Inlägg från: Anonym (sjukt!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjukt!)

Varför proppar ni i ungarna soja??

sirisdotter skrev 2012-08-26 00:51:27 följande:
    Det verkar som om du inte kan föreställa dig att sojabönor äts  i veg.  hem  utan att ha kommit i närheten av  minsta  produktionsprocess i livsmedelsindustrin.
    Nej. Visst kan det vara d.å men vi pratar om fermentering
  • Anonym (sjukt!)
    sirisdotter skrev 2012-08-26 01:36:05 följande:
    Gör vi -  du skriver SOJA   i rubriken......
    Läs trådstarten: "Hur skulle det vara med lite vidare kunskaper om hur man framställer sojaprodukter för västvärlden? Det finns inga likheter mellan den soja man har ätit i Asien, som är fermenterad och den som nu massproduceras i västvärlden."

Fler funderingar?
  • Anonym (sjukt!)
    Anna Svenssonliv skrev 2012-08-26 08:20:14 följande:
    Jag vet fortfarande inte om jag ska slänga sojasåsen. Det vore ju synd för den är god i det mesta, men är den giftig vill jag ju inte ha den.
    Fermenterad soja i små mängder är okej. (miso, tempeh, tamari, natto och vanlig sojasås)

• Anonym (sjukt!)
    sirisdotter skrev 2012-08-26 09:56:13 följande:

Systrarna Voltaires  ?   Duger deras såser,  de har två varianter i vår affär,  typ  sojasås och tamari -  minns inte exakt.    Mycket dyrare än de vanliga soyasåserna.....   och det är förstås ingen garanti.
    Är det Shoyu så är den fermenterad och alltså helt okej.
  • Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-26 09:25:01 följande:
    Nej det är inte BS. Du har inga belägg för att folk prioriterar fel men jag har belägg för att folk är fattiga.
     Att du tycker att människor prioriterar fel betyder att du har insyn i alla människors privatekonomi, det säger sig självt att du inte har det. Du har alltså inga argument att komma med därför kan det fastslås att jag har rätt. Folk har inte råd.
    Här kan du se hur hushållen spenderar sina pengar:
  • Anonym (sjukt!)
    sirisdotter skrev 2012-08-26 10:42:53 följande:
    Ts,   såg du inte den här frågan?
    Har du läst trådstarten? Om inte så rekommenderar jag dig att göra det.Solig
    Lajm88 skrev 2012-08-26 10:48:49 följande:

Länken funkar inte för mig
    Testa här: http://hdl.handle.net/2077/28123
    Bambusa skrev 2012-08-26 10:46:37 följande:
    med ett barn som är allergisk mot jölk har man inbland inget val, måste ta soyaprodukter.. tar alltid havre nr de finns, men allt går inte att göra på havre..  tex ost, ibland nr hon vill ha toast lika oss andra, eller ost på pizza så får hon en skiva tofutti soyaost...
    Får- och getost borde väl fungera även vid komjölksproteinallergi? Har själv flera gånger serverat pizza utan ost till mjölkproteinallergiker.

• Anonym (sjukt!)
    Anonym skrev 2012-08-26 11:01:42 följande:
    Och det missar hela sakfrågan, fattigdom, dvs hushållens inkomster relaterat till konsumtionen. Den där rapporten redovisar bara antalet kronor men inte vem som konsumerar. Det närmaste man kommer inkomster var den subjektiva frågan hur nöjda de var.  Gör om och gör rätt.
    Nej då, jag missar inte det. Jag vet att vissa familjer är fattiga.

Att vara fattig är ingen ursäkt för att skita i vad man stoppar i sina barn tycker jag.
    Bambusa skrev 2012-08-26 11:10:54 följande:
    barnkliniken rekoenderade inte att prova med får eller getost iaf, isf kanske senare.. jo, hon har tit utan ost ibland med, men eftersom hon är så stor så vill hon ibland ha lika som oss andra.. hon blir 4 nu snart, en har varit tidig i prat och förståelse.. är väldigt lillgammal.. men förutom en skiva i månaden elelr vad de blir av den osten så är ja försiktig med soya, då de är lätt att bli allergisk mot soya med för mjölk-barnen..   men de smyger sig in i köpa saker, spår av soya ser ja ofta när ja läser på förpackningar.. sempers mjölkfria välling är baserad på soya, den smakade hon en gång och höll på kräkas, så enagos vart de..     hoppas på att de växer bort, och att hon åtminstånde klarar sig på laktosfritt, då finns de så mkt bättre allternativ..  även om de börjar  bli bättre utbud på helt mjölkfritt med..
    Jag hoppas det löser sig för er och att hon snart kan äta laktosfritt i alla fall.

• Anonym (sjukt!)
    Åsa skrev 2012-08-26 13:08:55 följande:
    Du hänvisade ovan till uttalanden du hört/sett om att soja skulle vara nyttigt, vilka du underkände med hänvisning till uppgifter om fabriksprocessade sojaprodukter. Ingenstans framgick att de omnämnda uttalandena om sojas nyttighet skulle ha gällt just sådana produkter; därav min fråga om de inte kunde ha syftat på vanliga sojabönor och inte på de produkter du tar upp i trådstarten.
    Okej, men nu har jag läst det i flertalet vetenskapliga rapporter. Jag beklagar att du inte vill förstå det.

• Anonym (sjukt!)
    Åsa skrev 2012-08-26 13:38:45 följande:

Okeeeej. Du har alltså läst i flertalet vetenskapliga rapporter att vad de som talar om sojans nyttighet syftar på är just de fabriksraffinerade sojaprodukter du diskuterar i trådstarten, och inte de sojabönor somliga av oss menar med soja. (Den enda fråga jag ställt här.) Denna uppgift har inte framgått av något enda svar av dig hittills så att jag inte skulle "vilja förstå" det är tämligen osakligt.

Jag får ärligt talat närmast uppfattningen att du inte förstått vad jag skrivit och därför valt att om igen upprepa uppgifter om de raffinerade sojaprodukternas onyttighet, som inte är relevanta för frågan jag ställde.
    Nej, det påstod jag inte att jag läst.

• Anonym (sjukt!)

Åsa, för sista gången. All soja som inte är fermenterad är inte bra!

Svar på tråden Varför proppar ni i ungarna soja??