• Anonym (TS)

Ni som jobbar skift, hur går era barn på förskolan? Hjälp mig reda ut vad som gäller

Jag jobbar skift, varannan helg och eftermiddag/förmiddag (ej natt) När jag jobbar FM lämnar min sambo på dagis (ca kl 07) och jag hämtar 15, inga problem. men när jag jobbar EM lämnar jag vid 11 och sambon hämtar vid ca 16.30. När jag jobbar EM kan jag sluta mellan 22 och 00.30.

Det jag funderar över är om jag egentligen skulle få lämna tidigare, mellan kl 9 och 10. Våran son är väldigt morgonpigg och går ofta upp kl 6. Det gör att jag bara får ca 4-5 timmars sömn, och om jag jobbar några sådana pass i rad blir det ganska tungt.

En annan förälder på sonens förskola börjar kl 15, och nu har "fröknarna" sagt att de måste lämna kl 14 då (istället för som nu kl 11) Men då undrar jag 2 saker, ska barnet bara vara på förskolan ca 2 timmar, från 14-16 när den andra föräldern hämtar.. och hur ska den som ex jobbar 15 till 00 orka?

Ja jag vet att det lättaste vore att prata med förskolan/chefen.. men jag vill veta lite vad ni tycker, och om någon varit i samma sits? och jag antar att det är olika från kommun till kommun.

Jag kanske ska tillägga att sonen går ca 18-22 /h i veckan då jag ofta är ledig 2 vardagar så han är alltså inte där "överdrivet mkt" som det är nu

• Svar på tråden Ni som jobbar skift, hur går era barn på förskolan? Hjälp mig reda ut vad som gäller
  • mamaleona

Ni verkar ha jättestränga regler i Sverige med det där. Bor själv i finland och jobbar 3 skift. 7-15, 14-21 elller 21-07:30. Nu är min yngsta i skolan redan men då hon gick i dagis och jag började 14 önskade dom att jag hämtade dit henne halv tio tiden då dom går ut så hon skulle hinna med i lekarna före lunchen 11. Jättebra lösning. Så i ditt fall skulle jag definitivt föra 9-10 tiden, passade perfekt även för mej så jag någon gång hann ex o träna, till tandläkare, massage osv. Måste ni exakt berätta när ni börjar då? räcker det inte att ni meddelar när barnet är där, punkt?

• Baby1112

Tycker det verkar vara väldigt olika. Har på mitt arbete två kollegor som liksom jag jobbar skift. Den ena får lämna redan vid nio trots att vi inte börjar förrän halv tre.
    Den andra får med nöd och näppe och mycket tjat lämna vid elva så att barnen får vara med på lunchen.
    Det är ändå samma stad och förskolorna ligger bara ett stenkast ifrån varandra.

• Kinya

Min man lämnar vår dotter kl. 11 (d.v.s. lagom till lunchen) och sen behöver han åka hemifrån ca kl. 13.30. Jag hämtar sen kl. 16. Den andra veckan lämnar jag kl. 7 och han hämtar ca kl. 14.30.

• Jojjanna

När jag började 13:30 fick jag lämna 11:15 för att sonen skulle få äta lunch på förskolan. Det var personalen som föreslog det. När jag jobbat 21-07 gick han 07-16 för att jag skulle sova.

• lullens

Men man borde väl ha rätt att få sova ngn gång!?

Verkar ju helt sjukt. Jag måste få minst 7 timmars sömn annars blir jag ingen rolig människa...

• Ulrika 80

Jag jobbar också skift och när vår son var mindre lämnade vi 11.15 varje dag sen hämtade min man 14.30. Nu när sonen är större lämnar vi 9.30 3 dagar i veckan. Detta för att han ska vara med i verksamheten mer. Detta är dagiset som har föreslagit. Sen var det tufft en tid när han var mindre och man inte var hemma förrän kl 00 och sen han vaknade tidigt, men å andra sidan så är ju han ledig någon dag i veckan och går inte så många timmar på dagis.
    Men prata med personalen och se vad de säger. Det måste ju ändå vara för barnets bästa

• Marie 104

Om jag hoppar min på mitt jobb och ska jobba kväll med start 17 har jag haft min son på dagis 9-14.. Dels för att det inte är skit roligt att va helt slut när man väl börjar jobba och kanske ska jobba till 24.00 och då går man ju och lägger sig senare än vanligt.. Plus att man inte hinner med nånting den dagen om man är med barnet och sen jobbar.. Tänker på hemmet,handling och ärenden..
    Sen är det ju toppen att barnet får sin rutin och tryggheten med någorlunda tider..

