Inlägg från: sirisdotter |Visa alla inlägg
  • sirisdotter

Varför proppar ni i ungarna soja??

Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 11:59:30 följande:
    Har du helt rätt i..

Ja, men egentligen inte så sjukt, för då har dom kontroll på vad vi äter, dom vill att vi ska äta skit och bli förgiftade.
    Om alla skulle börja odla allt själva så skulle dom inte ha kontroll över maten och maten är stor del till hur hjärnan utvecklas och dom vill inte att den ska utvecklas för då skulle dom tappa kontrollen över oss..
    Allt är uträknat..
    "dom"  ?   UFO-n  eller....
  • sirisdotter
    Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 13:44:20 följande:
    ahahHAHA, JA såklart?!!?!?

Våra kära regeringar runt om i världen.

Se till att du  får något att säga till om;   agera via politiken du också!    Om du bor i Sverige bor du i en demokrati och behöver inte känna  att "dom"    bestämmer allt över ditt huvud.
  • sirisdotter
    Anonym (HAHAHAHA) skrev 2012-08-25 15:28:50 följande:
    hahaha!!! Vi har inget o säga till om fast vi bor i demokrati o inget o säga till om ifall vi blir politiker...
    Se dom som verkligen jobbat emot, vad som hänt med dom...
    Tex i  Sverige Olof Palme
    Beklagar att politiken  gjort dig besviken.    Hur  många år har du försökt påverka?
  • sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-25 21:45:06 följande:
    Produktionsprocessen är viktig gällande vad man gör med de färdiga bönorna. Jag säger inte att miljön inte är viktig men tråden handlar om vad folk stoppar i sig och speciellt vad de stoppar i sina barn, inte miljöpåverkan.
    Det verkar som om du inte kan föreställa dig att sojabönor äts  i veg.  hem  utan att ha kommit i närheten av  minsta  produktionsprocess i livsmedelsindustrin.
  • sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 00:54:37 följande:
    Nej. Visst kan det vara d.å men vi pratar om fermentering
    Gör vi -  du skriver SOJA   i rubriken......
  • sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 01:46:36 följande:
    Läs trådstarten: "Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden."

Fler funderingar?
    Det kanske i så fall finns hopp om livet för en familj som grillar sojakorv 2-3  gånger om året  och i övrigt  fixar sitt protein mer hemmagjort?     Till och med enligt dig?   Ett barn som uppföds så har kanske en chans att upleva sin 50-årsdag?
  • sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 09:29:42 följande:
    Fermenterad soja i små mängder är okej. (miso, tempeh, tamari, natto och vanlig sojasås)

Systrarna Voltaires  ?   Duger deras såser,  de har två varianter i vår affär,  typ  sojasås och tamari -  minns inte exakt.    Mycket dyrare än de vanliga soyasåserna.....   och det är förstås ingen garanti.
  • sirisdotter
    sirisdotter skrev 2012-08-26 09:48:19 följande:
    Det kanske i så fall finns hopp om livet för en familj som grillar sojakorv 2-3  gånger om året  och i övrigt  fixar sitt protein mer hemmagjort?     Till och med enligt dig?   Ett barn som uppföds så har kanske en chans att upleva sin 50-årsdag?
    Ts,   såg du inte den här frågan?
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-08-26 12:58:28 följande:
    Vi har tv med utökat utbud av kanaler, äter mycket kött, gärna ekologiskt. Jag jobbar inom vården, sambon pluggar heltid (har bara csn), tre barn har vi. Vi är fattiga om man går efter hur mkt pengar vi har. 15000 e skatt brukar jag få ut, då går en tusenlapp till sparande, 3 till bostaden och resten mat, kläder, försäkringar osv. 
    Köper man ekologiskt kött, kan man köpa direkt från en gård. En halv ko (givetvis styckad, mald till färs osv), ett lamm, en kvarts gris osv... då blir det _billigt_ att köpa ekologiskt. Under priset man får betala för billigt utländskt kött. 

