• inväntande

6 månader sen i mars för sgi?

Hej!

Jag undrar jag  har jobbat vecka för vecka sendan den 26/3   fått en vecka och en vecka till och två veckor till o.s.v och jobbar fortfarande som vikarie med hopp om mera jobb.

Om jag får knata på så här med jobb fram till den 26/9 innebär det då att jag har jobbat ihop till en SGI? Tänker att det är ju 6 månader där emellan.

Tacksam för svar.    

• Svar på tråden 6 månader sen i mars för sgi?
  • Försäkringskassan

Hej!

Ens sjukpenninggrundande inkomst (SGI) beräknas på stadigvarande inkomst, och vi gör bedömningen att stadigvarande är 6 månader eller mer. Det kan även betyda att om man tidigare jobbat 6 månader eller mer och därefter skyddat sin SGI(genom att exempelvis skriva in sig som aktivt arbetssökande) så kan man räkna på den inkomsten.

Har man inget tidigare SGI skydd så räknar man på det man faktiskt gör för stunden och då räknar man SGI baserat på hur mycket man skulle tjäna på ett helt år, förutsatt att avsikten är att man har eller tänker arbeta 6 månader eller mer. Jobbar man mindre än 6 månader är det viktigt att skriva in sig som aktivt arbetssökande den första arbetslösa vardagen för att på så sätt visa att ens avsikt är att faktiskt jobba mer än 6 månader.

Här kan du läsa mer om SGI som anställd

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_anstalld

och här som arbetslös

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/text

Hälsningar,
    Anders, handläggare

• inväntande

Öhm jo nu vart det mycke text och paragrafer Skrattande men blir det som jag funderade över då att mina 6 månader "borde" kunna innebära sgi?

• Försäkringskassan

Hej!

Vi kan endast svara på generella frågor i detta forum. Om du har frågor om vad som gäller i ditt ärende så kan du ringa till vårt kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Greta, handläggare

• inväntande

Jag rinde (nu är det ju ett tag sedan jag frågade dig) fick till svar att det kan man inte kolla förens man ansöker. Är det så att FK inte kan kolla igenom via papper om jag har en sgi eller inte innan jag ansöker vid eventuellt behov?

• Försäkringskassan

Hej!

I samband med att man ansöker om ersättning hos Försäkringskassan lämnar man aktuella inkomstuppgifter/årsarbetstid på sin ansökan, och då utreds även sgi (den sjukpenninggrundande inkomsten)

Man behöver också skicka med underlag som styrker den inkomst och arbetstid man har lämnat på ansökan med till exemepl kopia på arbetgivarintyg, anställningsavtal eller lönespecifikationer.

Har man haft varierande inkomster och det är svårt att beräkna framåt  vad man kommer att tjäna, skickar man med underlag som visar vilka inkomster man har haft, så räknar Försäkringskassan ut detta. Vi kan även ta kontakt med arbetsgivaren och be att få in uppgifter om inkomst och årsarbetid om det behövs.

Vi kan bara som tidigare handläggare svarat, ge generella svar här men det utreds i samband med ansökan om ersättning.

Hälsningar

Gabriella, handläggare

Svar på tråden 6 månader sen i mars för sgi?