• Mellanmjölkens land

Ge mig tips på bra höst/vinterskor till vettiga priser!

Kollade lite lätt på höst och vinterskor till dottern igår. Just nu har hon sandaler, stövlar och ett par gympadojor som börjar bli lite små.

Gympadojorna vet jag inte hur vattentäta de är. Kan inte tänka mig att det är Gortex i dem men hon blev inte blöt om fötterna idag när vi var ute (stövlarna glömdes förhoppningsvis på dagis i fredags, annars tappade vi dem på hemvägen ). Står emot lite väta i alla fall och man bör kunna impregnera dem.

Vi har ett par extrastövlar som står på dagis som är lite stora och där hon kanske kan få plats med ett par sockor.

Vad behövs för hösten och vintern? Vi vill ha bra skor men jag måste erkänna att det känns surt att betala mer för skor som bara ska användas ett par månader än för mina egna skor... Ge mig tips på skor/kängor/stövlar till ett så överkomligt pris som möjligt utan att tumma på kvaliteten!

Hon är 1,5 år, älskar att vara ute och går på förskola. Stampa i vattenpölar är en favorit.

• Svar på tråden Ge mig tips på bra höst/vinterskor till vettiga priser!
  • JanaLiiN

Med så små barn kan du definitivt handla på loppisar eller tradera. De sliter ju inte direkt ut sina skor. Jag brukar hitta gummistövlar som ser ut som nya för 25-30 kr, gympaskor för samma och vinterkängor för 30-50 kr. 

• miljarden

Det tråkiga med att köpa begagnat är att vinterskor typ viking går för över halva nypriset på tradera. Då kan man ju lika gärna köpa nya. Håller med om att det känns surt att det är så dyrt.
    Vår unge har stövlar och gympaskor under hösten och så köper vi några vinterkängor. De får bli nya trots att det är så sjukt dyrt.
    Hoppas också någon har tips på bra vinterskor som inte kostar skjortan.

• JanaLiiN
    miljarden skrev 2012-08-26 20:13:56 följande:
    Det tråkiga med att köpa begagnat är att vinterskor typ viking går för över halva nypriset på tradera. Då kan man ju lika gärna köpa nya. Håller med om att det känns surt att det är så dyrt.
    Vår unge har stövlar och gympaskor under hösten och så köper vi några vinterkängor. De får bli nya trots att det är så sjukt dyrt.
    Hoppas också någon har tips på bra vinterskor som inte kostar skjortan.
    Prova loppisar, det brukar vara mycket billigare.
  • anyXX

Tyvärr har jag inte hittat några billiga barnskor som är vattentäta. Jag tänker som så att om man köper dyra skor så kan man oftast sälja dem igen. Och om man köper för halva priset på tradera kanske man tom får tillbaka det man betalde när man säljer dem vidare.

flicka 2008 & pojke 2010
  • JanaLiiN

Jag har köpt billiga barnskor och kängor, sprejat dem med impregnering och det har funkat utmärkt. Har aldrig haft några nya skor till barnet (2,5 år). Fått det mesta, köpt lite på loppisar.

• Indianica

Jag har aldrig köpt mer än ett par skor per vinter, man får ju ta lite växtmån. När barnen blir lite större kan de dessutom ofta ha vinterskorna två säsonger.

Visst kan man få runt 100-150 (i bästa fall) kr i andrahand för ett par skor man kanske köpt för 7-800 kr i nypris, men jag brukar aldrig sälja vinterskor i andrahand, känns lite för bökigt att skicka skor mot sådan liten peng, så jag brukar ge bort dem till second hand. Däremot tycker jag inte att 5-800 kr för ett par skor som de har dagligen i flera månader är särskilt dyrt. Det är ju verkligen sådant som används menar jag.

Jag tycker nog att komforten är viktig vad gäller vinterskor. De ska vara vattentäta och lätta på foten och gärna lite fodrade. Kuoma är sådana skor, men de kostar 5-600 kr i Sverige. Annars köper jag Viking. Billigare snarlika skor som dyra märken har ju annars Pax och Kavat och det finns säkert fler märken också.

• Indianica

Glömde, vad gäller vattenpölar och höstrusk så använder vi ofta s.k allvädersstövlar. Det är som ett mellanting mellan vinterstövel och vanlig stövel, alltså en lite fodrad stövel som värmer foten lite och håller vätan ute.  Sådana rekommenderade de även på vårt dagis. Bor man i typ Skåne kan man säkert ha dem i många månader per år, det är bara kylan som sätter begränsningarna, för på snö ska man inte ha dem!

Sådana här menar jag (finns även lågpris på t ex ICA maxi):shop.skohusetsverige.se/fritidgummistovlar/gummistovlar-20-36/viking-6.html

http://www.gt.se/polopoly_fs/1.1552259!slot100slotWide75ArticleFull/3447786819.jpg

Svar på tråden Ge mig tips på bra höst/vinterskor till vettiga priser!