Om man  råkar bo granne med gården  kanske.   Busshållplatser ligger sällan vid bondgårdar!   Cykla hem med en halv ko,   tja,   det kanske går?    Är det så ni gör?
  • sirisdotter
    Åsa skrev 2012-08-26 13:38:45 följande:

Okeeeej. Du har alltså läst i flertalet vetenskapliga rapporter att vad de som talar om sojans nyttighet syftar på är just de fabriksraffinerade sojaprodukter du diskuterar i trådstarten, och inte de sojabönor somliga av oss menar med soja. (Den enda fråga jag ställt här.) Denna uppgift har inte framgått av något enda svar av dig hittills så att jag inte skulle "vilja förstå" det är tämligen osakligt.

Jag får ärligt talat närmast uppfattningen att du inte förstått vad jag skrivit och därför valt att om igen upprepa uppgifter om de raffinerade sojaprodukternas onyttighet, som inte är relevanta för frågan jag ställde.
    Precis,   Ts verkar  vara främmande för att det finns de som kokar  sojabönor,,,,,
  • sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 20:34:03 följande:
    Det gäller även sojabönor.
    Okej,  de tar längre tid att koka än många  andra bönor,   än linser och kikärter    så sojabönor är nog sällan förstahandsalternativet.   Snälla,  förklara för oss som aldrig funderat i dessa tankebanor  -  Vad är FERMENTERAT  och vad är  OFERMENTERAT?
  • sirisdotter
    Anonym (sjukt!) skrev 2012-08-26 20:42:31 följande:
    Det är en slags jäsningsprocess som tar flera månader. Är den gjord är sojan fermenetrad, annars är sojan ofermenterad.
    Står det på sojabönsförpackningen huruvida bönorna är fermenterade eller inte?
  • sirisdotter
    Anonym skrev 2012-08-26 21:34:29 följande:
    Jag börjar mer och mer förstå vilka det är som blir veganer. Människor med extremt dålig koll på livsmedel och livsmedelsproduktion. Människor som går efter vad de tycker låter bra utan att ta hänsyn till etablerad och erkänd fakta.

Tack för att du skrev det så tydligt. Då behöver vi inte längre ta dig på allvar.

Sådana finns också  -  som inom de flesta grupper.   Och det finns veganer som är väldigt pålästa och insatta,  förstås.
  • sirisdotter
    Anonym (hmmmm) skrev 2012-08-27 10:34:25 följande:
    Alltså förstår inget, vad är det för maträtter som är gjorda av fermenterade soja?

Jag är asiat och är uppvuxen i asien, alla vi känner äter mycket mat som är gjorda från färska sojabönor såsom sojamjölk, wokade sojabönor osv. Så att säga asiater äter bara fermenterade sojaprodukter är absoult inte sant.
    Intressant "vittnesmål"!
  • sirisdotter
    Anonym (hmmmm) skrev 2012-08-27 11:47:20 följande:
    eh, snarare 30 års erfarenhet, vilket väger ganska mycket. Är din personliga erfarenhet från kiina annorlunda? isf är det interssant att veta. Sen har jag rest runt ganska mycket i kina, överallt äter man flitigt färska sojabönor , och många dricker sojamjölk från färska bönor dagligen.
    Oj,  du feltolkade mitt inlägg totalt.   Jag menar att det var ett värdefullt inlägg i den här tråden.   Om du klickar  på "Visa endast"   tror jag du kan se att jag försökt fråga Ts ett antal gånger om sojabönor (ej processade till korv,  ost  etc)   är så farliga  (fulla av  bensin etc)   som Ts vill ge sken av.
  • sirisdotter
    Anonym (hmmmm) skrev 2012-08-27 13:28:17 följande:
    Ok jag förstår. Frågan är om TS kanske har rätt... För det känns som nästan var och annan där nere har eller haft cancer. Halva av morsans bekantskapskrets har haft det, eller nåt annat allvarliga sjukdom. Kanske finns ett samband? Jag säger inte att de fick cancer enbart pga det, men det kanske har bidragit? vem vet.
    Var  tredje svensk beräknas få cancer.   Tror  jag läst att  bröstcancerfrekvens eller så ökat i asiatiska länder sedan man där började ät mer västerländskt.

I min omgivning äter de flesta i min ålder och även yngre mediciner;  blodtryckssänkande,  kolesterolhaltssänkande   (statiner?)  etc etc.   Förutom de som  opererats för cancer och medicinerar  fem år efter det  (bröstcancer).
Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??