• MikaelsFru

Ni som läser kapitelböcker för era barn...

Jag vill gärna läsa kapitelböcker för mina barn som är 5, 6 och 8 år (för alla på en gång).

Jag läste sist Klas Klättermus och den var uppskattad av alla. Ikväll började jag på Munintrollen -Farlig midsommar, som jag själv minns som en fantastisk bok. Jag undrar dock om verkligen de yngsta förstår vad jag läser...men dom klagade inte iaf.

Så; Vad läser ni för era barn och vilka åldrar är barnen i? Har ni några bra tips?Inte Astrid Lindgren, dom har vi redan gått igenom.

• Svar på tråden Ni som läser kapitelböcker för era barn...
  • SylvieC

"Hjältar och monster på himlavalvet" av Maj Samzelius är mkt bra högläsningsböcker tycker jag!

• Foamy

Om du kan få tag i Po-Po och drakarna av C.S. Forester så är den ett fynd - det var en av mina absoluta favoritböcker som barn (mamma läste högt), och jag läser fortfarande om den ibland för den är så underbar :)

• Pirum

Min morbror trollkarlen, Häxan och lejonet och så trean i den serien har vi hunnit med. För svårt för minsta men funkade om man stannade upp ibland och pratade om exvis samhället på den tiden, religiösa trosuppfattningar (vi är ateister så barnen har liksom ingen vana vid Gudsbegrepp). 

• pigglet

Astid Lindgren är våra favoriter, men de hade ni ju redan betat av.
    "Snälle Pelle i Svarta grottan" är en kort ganska enkel bok, men barnen gillade den verkligen!
    Böckerna om Hedvig var uppskattade. Miss Amanda Hill likaså. Men inte av 5-åringen, de handlar mer om skolbarn.  

• anyXX

Jag kan tipsa om resan till ulliga bergen av Solveig Hägersten el nåt liknande heter hon. Så bra fantasybok för barn, ska nog läsa den för min fyraåring snart som precis börjat m kapitelböcker men jag tror den passar för större barn också. Kan också tipsa om sandvargen av Åsa lind. Widströms böcker om lassemaja skulle jag också kunna tänka mig till den målgruppen....

flicka 2008 & pojke 2010
  • Mibi
    anyXX skrev 2012-09-09 17:37:36 följande:
    Jag kan tipsa om resan till ulliga bergen av Solveig Hägersten el nåt liknande heter hon. Så bra fantasybok för barn, ska nog läsa den för min fyraåring snart som precis börjat m kapitelböcker men jag tror den passar för större barn också. Kan också tipsa om sandvargen av Åsa lind. Widströms böcker om lassemaja skulle jag också kunna tänka mig till den målgruppen....
    Skulle du kunna kolla exakt vad boken och författaren heter för den verkar intressan men hittar den dock inte på adlibris..? :)
  • Mrs Green
    Mibi skrev 2012-09-13 21:58:20 följande:
    Skulle du kunna kolla exakt vad boken och författaren heter för den verkar intressan men hittar den dock inte på adlibris..? :)
    Solveig Hägerström, Resan till ulliga bergen, hittar jag när jag googlar, men inte på Adlibris eller liknande. Kollade också på biblioteket men det finns bara 1 enda exemplar på alla bibliotek i Stockholm (och den var förstås utlånad ), så den verkar svår att få tag på.
Svar på tråden Ni som läser kapitelböcker för era barn...