• Lajm88

Varför proppar ni i ungarna soja??

Anonym (!) skrev 2012-08-26 03:55:52 följande:
    Bullshit! Det konsumeras hur mycket godis, läsk, elektronik, kläder, resor, inredningsprylar som helst. Och folk blir bara fetare och fetare! Vi lever i ett välfärdssamhälle där folk har det FÖR bra! Helt klart handlar det om vad man prioriterar. Självklart har alla inte råd med ekologiska varor, och det har jag inte påstått heller. Men MÅNGA, MÅNGA = den stora massan,  har ekonomiskt utrymme och möjlighet att prioritera en högre andel ekologiska varor idag, om viljan fanns.  

• Lajm88
    Anna Svenssonliv skrev 2012-08-26 08:20:14 följande:
    Jag vet fortfarande inte om jag ska slänga sojasåsen. Det vore ju synd för den är god i det mesta, men är den giftig vill jag ju inte ha den.

Behåll den du, men undvik produkter med sojalecitin, samt sojaprotein. Enligt TS då i alla fall.
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-26 09:25:01 följande:
    Nej det är inte BS. Du har inga belägg för att folk prioriterar fel men jag har belägg för att folk är fattiga.

Att du tycker att människor prioriterar fel betyder att du har insyn i alla människors privatekonomi, det säger sig självt att du inte har det. Du har alltså inga argument att komma med därför kan det fastslås att jag har rätt. Folk har inte råd.

Haha, så för att han inte presenterar bevis för att du har fel så har du per automatik rätt? :D
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-26 10:10:07 följande:
    Jag blir oroad av din taskiga läsförmåga. Belägg betyder inte bevis, slå upp det ordet och läs inlägget igen-

belägg

1. bevisande citat

Historiker och jurister använder sig av belägg för att hävda en uppfattning.
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-26 03:03:01 följande:
    Inskränkt inlägg.

Många har inte råd. Det borde inte vara en nyhet att många har det ekonomiskt svårt idag. Det borde heller inte vara en nyhet att ekokött är mycket dyrare än konventionellt.

Se till att folk får mer pengar att handla för så ska du få se att efterfrågan kommer att öka markant.

Här säger du att folk inte har råd att köpa ekologiskt.

Det stämmer inte. Folk har visst råd.
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-26 11:19:31 följande:
    Jag frågade efter dina bevis på att det handlar om felprioriteringar men du har alltså inga utan du tycker att ditt sätt är rätt och alla som inte gör som du är idioter.

Du framställer dig som oerhört sympatisk. *ironisk*

Du med :)
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-26 13:24:11 följande:
    Självklart har det med fattigdom att göra eftersom de flesta ekoprodukter är mycket dyrare. Det är skrämmande att du inte förstår den enkla matematiken.

Jag anser att din syn på ordet "fattigdom" skiljer sig feån min.

Är det skrämmande att jag inte förstår? Ditt sätt att försöka sätta dig på mig hela tiden visar bara att du är omogen och envis och för inte diskussionen framåt över huvudtaget.
  • Lajm88
    Åsa skrev 2012-08-26 13:38:45 följande:
    Okeeeej. Du har alltså läst i flertalet vetenskapliga rapporter att vad de som talar om sojans nyttighet syftar på är just de fabriksraffinerade sojaprodukter du diskuterar i trådstarten, och inte de sojabönor somliga av oss menar med soja. (Den enda fråga jag ställt här.) Denna uppgift har inte framgått av något enda svar av dig hittills så att jag inte skulle "vilja förstå" det är tämligen osakligt.

Jag får ärligt talat närmast uppfattningen att du inte förstått vad jag skrivit och därför valt att om igen upprepa uppgifter om de raffinerade sojaprodukternas onyttighet, som inte är relevanta för frågan jag ställde.

Nu har jag läst när du har försökt få honom att förstå vad du menar om och om igen. Men det går inte.
  • Lajm88
    banansmoothie skrev 2012-08-27 06:55:18 följande:
    Min son är 4 år. Han äter 1 dl havregryn till frukost, och oftast bönor samt något gryn eller potatis till middag. Detta plus lunch och mellanmål. I bara frukost och middag finns det tillräckligt med protein! Jo man behöver ca 0.8 g/kg/dag protein. För min son som väger 15 kg är det alltså 12 gram. Om vi drar till med 15 gram, bara för att han växer en hel del. Per 100 gram havregryn (ca 1 dl) finns det 11 gram protein. Till middag äter han ca 2 dl-stora potioner. Säg 1 dl linser och 1 dl ris. 1 dl linser innehåller 6.8 gram protein. 1 dl ris innehåller 2.9 gram protein. Det blir alltså totalt 20.7 gram protein. Och det är bara 2 av hans 6 dagliga mål. HUR skulle han inte få tillräckligt med protein säger du? Resten av näringsbehovet (energibehovet) täcks ju av kolhydraterna som finns i maten. Det finns ju inte BARA protein i havregryn liksom.
    Inte för att göra dig besviken men 1dl havregryn väger ungefär 40gram.

Vatten däremot väger 100gram per deciliter 
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-27 14:26:13 följande:
    Vetenskapliga undersökningar som gjorts ger inget belägg för det utan det därför att det är för små mängder det handlar om så tillvida att du inte äter MÅNGA kilo varje dag. Gör du det?

Du kan bara INTE jämföra med kyckling som aktivt matats med tillväxthormon. OM du gör den jämförelsen framstår du som synnerligen korkad och okunnig.

Liksom din association att tillväxthormon = cancer. Utan det skulle du inte fungera.

Kul att brösttillväxten berodde på äggvitan. Jag gissar att det är din alldeles egna teori?

Lägg av nu. Gå och sparka på någon sten istället.
  • Lajm88
    Anonym skrev 2012-08-27 15:53:54 följande:
    Det var ju konstruktiva argument du har. NOT.

Sanningen är att det saknas belägg för dina påståenden och du har inget att komma med som motbevisar det. Jag förstår att sanningen gör ont, det är därför du lägger dig på den låga nivån. Men det säger allt om dig och inget om mig.
    Den där kommentaren var inte riktad mot dina "argument", och förstår du inte det så kanske du borde gå ut från din lägenhet för att ta reda på hur människor kommunicerar.
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??