma

Fast vill man bada så skadar inte bad ofta om han har en bra badolja och barnet i fråga inte lider av torr hy och liknande. Bebisar brukar ju spy, bajsa en del och det rinner mjölk vid matning, tycker det är mycket enklare att bada än att tvätta med tvätt lapp å böka och mycket fräschare och mysigare dessutom! Har badat min lilla tjej på 2,5 månad varje kväll sedan hon var 1 månad (gjorde lika med sonen som nu är 6) En mysig rutin och hon har aldrig haft torr hy, inte sonen heller. Har weledas barnolja. Prova att ta lite varmare vatten, ljummet är för kallt för min tjej, då gallskriker hon också men tar vi bara lite varmare vatten så ligger hon lugnt och njuter

• Elvis Mamma

Fast vill man bada så skadar inte bad ofta om han har en bra badolja och barnet i fråga inte lider av torr hy och liknande. Bebisar brukar ju spy, bajsa en del och det rinner mjölk vid matning, tycker det är mycket enklare att bada än att tvätta med tvätt lapp å böka och mycket fräschare och mysigare dessutom! Har badat min lilla tjej på 2,5 månad varje kväll sedan hon var 1 månad (gjorde lika med sonen som nu är 6) En mysig rutin och hon har aldrig haft torr hy, inte sonen heller. Har weledas barnolja. Prova att ta lite varmare vatten, ljummet är för kallt för min tjej, då gallskriker hon också men tar vi bara lite varmare vatten så ligger hon lugnt och njuter

Svar på tråden Min snart 3 veckors bebis hatar att bada!