• Anonym (Rätt eller Fel)

Skippa vilan i förmån för smidigare läggning?

Vad är ni av för åsikt av att skippa vilan för att läggningen ska bli smidigare och vad är erfarenhet av det?

Vi är ett seprerat föräldrapar som har en son på 2,5 år tillsammans.
    Sonen bor veckovis hos oss! Han har varit lite kinkig vid läggning och läggningarna har vissa kvällar dragit ut på tiden, speiellt har pappan haft problem med detta. Detta resulterade i att pappan förra veckan bestämde att sonen skall sluta med vilan på dagis så att han skall vara tillräckligt trött vid läggning - jag har inte riktigt samma åtsikt utan tror att sonen fortfarande behöver lite vila för att orka med dagen på förskolan samt orka ha lite "kvalitetstid" med sin förälder innan läggning .
    Jag gav pappan en chans att prova detta med sonen förra veckan.
    Det hade enl. pappan gått bra och han somnade snabbt redan vid 19 - men det hade varit trött, grinigt efter hämtning och maten var tvungen att vara klar snabbt för annars var sonen för trött för att äta..

När jag hämtade sonen i fredags (då min vecka började) var han helt sänkt efter en hel dagisvecka. Pratade med pedagogen som sa att det gick skapligt bra men att sonen var så pass trött på eftermiddagarna att han inte orkade medveka i några aktiviteter, kunde inte heller lyssna på saga för då höll han på somna. 
    Hon sa dessutom att de trodde han skulle må bra av åtminstone 45 min sömn.

Det viktigaste är ju att det funkar för sonen, och med facit i hand känns det inte som det gör det om vi skippar vilan.  Och det är ju viktigt att det fungerar för honom i förskoleverksamheten eftersom det är där han tillbrungar större delen av dagarna och skall ha möjligheten att delta och lära.

Förstår ju att vi inte kan ha olika regler varannan vecka och det är väl därför vi måste hitta en lösning - pedagogerna på vår förskola är diplomatiska och anser att det givetvis är vi försäldrar som måste avgöra det men det är svårt - önskar att det fanns några "riktlinjer"!

I fredagskväll, när jag hämtat sonen, var han övertrött och i det närmsta otröstlig av utmattning, han ville lägga sig redan innan sex men jag lyckades hålla honom uppe en stund till.. Jag har verkligen velat ge pappans försök en chans men inser att det förmodligen inte funkar - sonen har varit helt utmattad hela helgen och har inte velat göra annat än vila!
    Precis som vi vuxna, var han förmodligen knäckt av "arbetsveckan" och vill försöka ta igen det han missat under veckan! 

• Svar på tråden Skippa vilan i förmån för smidigare läggning?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Det är inte lätt med olika viljor och synsätt. Jag sätter dock alltid barnets bästa i focus inte förälderns. Om sonen inte orkar delta i aktiviteter så är förskolan en parkeringsplats.
    Mitt förslag är att låta honom sova på förskolan till jul och sen i samband med lovet införa nya rutiner. Då har han ordentlig tid att först vänja sig hemma. Att vara på förskola är mer tröttande än att vara hemma. 
    Lycka till!
    Mvh Inger 

Svar på tråden Skippa vilan i förmån för smidigare läggning?