• Prälleostie

måste man jobba 100% i 6 månader? jag jobbar 80%

jag jobbar 80% på en provanställning som är i 6 månader.
    jag tjänar 13000 på den 80%-iga tjänsten.
    mitt SGI kommer alltså att bli 80% av 13000 när dom 6 månaderna är slut?

eller måste man ha jobbat 100% i sex månader för att få ut mer än lägstanivån (180kr/dag)

MVH 

• Svar på tråden måste man jobba 100% i 6 månader? jag jobbar 80%
  • Försäkringskassan

Hej!
    Om avsikten är att man ska jobba 6 månader eller mer även om man faktiskt inte har hunnit jobba 6 månader så kan man fastställa ens sjukpenninggrundande inkomst (SGI) redan tidigare. I ditt exempel blir det då 13 000 * 12= 156 000.

Däremot så finns det ingen "lägsta nivå" gällande sjukpenning. Sjukpenning är alltid baserad på ens SGI( med ett enda undantag, det är när man har haft en tidsbegränsad sjukersättning så kan man få sjukpenning i särskilda fall, mer om detta går att läsa här). Det betyder att om man aldrig haft en arbetsinkomst så är det 80% av 0 man får, det vill säga 0 kr. Föräldrapenning kan man däremot få på lägsta nivå eller grundnivå som innebär 180 kr/dag.

Här kan du läsa mer om SGI som anställd

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d7028802-f3ab-43e3-ba6a-501464b7a6c5/4080-A-sjukpenninggrundande-inkomst-anstalld120312.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Anders, handläggare 

• Prälleostie

Då är det nog så att jag blandat ihop föräldrapenning och Sgi. Jag trodde det var samma sak. Jag är gravid och undrar hur mycket jag får ut om jag inte får fortsätta efter provanställningen? Måste jag ha jobbat 100% i sex månader för att få ut mer i föräldrapenning?

• Försäkringskassan

Hej,

Om föräldrapenningen ska bli mer än grundbeloppet som är 180 kr så måste din inkomst vara över 180 kr per dag och från 240 dagar innan beräknad förlossning.

För att fastställa en sjukpenninggrundande inkomst/SGI så behöver man ha arbetat och haft inkomst i minst 6 månader för att den ska räknas som stadigvarande. Det behöver inte vara en 100% tjänst. En SGI fastställs utefter den inkomst och arbetstid du faktiskt har haft.

Hoppas du förstår hur jag menar.  

Hälsningar

Petra, handläggare

Svar på tråden måste man jobba 100% i 6 månader? jag jobbar 80%