• Isis

Varför proppar ni i ungarna soja??

Och vilt ska man tydligen inte heller ge till barn eftersom man inte kan garantera att det inte finns blyrester från skotten....

Så, vad kan man ge barn?

• Isis
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 10:10:48 följande:
    Den soja man huvudsakligen använder i Japan är bättre då den är fermeterad och så äter man mindre mängder än västvärldens vegetarianer gör. Så det är  bättre!
    Lite skillnad är det nog. Risken att få i sig bly av vilt är extremt liten. Medan soja i västvärlden bevisligen är skadlig.
    Från livsmedelsverkets hemsida:
    Bly i viltkött

Livsmedelsverket har undersökt älgfärs som har skjutits med blyammunition. Resultaten visar att kött från delar som ligger nära sårkanalen kan innehålla förhöjda halter bly. Troligen gäller detta även annat viltkött som skjutits med blykulammunition.

För de flesta innebär det ingen risk för hälsan att äta sådant kött en gång per vecka. Undantaget är små barn (under sju år) och kvinnor som är eller planerar att bli gravida. Eftersom de är särskilt känsliga bör de undvika att äta kött som kan innehålla förhöjda blyhalter oftare än någon gång per år. Däremot behöver man inte begränsa konsumtionen av helt kött, som stek och filé, eftersom risken att det ska innehålla blyfragment är mycket liten.

Vilka delar av köttet kan innehålla förhöjda blyhalter?

När blykulor används sprids blyfragment till köttet i närheten av sårkanalen. Köttet närmast detta område skärs vanligen bort, men det som är kvar används till exempel till färs och grytbitar. I sådant kött är risken stor att det finns kvar blyfragment. Däremot är risken mycket liten att helt kött, som stek och filé, innehåller blyfragment.

• Isis

Ni som jagar själva vet jag ingenting om. Om du missade det, så var informationen från livsmedelsverkets hemsida. Jag jobbar inte där. Och jag jagar inte.

• Isis
    Mandel skrev 2012-08-25 10:26:49 följande:
    Fast man brukar väl inte skjuta så stora djur som älg med blyhagel?
    Är inte jägare, men har för mig att man använder andra skott då.
    Jag vet inte.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??