• Paincake

På vår förskola har vi rätt till dygnsvila, dvs när maken jobbat kväll och slutat 23-00-tiden, så lämnar jag på förskolan på morgonen efter så att han får sova. Prata med förskolechefen om det hela.

• Tramsa

Vi har fått lämna senast 9 om det inte varit ett extremt undantag (typ att barnet ska vara hos läkaren 10 då går det bra att lämna efter det). Vilket jag ibland tyckt vara lite överdrivet om jag börjar jobba klockan 16.00 och mannen slutar 17 hade jag tyckt att det varit bättre att få lämna åtminstone 11 eller kanske tom 14. 8 1/2 timmes dagisdag för att barnet behöver omsorg i 1 1/2 timme känns lite överdrivet.

Om man börjar 16 i två veckor i sträck hinner man ju bara träffa sina barn när man väcker barnen, äter frukost och går med dom på dagis alla dagar utom helgen. För de sover ju när man kommer hem.

Nu jobbar jag inte längre eftermiddagspass utan vanliga kontorstider men jag vet att förskolorna i min kommun skiljer sig rejält åt och jag tror inte det finns några enhetliga regler. Rätt många  dagis här i stan har 9 som sista lämningstid dock. För att de ska kunna ha tiden mellan 9 och lunch endast till barnen och kunna gå iväg på olika aktiviteter, ha verksamhet utan avbrott osv.
    Sen finns det såna som inte tillåter att barnen lämnas mer än strax innan det är dags att gå till jobbet också. På min arbetsplats är det många olika skift och nästan alla har råkat ut för att man antingen måste lämna så tidigt på dagen att man inte hinner träffa barnen alls under arbetsveckan eller att man inte får lämna alls innan arbetstiden och att barnen då aldrig kommer in i dagislunken eftersom de bara är på dagis när de andra barnen börjar gå hem. Sen finns det ju såna där föräldrar och dagis kommer överens om vad som passar i olika situationer också. Fast det är många, många byten av arbetspass pga barnomsorgstider där jag jobbar. 

• Anonym (TS)

Tack för era svar, jag läser och tar in. Det verkar kunna svänga båda att man måste lämna så sent att man får stressa till jobbet, och tvärtom.

Intressant att höra andra löser det! Fortsätt gärna kommentera

• victory tilly

Jag börjar jobba kl 13.30 två dagar i veckan, annars jobbar jag 8-14.
    De dagar jag börjar kl 14 lämnar jag kl 11 för att hon ska hinna vara där något alls innan pappa hämtar kl 15. Också för att jag ska hinna äta lunch och vila lite innan jag ska jobba hela kvällen. Inget jag överhuvudtaget nämnt till förskolan. Pratar ALDRIG om vilka tider jag jobbar. Så länge mina barn inte är där 7-17 fem dagar i veckan ska dom strunta i det. Man hoppas ju att alla föräldrar VILL vara med sina barn så mkt det går så att ingen lämnar när de är helt lediga etc. Fast det förekommer ju tyvärr...

• Anonym

vi lämnar när vi själva vill. Börjar jag 15 kan ja glämna 9 ändå och maken hämtar  sen.

• Jodi

I min kommun går man på sysselsättningsgrad när man jobbar oregelbundet:

"För vårdnadshavare som arbetar skift eller har oregelbunden arbetstid är sysselsättningsgraden
    avgörande för omfattning av tid i förskolan, oavsett när arbetet utförs."

Så jag skulle lämna barnet på morgonen även om jag började efter lunch! Känns som det blir lite hattigt för barnet att gå olika tider olika dagar i veckan...?

Svar på tråden Ni som jobbar skift, hur går era barn på förskolan? Hjälp mig reda ut vad som gäller