• RosaBabyfilt

Snabb och billig hemmagjord barnmat till 1-åring?

Vad har ni för tips?

Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • Svar på tråden Snabb och billig hemmagjord barnmat till 1-åring?
  • Natulcien

Samma mat som ni själva äter...? En 1-åring kan äta vanlig mat och behöver ingen speciell "barnmat".

• RosaBabyfilt
    Natulcien skrev 2012-08-24 19:57:49 följande:
    Samma mat som ni själva äter...? En 1-åring kan äta vanlig mat och behöver ingen speciell "barnmat".
    Jag äter inte vanlig mat eftersom jag går på diet, och min man bor inte med mig eftersom vi har separerat. Därför står jag inte heller med maträtter som tar lång tid utan letar efter något enkelt att göra till min dotter.
    Too many people spend money they haven't earned, to buy things they don't need, to impress people they don't like. - Will Smith
  • Rocket Mania

Äggröra är en enkel och god lunch. Eller kokt mosat ägg.

Enklast är väl att köra ett storkok på tex kycklinggryta, lammgryta, fisk osv och frysa in. Recept också eller? 

• pigglet

Gör större mängd och frys in i lagoma portioner. Tex

köttbullar
    köttfärssås
    chili con carne
    kycklinggryta
    fiskgryta
    skinksås
    lasagne
    Så tar du bara fram en burk på morgonen och kokar ris/pasta/potatis till. 

Lax är snabbt. Har du en tinad bit, sådan där på ca 125 gram, har du på en plåt i ugnen 12 minuter i 225*. Lite salt och peppar på innan.   

• RosaBabyfilt

Smart! Tack för tipsen! Jag är verkligen helt nollställd just nu så jag köper bara burkmat men eftersom det blir så dyrt i längden vill jag komma igång med hemgjord mat igen.

• pigglet

Kalops är en annan bra rätt. Tar lång tid att laga, men klarar sig själv i ugnen/spisen - har du en lergryta så är det toppen. Blir väldigt mört kött om du gör den i ugnen 125* i 4 timmar! Sedan har du massor av måltider i frysen...

Skickar med ett recept på en annan köttgryta enligt samma princip.

Lingongryta

500 g fläskkarré strimlas

2 dl grädde

1 tsk soja

0,5 dl lingonsylt

1 köttbuljongtärning

0,5 tsk salt

1 krm vitpeppar

Blanda allt.

125* ca 3 timmar.

Servera till ris/potatis.

• Natulcien
    RosaBabyfilt skrev 2012-08-24 20:00:10 följande:
    Jag äter inte vanlig mat eftersom jag går på diet, och min man bor inte med mig eftersom vi har separerat. Därför står jag inte heller med maträtter som tar lång tid utan letar efter något enkelt att göra till min dotter.
    Ok. Ja, gör som någon nämnt här, större kok av matiga grytor och soppor t.ex. och frys in i portioner.

Vi gör sällan middagar som tar längre tid är 20-30 min. heller. T.ex. laxfiléer i ugn, stekta torskfiléer, stekt kyckling, stekt kassler, köttbullar etc. Koka morötter/blomkål/broccoli etc. till och servera med pasta/quinoa/matvete/ris/potatis etc.

Soppor och matiga sallader är också enkelt att variera och snabbt att göra.

• Antilopen

Mitt tips är att laga några olika rätter och frysa in, förslagsvis i de gamla barnmatsburkarna om du har dem sparade :) jag ska själv göra storkok till min 11-månaders imorgon, här är några maträtter som jag vill testa att laga till honom: (ledsen om det inte blir någon radbrytning nu, skriver från telefonen) *Kalops på nötkött med morot, potatis, palsternacka och ärtor. *Lax med ris, citronsås, blomkål och broccoli. *Lammgryta med ris: lamm, morot, saffran, paprikapulver, zucchini, ärtor m.m. *Fiskgryta: vit fisk, zucchini, paprika, krossade tomater, vitlök, saffran, basilika. *Afrikansk böngryta med couscous: kidneybönor, sötpotatis, tomater, kanel, ingefära, mango, russin, citron. *Dillkött på kalv med potatismos och ärtor. Hoppas du fick lite inspiration!

• mde

Har jag inget förberett så kokar jag vatten i vattenkokaren och gör couscous i et matlåda med lock. Till det tar jag en bit torsk ur frysen och låter koka, går skitfort.. Sås gör jag nån bechamel eller tar turkisk yoghurt med lite dill i.

Couscous i huvetaget tycker jag är smidigt

• NiWa

* Blodpudding är en hit här, enkelt att äta själv för barnen.
    * Pastasås på vispgrädde. Typ små kasslerbitar och broccol, lax och purjo, kyckling och champinjoner. Buljong/fond. Tar typ en kvart...
    * Stuvade makaroner m korv.  
    * Köttfärslimpa sköter sig själv i ugnen, blir många matlådor.

Vi har fått TVÅ mirakel! Liam (-08) och Alma (-11). Älskar er oändligt!
  • NiWa

Pannkaka är en favvo. Har i baconbitar så blir det mäktigare. Och så gör jag crêpes och styckfryser så blir det lite mer matigt.

Vi har fått TVÅ mirakel! Liam (-08) och Alma (-11). Älskar er oändligt!
Svar på tråden Snabb och billig hemmagjord barnmat till 1-åring?