Ernst Hugo skrev 2012-08-26 17:10:05 följande:
Nej jag tror inte att ug-kvinnor är överrepresenterade på FL. Däremot tror jag att FL numera har blivit en svenks blinkfyr för strömningar i det svenska familjelivet.
De svenska kvinnorna (om man tu talar i så svepande termer) är och har i vissa avseenden alltid varit bra på att erövra rätten till egen integritet. Oavsett om det innebär viljan till att bli smiskad och ägd av sin man, gå hemma med vårdnadsbidrag i nymoralismens högborg, eller leva queer med raw som altartavla.
Jag håller delvis med, i mycket generella ordalag är det säkert så att kvinnor har en stark integritet och väljer att leva såsom de faktiskt önskar (om inte annat, via forum, i teorin). Men i denna önskan finns det ett grundläggande stråk av att vilja behaga (mannen). En enastående förmåga till anpassning. Om männen vill ha en undergiven kvinna så kan vi anpassa oss till det, om de vill ha någon att idealisera medans de går ut i krig så kan vi väl kliva upp på den pidestalen, vill de att vi kvinnor ska vara cyniska så ska vi nog kunna ordna även det. Med andra ord kanske frågan inte så mycket är om undergivna kvinnor är överrepresenterade här, utan snarare om dominanta män är det?