• Alltjagkan

Min dotter 8 år vill flytta till mig- möjligt?

Hejsan! Har 3 st barn i åldrarn 8-12 år tillsammans med en man, vi skiljde oss 2007 o har sen dess haft barnen varannan vecka. Det har funkat fint! Men för ca 1 år sen började yngsta dottern prata om att hon vill flytta till mig, o även byta skola, hon verkar inte trivas i sin nuvarande skola. Jag har sagt att det är ett stort steg o att hennes pappa kanske inte vill det o frågat om hon verkligen vill flytta ifrån sina kompisar? Hon är fullt allvarlig med detta och jag vill ju hennes allra allra bästa. Samtidigt vet jag att hennes pappa aldrig kommer gå med på detta. Har har lite "makt" över hela situationen då barnen är folkbokförda hos honom. Så hur går jag vidare? Eller måste dottern fylla 12 år innan hon själv får bestämma? Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden Min dotter 8 år vill flytta till mig- möjligt?
  • belnda89

Hon måste fylla tolv först. Ta kontakt med en advokat för konsultation, det är alltid gratis och se vad för alternativ du har. Men en 8-åring kan inte bestämma detta själv pga att hon omöjliigen kan förstå hela vidden av konsekvenser fullt ut.

• Kjell2

Finns ingen absolut gräns när barn få bestämma. Ju äldre barnet är desto större hänsyn tar domstolen till önskemål vid en tvist.

Har ni ett fastställt umgängeschema kan ni inte ändra det utan en nya överrenskommelse eller dom.

Steg 1 blir att ta upp detta med pappan och se om ni kan hitta en bra lösning
    Funkar inte det ta ett snack med familjerätten. Funkar det fortfarande inte och du verkligen vill driva detta får du stämma till tingsrätten.

• Alltjagkan

Ok, då ser jag nog inget annat än att dottern får vänta tills hon är 12. Det skär i mammahjärtat att neka henne detta, tyvärr ser hennes pappa det inte så... Tack för era svar!

• Alltjagkan

Glömde skriva att vi inte har något umgängesschema utan detta har funkat sen vi skiljdes.

• belnda89
    Alltjagkan skrev 2012-08-24 13:18:54 följande:
    Ok, då ser jag nog inget annat än att dottern får vänta tills hon är 12. Det skär i mammahjärtat att neka henne detta, tyvärr ser hennes pappa det inte så... Tack för era svar!

Nej, det ska du inte behöva göra, kämpa istället. Vet du exakt varför dottern vill flytta? Är det bara för att hon saknar dig, mobbing, eller något ännu värre kanske. Anledningarna kan vara till din fördel.
  • K med lilla E

Som skrivits tidigare, det finns ingen 12-årsgräns utan man tar hänsyn till barnets mognad och ju äldre barnet är desto mer lyssnar man på barnets egen vilja, och det inte pga någon ålder utan att barn mognar i olika takt.

• Kjell2
    Alltjagkan skrev 2012-08-24 13:18:54 följande:
    Även om hon har fyllt 12 krävs det ett domstolsbeslut på att ändra fastställt umgänge, eller en överrenskommelse mellan föräldrarna. Ett beslut du kan få tidigare och inte är omöjligt även om dotterna är 8.

Du får helt enkelt välja. Fortsätta som det är nu eller ta striden och driva det genom familjerätt och domstol
  • Alltjagkan

Jag vet inte varför hon egentligen vill flytta, men hon har alltid varit en "mammas flicka" och har väldigt många kompisar här i det samhälle jag bor i. Jag bor i annan kommun 2,5 mil bort och kör varje dag varannan vecka barnen till skolan, till träningar o dyl. Dottern trivs nog inte på skolan, och är lite utanför, vad hon själv berättar. Från skolans sida märker dem inget sånt, mer än att det ät mkt bråk bland flickorna i klassen. Hon är långa dagar på fritids hos sin pappa, oftast till 18.30. Hos mig skulle hon slippa fritids. Jag vet inte vilken ände jag ska börja i, har försökt prata med hennes pappa, men han är svår att diskutera med och ser ina problem... Jag vill bara att mina barn ska må bra!

• Kjell2
    Alltjagkan skrev 2012-08-24 13:30:18 följande:
    Jag vet inte varför hon egentligen vill flytta, men hon har alltid varit en "mammas flicka" och har väldigt många kompisar här i det samhälle jag bor i. Jag bor i annan kommun 2,5 mil bort och kör varje dag varannan vecka barnen till skolan, till träningar o dyl. Dottern trivs nog inte på skolan, och är lite utanför, vad hon själv berättar. Från skolans sida märker dem inget sånt, mer än att det ät mkt bråk bland flickorna i klassen. Hon är långa dagar på fritids hos sin pappa, oftast till 18.30. Hos mig skulle hon slippa fritids. Jag vet inte vilken ände jag ska börja i, har försökt prata med hennes pappa, men han är svår att diskutera med och ser ina problem... Jag vill bara att mina barn ska må bra!

Du fortsätter ett tag till med pappan. Kan ni inte hitta en bra överrenskommelse går du till familjerätten. Hjälper inte det och du vill ta striden stämmer du till tingsrätten.

Någonstans bör du ta hjälp av en familjerättsjurist.
  • Kjell2
    Alltjagkan skrev 2012-08-24 13:31:53 följande:
    Vart ringer man då? Socialen? Familjerätten?

Ja, fråga efter familjerätten.
  • Alltjagkan

Ska jag få dottern till att gå och prata med någon? Tex har vi väldigt bra kontakt med skolssk, då vårt äldsta barn är hos henne ofta pga olika fysiska anledningar. Kan det vara en bra väg att gå? Tack för alla era bra svar!

• Kjell2
    Alltjagkan skrev 2012-08-24 13:20:45 följande:
    Glömde skriva att vi inte har något umgängesschema utan detta har funkat sen vi skiljdes.

Finns inget fastställt umgängeschema är det vilda västerna som gäller. Ni kan båda göra nästan vad som helst avseende boendet. Självklart med en risk om stämning från den andra.
  • Kjell2
    Alltjagkan skrev 2012-08-24 13:38:09 följande:
    Ska jag få dottern till att gå och prata med någon? Tex har vi väldigt bra kontakt med skolssk, då vårt äldsta barn är hos henne ofta pga olika fysiska anledningar. Kan det vara en bra väg att gå? Tack för alla era bra svar!

Börja med att du själv pratar med familjerätten och hör vad de har att säga.

Kanske stäm av lite med skolan och följ upp vad som händer där. Detta kommer hur som helst inte gå snabbt så viktgt att den nuvarande skolmiljön funkar.
  • Alltjagkan

Kanske en jättedum fråga, men ska jag ringa familjerätten i min kommun eller i den kommun där barnet är folkbokfört?

• Kjell2
    Alltjagkan skrev 2012-08-24 13:51:14 följande:
    Kanske en jättedum fråga, men ska jag ringa familjerätten i min kommun eller i den kommun där barnet är folkbokfört?

Ring! Blir det fel hänvisar de dig rätt.
  • Anonym
    Alltjagkan skrev 2012-08-24 13:51:14 följande:
    Barnets kommun!

Svar på tråden Min dotter 8 år vill flytta till mig- möjligt?