• NickeLillTroll

Trött på tonåringen

Jag är så galet trött på tonåringen jag har här hemma. Ingen respekt. Man bryr sig helt enkelt inte ett dugg om någonting! Av 5 möjliga skoldagar är 3 skolk. Att komma hem för att man vill prata med henne är tydligen omöjligt. Att försöka hjälpa henne är lönlöst. Hon vill inte ha hjälp, fast hon ber om det.

Jag har försökt vara en bra mamma.Min vission var ju att ha en bra relation till min dotter och att vi skulle kunna prata om "allt". Jag ville vara hennes fast trygga punkt som alltid finns där. Men när jag bara får skit hela tiden har detta bleknat bort.  
    Frågar du min unge får du garanterat ett svar på att jag är toksämsta tänkbara morsa. Man är bara en jobbig kärring, som ställer en massa idiotiska frågor och krav. Frågar man inte, tolkas det som att man inte bryr sig! 
    Många regler är borttagna för att det ska bli så enkelt som möjligt. Men "frihet under ansvar" fungerar ju inte när man bara utnyttjar frihet och inte ansvar... Mitt förtorende för henne är ordentligt stukat. Litar inte ett skit på henne längre. Jag tror att hon är kapabel till vad som helst! Hon skiter fullständigt i sin familj, vi betyder ingeting för henne. Bara hon får hänga med sina polare, röka och vad hon nu gör. Vet inte ens om jag orkar bry mig i vad längre.

Det är inte så roligt att vara föälder till en tonåring som bara ska ha en massa saker och sedan får man bara en massa skit tillbaka. Får man inte det man vill ha "straffas" man med en massa protester. Nu har jag ledsnat på det här. Droppen var att hon idag sa att hon inte orkar prata med mig. Ok, fint. Gör inte det då. Men det ska bli intressant att se när lilla fröken vill prata med mig! Det lär bli när pengarna på konto är slut, skulle jag tippa. Eller när mobilen inte går att ringa på längre.

Jag är så sjukt trött på att vara tonårsmorsa. Jag orkar verkligen inte längre... ger upp snart. Ungen tar all min energi.  Är så trött på att det inte finns en tanke på att ens försöka vara vuxen och tänka lite längre än näsan räcker.

Det måste ju finnas föräldrar där ute som har samma problem som jag! Hur gör ni? Vad ger er styrka och energi för att orka? Vad gör ni "perfekta föräldrar" som har fantastiska tonåringar? 

• Svar på tråden Trött på tonåringen
  • duntäcke

Du beskriver mig som tonåring. Det var hemskt, och nu förstår jag att det måste varit hemskt för min mamma också. Vad du kan göra vet jag inte, jag minns faktiskt inte riktigt hur allt kändes. Men jag minns att jag hatade när mamma frågade om ALLT, jag ville inte dela med mig om allt. Jag hatade när hon försökte för mycket, kände mig av någon konstig anledning äcklig då. Jag ska tillägga att jag under denna tiden led av hemska panikångestattacker, och var deprimerad. Jag skulle hata om min mamma tog upp det, och jag tor faktiskt inte att det hade hjälp. Men alla är olika, och det skadar inte ätt försöka.
    Nu har jag en bonus dotter (bor heltid hos oss, har ingen pappa) som är fjorton. Hon kommer till mig och min flickvän och frågar skaker,  tex kärlek, har bra betyg och är väldigt duktig. Hon har egen stil och allt annat man "ska ha". Vad vi har gjort rätt? Ingenting, vi har bara fått en lätt unge. Men det finns fyra kvar, och jag betvivlar att alla kommer att vara lika enkla. 

• NickeLillTroll

Tack Duntäcke för dina tankar och för att du delar med dig. Fick faktiskt ett tillfället idag att prata lite med henne. Det visade sig att det blev ytterligare en skolkdag idag. Jag fick fram precis det du beskriver panikångest och att hon är deppig.
    Jag har ju försökt att hålla henne under mina vingar, beskydda och hjälpa. Jag försår nu att det varit fel då hon inte har behövt agera själv och ta ansvar. Men nu har jag har backat undan och hoppar inte fram som gubben ur lådan så fort det kniper. Jag ställer karav på henne att hon ska ta itu med sin situation. Jag försöker förklara att hon måste försöka ta ansvar för sin framtid. Panikångest... det låter så hemskt. Hon skulle vilja gå här hemma och vänta till polarna kommer hem från sina skolor och skita i skolan helt för att slippa panikångesten. Men det fungerar ju inte så.
    Kommer du ihåg hur du kom över din panikångest? vad gjorde du för att övervinna den?    

• Dina08

Vad har vi gjort för att få flitiga tonåringar? Jag vet inte. Kanske är det bara tur. Kanske att de har ganska strikta ramar och alltid har haft beteendekrav på sig. Skulle de missköta sig skulle det direkt påverka deras förmåner som månadspeng, egen dator, slippa följa med på släktbesök mm. Det skulle bli ett tråkigt, styrt liv för dem och jag skulle i värsta fall ta ledigt från jobbet för att kolla dem. Jag skulle ställa till det rejält för dem inför coola gänget. Kämpa på och stå på dig!

• Typhula

Puh... inte faan är det lätt!!!! Ibland vill jag bara lägga mej ute på gräset och kräääksDöd 
    Har en grabb på snart 15 som är hemma mer än i skolan. Har också satsat på att ha en bra relation med mina barn och vi pratar verkligen om allt MEN nu har man börjat bli helt värdelös! När man försöker fixa och hjälpa så är det BARA fel !! Han vill rymma hemifrån och tycker att det är bättre att ta livet av sej än att gå till skolan och plågas. Det enda han möjligtvis kan plågas av där är krav?! Tydligen jättejobbigt....fast det kan ju bero på att jag varit "för snäll" curligmamma är visst ordet. 
    Men jag vägrar ta skit för att jag är snäll. Snälla människor ska väl premieras istället ?!
    Funderar starkt på att säga upp mej som mamma ibland....ge bort barna till någon som behöver dem bättre. Nån barnlös kanske Cool 

Svar på tråden Trött på tonåringen