• MikaelsFru

Ni som läser kapitelböcker för era barn...

Jag vill gärna läsa kapitelböcker för mina barn som är 5, 6 och 8 år (för alla på en gång).

Jag läste sist Klas Klättermus och den var uppskattad av alla. Ikväll började jag på Munintrollen -Farlig midsommar, som jag själv minns som en fantastisk bok. Jag undrar dock om verkligen de yngsta förstår vad jag läser...men dom klagade inte iaf.

Så; Vad läser ni för era barn och vilka åldrar är barnen i? Har ni några bra tips?Inte Astrid Lindgren, dom har vi redan gått igenom.

• Svar på tråden Ni som läser kapitelböcker för era barn...
  • Elsis

Jag tror inte att det spelar så stor roll om de inte förstår allt, för de flesta barn är läsningen tillsammans med dig och syskonen ändå mysig nog. Dessutom skulle förmodligen ett barn som inte uppskattar läsningen bli rastlöst efter en stund. Än så länge är mina barn lite för små för de flesta kapitleböcker, men när jag själv var liten läste mina föräldrar ofta kapitelböcker som den minsta kanske var för liten för, men å andra sidan har de berättat att min lillasyster visade sig förstå vad de läste tidigare än de väntat sig.

• Pirum

Pelle Svanslös finns både som kapitelböcker och bilderböcker. Håller på med kapitelböckerna nu med 5- och 7-åringen. 

• MikaelsFru
    Elsis skrev 2012-08-26 21:09:01 följande:
    Jag tror inte att det spelar så stor roll om de inte förstår allt, för de flesta barn är läsningen tillsammans med dig och syskonen ändå mysig nog. Dessutom skulle förmodligen ett barn som inte uppskattar läsningen bli rastlöst efter en stund. Än så länge är mina barn lite för små för de flesta kapitleböcker, men när jag själv var liten läste mina föräldrar ofta kapitelböcker som den minsta kanske var för liten för, men å andra sidan har de berättat att min lillasyster visade sig förstå vad de läste tidigare än de väntat sig.
    Har du nog rätt i. Gemenskapen gör grejen :)
  • MikaelsFru
    Pirum skrev 2012-08-26 21:13:14 följande:
    Pelle Svanslös finns både som kapitelböcker och bilderböcker. Håller på med kapitelböckerna nu med 5- och 7-åringen. 

Bra tips, tack!
  • MikaelsFru
    nicke nyfiken76 skrev 2012-08-26 21:15:56 följande:
    Håkan Bråkan...
    Finns det som kapitelbok?
  • MikaelsFru
    Flickan och kråkan skrev 2012-08-26 21:22:39 följande:
    Böckerna om Sandvargen av Åsa Lind är helt underbara. Rekommenderas VARMT!
    Aldrig hört talas om, tack för tips! :)
  • Mumu

Roald Dahl funkar bra, i alla fall funkade Kalle och chokladfabriken för mina att läsa ihop när de var 7 och 5.

Vill man ha nåt kortare som man drar igenom på ett par-tre dar så tycker jag att Nelly Rapp-böckerna är bra och borde funka neråt femårsåldern också, även om de är optimala som nybörjarböcker för den som kommit en bit på väg i sin läsning.

Piggor och Suggor och den efterföljande, Den mystiska bulan, är mysiga och odramatiska om man vill ha stillsamma och lite småroliga böcker utan särskilt mycket action.

• nicke nyfiken76
    MikaelsFru skrev 2012-08-26 21:16:53 följande:
    Finns det som kapitelbok?
    Det finns några stycken. Håkan Bråkans tokbok, Håkan Bråkans busbok och Håkan Bråkans skräckbok. kanske finns fler. Jag vet inte. Men jag gillar verkligen dessa böcker. Vi skrattar högt, både jag och barnen. (8 och 5 år)

Sen så finns det böcker och tiggarpojken Tam som är superbra. Tror det är Jo Salmson som skrivit dem. Rekommenderas.

Böckerna om LasseMajas detektivbyrå är ju också bra. 
Svar på tråden Ni som läser kapitelböcker för era barn...