• Anonym (M)

Jag vill bli läkare - Är det för sent?

Hej, jag har haft problem hemma väldigt mycket och kommit efter i studierna. 

Jag går på IV och pluggar upp mina betyg som sjutton för att förhoppningsvis nästa år kunna komma in på Naturlinjen. 

Jag är 17 år och läser IV, medans mina fd klasskamrater är på andra året på gymnasiet. Jag ligger alltså två år efter,  jag ska dessutom utbilda mig inom något som kräver otroligt mycket studier och tid,  då jag ska bli läkare. 

Hitills har jag 90p och nu när skolstarten har börjat ska jag läsa 6 ämnen till, och resten nästa termin för att få ihop 250p för naturvetenskapsprogrammet.

För det mesta känner jag mig driven och positiv och känner att man kan klara vad som helst, men ibland tappar jag hoppet lite när jag ser mina kompisar i skolan i andra ring medans jag går med IV-arna.

En person som jag som redan har missat två år av skolan, hur ska jag klara av läkarlinjen? Ska jag sikta på något enklare istället och ge upp?  

• Svar på tråden Jag vill bli läkare - Är det för sent?
  • Anonym

för att vara läkare krävs det höga betyg. Personer som läser  IV brukar inte vara smarta.

• Jespis

Om du går IV för att du har inlärningssvårigheter och kämpar hårt för att komma in på ett gymnasieprogram så tror jag att du kan få det tufft. Men jag har läkare i min omgivning och de är ju olika och normala allihop och inga undermänniskor.

Om du verkligen vill tycker jag att du ska ge det en chans! Har du den kämparanda som krävs? Go for it!

• Anonym (M)
    Jespis skrev 2012-08-25 14:31:59 följande:
    Om du går IV för att du har inlärningssvårigheter och kämpar hårt för att komma in på ett gymnasieprogram så tror jag att du kan få det tufft. Men jag har läkare i min omgivning och de är ju olika och normala allihop och inga undermänniskor.

Om du verkligen vill tycker jag att du ska ge det en chans! Har du den kämparanda som krävs? Go for it!
    Nejnej, jag går på IV för att jag hoppade av skolan pga problem hemma. Blev utkastad av mina föräldrar när jag var 15 osv. Hade jättebra betyg innan men tyvärr så försvann alla betyg i sanden när jag slutade gå i skolan så jag får börja om.. Känns hopplöst just nu iaf.. 
  • Jespis

Ser att du skriver att du haft det kämpigt hemma - och Anonym här ovan ska nog tänka lite innan han eller hon svarar så kategoriskt! Inte smarta? Vad vet du om det? Enligt vem?

• katalysator

Det är väldigt väldigt många som börjar läkarlinjen efter att de har jobbat med något annat i flera år. Så fort du är klar med gymnasiet kommer du alltså inte att ligga två år efter längre, det är extremt blandade åldrar på universitetet. Fokusera på din utbildning nu istället för att oroa dig över framtiden. Du måste i princip få högsta betyg i alla kurser, och välja kurser som ger meritpoäng, så det gäller att ligga i ordentligt Glad

• Lyckliga Lotta

Kära TS!

GIvetvis kan du bli läkare. Du är bara 17 år! Du är ung och man kan ändra sig. Det är dock oerhört hårt arbete och många års kämpande men vill man något tillräckligt mycket klarar man allt.  Det handlar om att plugga, och att ge sig fasen på att man ska förstå allt man läser! Och kämpa mot sitt mål!

• Vadhänder
    Anonym skrev 2012-08-25 14:30:01 följande:
    för att vara läkare krävs det höga betyg. Personer som läser  IV brukar inte vara smarta.

Hur kan du säga att folk på IV inte brukar vara smarta? De kanske är skoltrötta, har haft det tufft och inte haft skola som prio ett. TS kanske har toppbetyg i de ämnena han/hon läser in, det vet ju inte du.
  • misplacedname

Som nämnts tidigare: välj rätt kurser på gymnasiet så du får maximalt med meritpoäng (fråga din SYO om du inte vet vad det är). Sen behöver du näst intill perfekta betyg i alla ämnen. Har de ändrat betygskalan än? Då kanske det inte behövs lika höga betyg längre.

Gör Högskoleprovet! Varje termin fram till du ska söka till universitet! "Gratischans" att komma in på.

• Agent007

Vet dem som har ändrat sig mitt i livet och pluggat till läkare... Så två år hit eller dit gör väl inget... Det är ju massa som byter linje, gör militärtjänst, jobbar ett år, inte kommer in direkt osv...

• tobiq

Jag tycker att du ska kämpa på TS! Grymt av dig att redan nu ta tag i studierna trots problem hemma, själv hade jag 60% frånvaro första året i gymnasiet och massor av IG som jag fått kämpa upp på Komvux flera år senare. Bara några få icke godkänt drar ner snittet massor så hade det inte varit för högskoleprovet som jag fick bra poäng på hade jag fått fortsätta med komvux i flera år... 
    Lycka till! 

Moa-08 Svea-10
Svar på tråden Jag vill bli läkare - Är det för sent?