Snabb och billig hemmagjord barnmat till 1-åring?
Vad har ni för tips?
Vad har ni för tips?
Samma mat som ni själva äter...? En 1-åring kan äta vanlig mat och behöver ingen speciell "barnmat".
Äggröra är en enkel och god lunch. Eller kokt mosat ägg.
Enklast är väl att köra ett storkok på tex kycklinggryta, lammgryta, fisk osv och frysa in. Recept också eller?
Gör större mängd och frys in i lagoma portioner. Tex
köttbullar
köttfärssås
chili con carne
kycklinggryta
fiskgryta
skinksås
lasagne
Så tar du bara fram en burk på morgonen och kokar ris/pasta/potatis till.
Lax är snabbt. Har du en tinad bit, sådan där på ca 125 gram, har du på en plåt i ugnen 12 minuter i 225*. Lite salt och peppar på innan.
Smart! Tack för tipsen! Jag är verkligen helt nollställd just nu så jag köper bara burkmat men eftersom det blir så dyrt i längden vill jag komma igång med hemgjord mat igen.
Kalops är en annan bra rätt. Tar lång tid att laga, men klarar sig själv i ugnen/spisen - har du en lergryta så är det toppen. Blir väldigt mört kött om du gör den i ugnen 125* i 4 timmar! Sedan har du massor av måltider i frysen...
Skickar med ett recept på en annan köttgryta enligt samma princip.
Lingongryta
500 g fläskkarré strimlas
2 dl grädde
1 tsk soja
0,5 dl lingonsylt
1 köttbuljongtärning
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar
Blanda allt.
125* ca 3 timmar.
Servera till ris/potatis.
Mitt tips är att laga några olika rätter och frysa in, förslagsvis i de gamla barnmatsburkarna om du har dem sparade :) jag ska själv göra storkok till min 11-månaders imorgon, här är några maträtter som jag vill testa att laga till honom: (ledsen om det inte blir någon radbrytning nu, skriver från telefonen) *Kalops på nötkött med morot, potatis, palsternacka och ärtor. *Lax med ris, citronsås, blomkål och broccoli. *Lammgryta med ris: lamm, morot, saffran, paprikapulver, zucchini, ärtor m.m. *Fiskgryta: vit fisk, zucchini, paprika, krossade tomater, vitlök, saffran, basilika. *Afrikansk böngryta med couscous: kidneybönor, sötpotatis, tomater, kanel, ingefära, mango, russin, citron. *Dillkött på kalv med potatismos och ärtor. Hoppas du fick lite inspiration!
Har jag inget förberett så kokar jag vatten i vattenkokaren och gör couscous i et matlåda med lock. Till det tar jag en bit torsk ur frysen och låter koka, går skitfort.. Sås gör jag nån bechamel eller tar turkisk yoghurt med lite dill i.
Couscous i huvetaget tycker jag är smidigt
* Blodpudding är en hit här, enkelt att äta själv för barnen.
* Pastasås på vispgrädde. Typ små kasslerbitar och broccol, lax och purjo, kyckling och champinjoner. Buljong/fond. Tar typ en kvart...
* Stuvade makaroner m korv.
* Köttfärslimpa sköter sig själv i ugnen, blir många matlådor.
Pannkaka är en favvo. Har i baconbitar så blir det mäktigare. Och så gör jag crêpes och styckfryser så blir det lite mer matigt.