• nnb

inga bra siffror på kub

Hej
    Känner att jag måste skriva av mig lite, fick 1:124 på mitt kub test och jag blev erbjuden att göra ett fostervattensprov. Funderar hur jag ska göra... Min man vill att jag ska göra testet medans jag tänker på risken för missfall. Jag gjorde även ett kubtest med min son och fick resultatet 1:180 men fick reda på siffrorna så sent i graviditeten att det var ingen ide att vänta på svar från ett fvp då det var för sent att avbryta graviditeten. Han föddes normalt. Kanske ska nämna att jag är 36 år och detta är mitt fjärde barn och alla mina barn föddes utan ds. Har nu ett par veckor på mig att bestämma hur jag ska göra. Är det någon som har lite info om hur det går till vid fvp.
    nnb 

• Svar på tråden inga bra siffror på kub
  • Queenie70

Du behöver väl först bestämma flr dug själv vad du ska med resultatet till.

• jcf

Hej!

Jag gjord ett Fvp  för en vecka sedan pga. dåliga siffror efter Kub. Är 25 år och fick 1:169. Vi hade väl bestämt redan innan att om det skulle visa sig vara ett kromosomfel på fostret så skulle vi avbryta. Så därför gick vi vidare med fostervattenprov.

Först kollade en läkare med ul hur fostret låg och var han kunde sticka in nålen/sprutan. Sen steriliserades magen och jag fick skydd på kläderna runtom. Sen täcktes själva ul-grejen med nått skydd och själva sprutan fästes i den. Så han tittade hela tiden med ul när han stack in nålen.

Det gjorde inte ont men var lite obehagligt när nålen gick in i livmodern, strax under naveln. Sen tog en barnmorska ut ca 10 ml fostervatten, nålen åkte ut och det var klart. Tog väl runt 1 minut totalt, kanske 2.
    Fick sen stanna kvar en timme för att få göra ytterligare ett ul för att se att fostret mådde bra, och sen åkte vi hem och jag vilade hela dagen. Tog ledigt ytterligare 2 dagar för säkerhetsskull.

Fick svar efter 5 dagar och det fanns inga kromosomfel. Grät av glädje hela dagen.

Läkaren sa att missfallsrisken låg på 0,5-1 % och efter en vecka skulle den vara väldigt låg.

Men innan du bestämmer dig för om du ska göra ett fvp så skulle jag råda er att tänka efter. Vad gör ni om det visar sig vara ett foster med kromosomfel? För kommer ni ändå behålla så känns ju ett fvp som en onödig risk.

• Copyjulia

Jag hade nästan samma som du 1:126. Jag var livrädd för att göra Fvp även om missfallsrisken är liten eftersom vi försökt skaffa barn i flera år och gjort 7 IVF:er. Jag blev istället erbjuden att göra en utökad organscreening i v 20. Vi gjorde denna och ingenting avvikande hittades och läkaren sa att risken därmed halverats. Det är förstås ingen garanti för att det inte ska finnas kromosomavvikelser men jag försöker tänka att 1:126 trots allt är mindre än 1% risk att det ska finnas kromosomavvikelser och det finns så mycket annat som kan gå fel som man inte kan testa. Jag ångrar mig lite att jag inte gjorde Fvp, men jag kunde helt enkelt inte, var för rädd för mf. 

• nnb

Hej
    Tack för förklaringen. Det känns väldigt nervöst men jag lutar mer och mer åt att göra testet. Jag tror mest att jag är  väldigt rädd för själva ingreppet. Jag vet att jag skulle avbryta graviditeten om barnet hade ds, även om det är svårt att acceptera att det kan bli verklighet. Har tidigare gjort en abort i vecka 10 då de upptäckte att jag hade en primär infektion av CMV viruset, vilket kunde leda till mycket allvarliga missbildningar och rekommendationerna var att avbryta. Detta var mycket jobbig upplevelse och jag hoppas verkligen att jag inte ska behöva göra detta igen. Har ju kommit mycket längre i min graviditet nu, börjar v 15 i morgon och det blir inte lättare om man börjar känna av fosterrörelser. Jag försöker ändå tänka positivt och jag har tro att allt är okej. Det kändes bra när jag såg den lille på ul. 

• nnb

Har gjort fostervattensprov nu och fick svar igår , allt är normalt..... Vilken lättnad....

• Love83

hej ts det är svårt det där jag har både gjort fvp och mkp då vi fick avbryta en graviditet pga trisomi 18 en kromosom avikelse ej förenad med liv och har följande graviditeter fått kolla upp så syskon vart friska.

Det ger en ju inte bara svar på just ds du får utan det kan finnas mycket allvarligare avikelser. Hur känner du själv?

risken kanske inte är så stor ändå att det är något då sykonet föddes friskt?

själva provtagningen är inte så farlig och går ganska fort. Det är jätte ovanligt med missfall efter dessa provtagningar och man har ofta svårt att säga att det just berodde på provtagningen då det lika gärna kunde vara ett naturligt missfall.

Nu när jag väntade mina tvillingpojkar var det lite mer riskabelt att göra mkp och fvp så jag valde just kub för att se hur siffrorna såg ut och jag fick bra 1:20000 på vardera pojk så jag skippade provtagning.

Jag har idag 2 jättefina pojkar men de är inte normala vet ej vad som felar ännu då de är under utredning. Jag är ändå  glad idag att jag valde bort provtagningen för jag vet inte hur jag skulle resonerat om jag fick veta i ett tidigt skede i graviditeten.

detta är verkligen ett dilemma för och nackdelar med allt. Lycka till.             

• Love83

som sagt det är ju inte bara ds man får svar på utan kan ju vara en allvarligare kromosom avikelse där barnet riskerar att ha en sjukdom med dödlig utgång där man kan avgöra om man vill stoppa lidandet tidigare.

låter fruktansvärt det jag skriver men ds är en så liten grej det finns så mycket hemka avvikelser. Sen ser jag inget fel i att avbryta en graviditet pga ds. Att få funktionshindrde barn är ingen dans på rosor.  

Svar på tråden inga bra siffror på kub