Inlägg från: Ankankamon |Visa alla inlägg
  • Ankankamon

problem med att träffa tjejen jag verkligen gillar!

Beror väl på hur dina föräldrar ser på dig, är du ansvarsfull och så i allmänhet typ.

Just tågresan borde ju inte vara något problem, du sitter ju mest bara på arslet och väntar på att komma fram :) och även om det är en del byten så är det ju inte svårt att åka tåg, eller farligt.

Förslagsvis så berättar du för dina föräldrar vad du vill göra, hur du har tänkt det att allt ska funka, (antar att du åker över höstlovet eller ngt sånt?) och sen hoppas jag att tjejen har kollat med sina föräldrar så det är ok att du dyker upp. (bor hon själv så kan det nog bli knepigare att övertala dina föräldrar) Är de med på planerna (hennes föräldrar alltså) så be att dina föräldrar ringer de för att få höra att det är ok att du kommer.

• Ankankamon
    Chianti skrev 2012-08-25 20:48:32 följande:
    Du, jag tycker du är gammal nog att bestämma det själv. Du kan hänvisa till barnkonventionen! Unga vuxna ska få vara med och påverka beslut om deras egna liv.
    Detta kräver ju att han faktiskt har planerat lite också ;) för att säga till sina föräldrar att "Jag är gammal nog att bestämma över mig själv, och jag tänker fara!" låter ju mycket bättre om man inte behöver följa upp med "Um, kan jag låna pengar till biljetten?"
  • Ankankamon
    berggrenemil skrev 2012-08-25 21:11:34 följande:
    har planerat allt, men ja förstår vad du menar haha ;p har gott om pengar o allt
    Lysande. Hoppas det går bra för dig :D

Kom ihåg, om din föräldrar säger nej, bli inte arg eller sur. Be de bara förklara varför de inte tycker att du ska åka och förklara för de varför de har fel ;) men på ett bra sätt. "För att du är 16" är ju ingen bra ursäkt t.ex.
    Inte om du bevisligen kan klara dig själv (och som sagt, åka tåg är ju ingen konst)
Svar på tråden problem med att träffa tjejen jag verkligen gillar!