• isisisis

Hur resonerar ni ang vinterstövlar? Storlek.

Brukar ni köpa samma storlek som i skor?
    Jag brukar mäta i butiken så jag får rätt storlek.De får hjälpa till.hr tvillingar.
    Nu funderar jg på att köpa på Tradera,men funderar över om jag ska dra till med en storlek till?
    Dels för att det är ett tag till den riktiga vintern och för att det känns som att de kan vara lite rymligare?
    Hur resonerar ni? Förmodligen ska man kanske vänta ett tag till förstås
    Men jag vill gärna var förberedd. 

• Svar på tråden Hur resonerar ni ang vinterstövlar? Storlek.
  • Strumpans

Det är svårt att bara gå på storlek. Bästa är att mäta barnens fot och sedan lägga på ca 2-2,5 cm för vinterskor.

Problemet är att olika märken och modeller skiljer sig sjukt mkt. Handlade ex skor idag till sonen. Ett par stövlar i strl 28 och ett par skor i strl 31.
    Exakt samma marginal i båda paren men stövlarna var stora i strl

• isisisis

Tack för ditt svar.Jo jag har också märkt det nu.
    Efter ett antal besök.Jobbigt bara när man har två tvillingar på 2,5 år i butiken  

• Alexi

Fast jag mäter barnens storlek på fötterna hemma och sen får affären hjälpa till att mäta skon. Jag ställer barnen på ett papper, sätter ett märke i vardera ände av foten och mäter sen med linjal där emellan. Har funkat jättebra så här långt.

• Roland 600

Begagnade stövlar är väl ingen höjadare. de kostar så lite att köpa . Läste stövel test , sämst var Stadium som vanligt, näst sämst var COOP. Stöveltestet finns att läsa på Testfakta

• Alexi
    MajaVira skrev 2012-09-06 21:00:53 följande:
    Det finns även mätstickor att köpa:

heppo.se/sizer-100887-0027
    Vi har typ en sån men jag fattar inte alls hur det är menat det där att de redan lagt till 15 mm, hur ska jag då veta vilken siffra jag ska ta med mig till affären...?
  • veh

Om du ställer foten i böjen på den där mätaren, så långt bak man kan komma med hälen. Och så mäter fram till tåspetsen. Då är det måttet du ser ovanför den gröna kanten 15 mm längre än fotens verkliga längd. Om du mäter foten så sätter du ju hälen innanför böjen, om du istället ska mäta skon är det ju på utsidan av böjen som det tar emot. Skillnaden däremellan är 15 mm, så då kan du ha exakt samma mått på stickan och veta att skorna är lagom. Någon skrev högre upp att 2-2,5 cm längre skulle vara lagom för vinterskor. ALLDELES för mycket, anser jag. Jag har satsat på att ha vinterstövlar som är ca 1,5 cm längre än foten, och de har räckt även för något växtryck hos små barn. I år har jag handlat vinterstövlar redan nu, och då kan det få gå upp till MAX 2 cm extra. De skor som kom närmast var dock 16-17 mm längre än foten, det kändes lagom.

• Anne69

Mät fötterna o kolla sen innermåttet, det brukar stå i annonsen. Jag gillar inte för stora skor, då blir det bara svårt att gå. Till vinterskor räcker det att lägga till 1,5 cm.

Svar på tråden Hur resonerar ni ang vinterstövlar? Storlek.