• annasara

Att ge bröstmjölk till storasyskon

Jag har en nyfödd bebis och så en pojke som är 1 år och 4 månader gammal. Min lilla nyfödda bebis ammar jag och det blir bröstmjölk över som jag samlar upp i plastkoppar. Det verkar finnas tillräckligt till den lilla för hon verkar vara nöjd.

Känns dumt att slänga bröstmjölken. Och storebror dricker välling ur nappflaska så han borde kunna få lite av bröstmjölken med i flaskan. Min sambo tyckte inte det. Men jag tycker det.
    Det kan väl bara vara bra för honom? 

• Svar på tråden Att ge bröstmjölk till storasyskon
  • lollisen

Ja, varför inte, tänker jag. Det är ju inget farligt i liksom, snarare tvärtom. =)

Respektera andra för dess åsikter och att inte alla tänker likadant som du...
  • Sarita

Visst kan han det! Det är ju många barn som ammas i hans ålder. Även om bröstmjölken nu är anpassad efter det lilla barnets behov så är den antagligen nyttigare än välling även för storebror!

• castafiore

Varför skulle det vara konstigt? Du har två barn som är tillräckligt små för att ammas ju.

• lollisen

Min son ammade ff när han var så gammal, dock inte frivilligt. Han kom åt mina bröst på nätterna! Lilla kluringen!

Antar att TS mjölk inte är anpassad efter bebisen än, då den är nyfödd? Det tar väl ca 3-4 månader innan mjölken anpassats har jag för mig de sa på BB när jag skulle lämna in bröstmjölk, men jag kommer inte ihåg så jag kan ha fel.

Antar att 1-åringen äter annan mat också, så det gör ju inget att mjölken inte är anpassade efter honom så att säga. Eller?

• krakel

Det går väl fin fint. Men varför fryser du inte in den????

• annasara
    krakel skrev 2012-08-26 15:23:34 följande:
    Det går väl fin fint. Men varför fryser du inte in den????

Vi har väldigt lite plats i frysen, och så verkar det vara en hel del pyssel med att frysa in och tina upp mjölken.
  • annasara
    lollisen skrev 2012-08-26 15:20:55 följande:
    Min son ammade ff när han var så gammal, dock inte frivilligt. Han kom åt mina bröst på nätterna! Lilla kluringen! Antar att TS mjölk inte är anpassad efter bebisen än, då den är nyfödd? Det tar väl ca 3-4 månader innan mjölken anpassats har jag för mig de sa på BB när jag skulle lämna in bröstmjölk, men jag kommer inte ihåg så jag kan ha fel. Antar att 1-åringen äter annan mat också, så det gör ju inget att mjölken inte är anpassade efter honom så att säga. Eller?

Han äter i stort sett samma mat som vi vid måltider, och så vällingflaskan när han ska sova på kvällen. Så kosten är blandad. Tänkte hälla i modersmjölken i hans kvällsvälling.
  • annasara
    Mirali skrev 2012-08-30 11:45:58 följande:
    Klart du ska göra det! Det är ju jättebra för honom. Men synd att du inte kan frysa mjölken.. det kommer en tid, antagligen ganska snart, då det skulle varit vääldigt skönt att ha några burkar i frysen som man kan ta fram och ge extra när det behövs..

Jag provade att ge honom bröstmjölken men han tyckte att vällingen smakade annorlunda och gillade det inte :( Sen fick jag tips om sk ispåsar, som man fryser istärningar i. Enkelt och billigt! Så nu har jag börjat frysa in mjölken iaf :)
Svar på tråden Att ge bröstmjölk till storasyskon