• Anonym (Nu!)

8 % av eleverna kan inte simma! Nu får föräldrar börja ta ansvar tycker jag!

Blir så arg när jag läser Skolverkets rapport om hur 8 % av alla 5:e klassare inte når målen. "Hälften av lärarna svarar att rädsla för vatten är den vanligaste orsaken till att eleverna inte kan simma. Lärarna påpekar också att det är viktigt att börja simundervisningen tidigt. I studien framkommer också att skolor som startar sin undervisning i lägre årskurser når kursplanens mål i högre utsträckning än skolor som påbörjar undervisningen senare."
    www.skolverket.se/2.3894/publicerat/arkiv_pressmeddelanden/2010/nastan-8000-femteklassare-kan-inte-simma-1.120321

Hur tänker föräldrar idag? Varför tar man inte ansvar och lär sina barn vara i vatten redan när de är små? Varför lämnar man över sitt föräldraansvar på skolan? Varför spelar simkunskap så liten roll i så många föräldrars liv? Visst, få barn drunknar, men varje dödsfall är ett för mycket! När så många barn saknar simkunskap ökar riskerna för att fler ska dö!

"Världshälsoorganisationen har uppskattat att cirka 450 000 människor i världen dör till följd av drunkning varje år och att drunkningar dessutom skapar 1,3 miljoner funktionsjusterade levnadsår (disability adjusted life years, DALY). Hälften av dem som drunknar är barn under 15 år, och 97 procent av alla drunkningsfall inträffar i låg- eller medelinkomstländer [1].

Situationen i Sverige är annorlunda, eftersom arbetet med att förhindra drunkningsolyckor bland barn hos oss har varit mycket framgångsrikt. Under den senaste 100-årsperioden har antalet barndrunkningar sjunkit med 90 procent och ligger numera på cirka tio om året. Det förebyggande arbetet med barnen har dessutom varit mer framgångsrikt än med vuxna. År 1900 var andelen barn i åldern 0–10 år 22,5 procent av alla drunkningsfall, medan den sjunkit till 4,5 procent under 1990-talet [2]. Denna andel har ytterligare minskat under det senaste decenniet. För barn 0–9 år (vilket är den aktuella indelningen) är andelen hittills under 2000-talet nere i 2,1 procent.

Eftersom övrigt olycksförebyggande arbete bland barn också varit framgångsrikt, är drunkning trots de stora fram­gångarna fortfarande den näst vanligaste dödsorsaken genom olycksfall i åldern 0–17 år, efter dödsfall i trafiken, och den vanligaste dödsorsaken genom olycksfall bland barn i åldern 1 till 6 år."
    www.lakartidningen.se/07engine.php

Handen på hjärtat föräldrar! Lär ni era barn att våga vara i vatten och engagerar ni er i att de ska lära sig simma, gärna betydligt tidigare än i 5:e klass eller tycker ni verkligen att det är skolans ansvar?
  • Svar på tråden 8 % av eleverna kan inte simma! Nu får föräldrar börja ta ansvar tycker jag!
  • Anonym

Vet inte hur andra tänker men mina två äldsta kunde simma vid sju resp fem års ålder. Trean kan nästan vid 3,5 år. Jag tycker att simning tillhör allmänbildning likaså vattenvett

• lövet2
    Anonym (Nu!) skrev 2012-08-25 08:53:33 följande:

Handen på hjärtat föräldrar! Lär ni era barn att våga vara i vatten och engagerar ni er i att de ska lära sig simma, gärna betydligt tidigare än i 5:e klass eller tycker ni verkligen att det är skolans ansvar?
    Ingen barnvänlig badplats och ingen simskola. Besparingar, du vet. Nej, 8-åringen är inte van vid att vara i vatten och hon kan inte simma.
  • Astarte

Intressant! Själv kommer jag att sätta sonen i simskola när han fyller fyra. De får inte börja tidigare. Det handlar dels om simningen i sig, men också att det är ett bra sätt att få motion och lära känna sin kropp.

• Anonym

tycker simning är viktigt och därför så sätter jag mina egna barn på simskola. första barnet gick två somrar innan han lärde sig simma. barn nummer två lärde sig simma vid 5års ålder och våran minsta ska vi börja med nästa år när barnet är strax över 3,5 år gammal.

• Höghus

Håller med om att simning tillhör allmänbildningen och att föräldrar definitivt bör ta ansvar för detta. Mina har börjat simskola vid 4 och min stora tog simborgarmärket vid 6 års ålder. Skolan har visserligen ansvar enligt skollagen men den är otydligt formulerad och inget att förlita sig på.

• Anonym (Nu!)
    lövet2 skrev 2012-08-25 09:00:26 följande:
    Ingen barnvänlig badplats och ingen simskola. Besparingar, du vet. Nej, 8-åringen är inte van vid att vara i vatten och hon kan inte simma.
    Inget badhus i kommunen? Ingen ansökan om badpengar, och badkläder från Majblomman? Ingen vän eller bekant som har en stor pool? Aldrig semester och badmöjligheter?
  • Anonym (Köplats)

Min kommun är fullbokad vad gäller simplatser och på grannkommunen har kommuninnevånarna förtur (trots att mitt barn deltog på deras sommarskola har det inte förtur nu). Vi lyckades boka en plats där men fick stå tillbaka när en med förtur dök upp. Nu hoppas jag på ett sent återbud. Resten av grannkommunerna har också fullbokat, det enda jag kan göra nu är att vi själva går till simhallen i höst. Det finns helt enkelt inte platser.

• Astarte
    hellokill3r skrev 2012-08-25 09:02:27 följande:
    Min son får börja simskola när han fyller fem år.
    Kollade igen och det var visst fem här också. En bra sak förutom att han lär sig simma är ju att man själv får en stunds avkoppling i motionssimmet eller bubbelpoolen under tiden!!!! Cool
  • Busbellan
    Höghus skrev 2012-08-25 09:06:19 följande:
    Håller med om att simning tillhör allmänbildningen och att föräldrar definitivt bör ta ansvar för detta. Mina har börjat simskola vid 4 och min stora tog simborgarmärket vid 6 års ålder. Skolan har visserligen ansvar enligt skollagen men den är otydligt formulerad och inget att förlita sig på.

Tycker nog inte det är så otydligt, i 6:ans kunskapskrav står dte klart och tydligt att eleven kan även simma 200 meter varav 50 meter i ryggläge annars kan man inte få ett  godkänt betyg i idrott
    Sen kan man ju tycka att det är sent men  det står tydligt där.

Här ordnas simskola för alla barn som går i ettan och de allra flesta lär sig simma då om de inte kunde det innan. Min dotter gjorde det då, minstingen är 5 år och simmar nu. så klart krävs det att man ger barnen möjlighet att få vattenvana 
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden 8 % av eleverna kan inte simma! Nu får föräldrar börja ta ansvar tycker jag!