• Mamma till två gullegrisar

Recept på krämig pastagratäng med köttfärs efterlyses...

Vill gärna ha ngt gott recept på detta... Gärna med ostsås eller bechamel eller ngt.. Hur gör ni er? Vad har ni i o sv...?

• Svar på tråden Recept på krämig pastagratäng med köttfärs efterlyses...
  • sofiabergman

Nåt som är gott är;

Kokta pastaskruvar
    Bechamelsås

Köttfärssås;
    500 g köttfärs
    1 gul lök
    3 vitlöksklyftor
    Ev. champinjoner, paprika, zucchini
    Krossade tomater
    ½ grönsaksbuljong (de där som är som gelé)
    3 msk tomatpuré
    1 tsk kalvfond
    Ev. lite rödvin
    1 msk oregano
    1 tsk timjan
    1 tsk basilika
    1 tsk paprikapulver
    1 lagerblad
    Ev. lite vatten

Fräs löken tillsammans med hackad vitlök och ev. grönsaker. Tillsätt köttfärsen. Tillsätt kryddorna, tomatpuré, kalvfond, rödvin, buljong (hel om det är gelén), rör om och i med krossade tomater.

Koka under tiden upp pastaskruvar. Sätt ugnen på 225 grader.
    Gör bechamelsåsen.

Smörj en form och varva köttfärssås, bechamelsås, parmesanost och pasta i flera lager.
    Toppa med bechamel och riven ost (parmesan eller annan) och in i ugnen i typ 20 minuter. Mums :) 

• annca

Jag lagar den precis som lasange, men tar färsk pasta av valfri sort istället för färska lasagngplattor.
    Fuskar med Keldas "fyra ostar"-sås istället för att göra egen.

Smörj en ugnsform. Häll *lite* ostsås i botten. Varva sedan pasta och köttfärssås och täck med resten av ostsåsen och skivad mozarella.

God köttfärssås:
    Bryn finhackad gul lök och grovhackad vitlök lätt. Den ska inte bli brun outan bara mjuk. Häll över i en gryta. Häll i ett paket finkrossad tomat med basilika.
    Bryn köttfärsen. Krydda med salt, svartpeppar oregano och lite cayennepeppar eller sambal oelek. Häll över i tomatröran. Låt sjuda 15 min. Tillsätt ca 2 msk tomatpuré, en nypa farinsocker och smaka av med salt och peppar.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Scaniamamma

Gatinerad köttfärspasta:
    ca 4port
    250g pennepasta
    400g köttfärs
    smör
    1purjolök
    1tsk salt
    1tetra el burk färdig pastasås med tex basilika smak.
    2dl kelda simply cheese färdiga ostsås

1 sätt på ugnen på 250grader.
    2 koka pastan
    3 fräs köttfärsen i smöret tills den smular sig.
    4 strimla purjolöken och låt den fräsa med köttfärsen.
    5 krydda med salt och rör i pastasåsen och låt koka 5min
    6 häll i köttfärssåsen i pastan och rör ihop.
    7 häll upp i en ugnsfastform och ringla över ostsåsen
    8 gratinera i övre delen av ugnen 5-10min tills den börjat få färg.
    servera gärna med sallad.                  

• Lillame21

400g köttfärs 4dl matlagningsgrädde 2 klyftor vitlök 1-2 burkar konserverade championer Smör att steka i 1 köttbuljong 1 pkt krossade tomater 2 pkt riven mozzarella ost från Arla 1 parmesanost Olivolja 500g Pasta penne 2dl vatten Vitpeppar Oregano Persilja Salt Pastakrydda från santa maria Chili flakes Lägg smör i en större stekpanna. Stek köttförsen, har noga med att fördela och hacka ned den, för att undvika ett klumpigt resultat. Krydda med ovanstående kryddor och pressa ned vitlöken. När färsen är genomstekt häll på vattnet, tillsammans med buljongen och låt koka bort. Häll sedan i champinjonerna, tillsammans med en klick smör. Låt stekas någon minut. Häll på det krossade tomaterna och låt koka in någon minut. Häll av vattnet från pastan och tillsätt någon matsked olja i pastan. Lägg hälften av pastan i botten på en ugnsform. Strö över mozzarellaost varvat med riven parmesan. Lägg på all köttfärsen

• Lillame21

Rådande posta fortsätter här: lägg på köttförsen ... Lägg resten av pastan åvanpå köttfärsen avsluta med resten av ostarna på toppen. Häll på grädden över och setill att det sipprar igenom mellan lagrens. In på 200c i 20 min, i mitten av ugnen. Skriv gärna ett utlåtande om din smakupplevelse!

Svar på tråden Recept på krämig pastagratäng med köttfärs efterlyses...