• rosagubben

förskola eller dagmamma? fördelar/nackdelar?

Jag har gått på förskola(dagis) när jag var barn, och vill därför att vårt barn ska gå på förskola sedan när det blir dags, min sambo har gått hos dagmamma och vill därför att vårt barn ska gå hos en dagmamma istället.

Hur vet man vad som är bäst?
    Vad ska man tänka på när man väljer förskola/dagmamma?
    Vilka fördelar finns det med förskola resp. dagmamma?
    Vilka nackdelar finns det med förskola resp. dagmamma?

• Svar på tråden förskola eller dagmamma? fördelar/nackdelar?
  • Alexi

För mig går dagmamma bort helt pga otryggheten med vad som händer om hon är sjuk, behöver vara ledig osv. Då finns det ju inga andra som barnet lärt känna ordentligt. Och också om barnet inte funkar med just den personen, då finns det ingen annan. Min dotter har verkligen haft favoriter och icke-favoriter bland personalen på förskolan, precis som vi vuxna har, och då är det ju väldigt skönt att det finns flera att välja på.

Jag hade dagmamma efter skolan 1-3 och det var rätt trist hos den jag gick hos första två åren för alla andra barn var mycket yngre, de gick ju där på heltid.

• kossi

Fördelen med förskolan att där finns utbildade pedagoger och hela verksamheten är mer professionell.

Fördelen med dagmamma är att det är mindre barn.

Kan inte hitta så mkt fördelar med dagmamma.

Min mamma var dagmamma och jag har alltid varit hemma.

Men min dotter går på förskola.

• Pirum

Jag är skeptiskt till dagmamma av flera anledningar (har själv positiva erfarenheter av det från min egen barndom men det väger inte upp). 

1) Som nämnts ovan, vad händer när dagmamman blir sjuk och har semester?

2) insyn/kontroll: på en fsk när personalen jobbar tillsammans i en grupp är risken mindre att någon beter sig olämpligt eftersom det finns andra vuxna i närheten.

3) utbildning: fsk följer en läroplan med utbildade förskollelärare, dagmammans verksamhet är mer barnpassning

4) social träning: det är nyttigt för barn, i synnerhet blyga barn, att vänja sig vid att vara i en stor grupp innan skolstarten/starten i förskoleklassen. Det är en jävla skillnad på personalens möjlighet att hjälpa en blyg person in i gruppen på fsk där det är högre personaltäthet mot i förskoleklassen där det är 2 lärare på 30 barn.

5) Risken är att dagmamman har egna barn hemma i samma ålder: dagmammeverksamheten blir alltså en möjlighet att få vara hemma med de egna barnen. Det är sjukt svårt att vara objektiv och rättvis om man har egna barn runt sig. Jag skulle aldrig sätta mina barn hos en sån dagmamma.  

• Veritaslux

Med tanke på att de flesta förskolor har väldigt stora barngrupper hade jag egentligen hellre valt en dagmamma första tiden för min dotter. När barn är små mår de bäst i mindre grupper, det är jag helt övertygad om. Men tyvärr bor jag i centrala Stockholm och här är det brist på dagmammor och lång kö. Här i Stockholm samarbetar de kommunala dagmammorna i stadsdelen där jag bor, så de och barnen träffar varandra några dagar i veckan. Toppen just när det gäller sjukdom/semester att barnen är bekanta med de andra vuxna... Sedan beror väldigt mycket på den enskilda dagmamman. Jag gick själv hos dagmamma som förvisso var supersnäll, men inte särskilt engagerad i lek och utveckling, utan det var ren barnpassning. Vi var ute själv och lekte i trädgården och jag fick t.o.m. följa med henne när hon spelade Bingo! Så är det nog inte riktigt idag, men just det senare fick mina föräldrar aldrig veta eftersom det var vår "hemlis". Förvånad

Jag är övertygad om att större barn, från ca 3 år, ibland yngre, kan ha stor behållning av förskola. Jag var själv ville verkligen gå på dagis, men det var brist på platser. Sedan började jag "lekis" och stormtrivdes. Jag hade nog verkligen varit ett dagisbarn, hade i perioder riktigt tråkigt hos min dagmamma som hade få barn och en period bara barn som var yngre än mig... Och som sagt, på förskolan finns en läroplan, där arbetar pedagoger, jag det är en HELT annan sak.

Vår dotter är 14 månader och har precis börjat dagis. Det känns bra, men hade jag fått välja hade jag valt en bra dagmamma eller så hade jag gjort barngruppen drastiskt mindre. Eller skjutit på starten. Nu får vi kompromissa på grund av omständigheter.

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Basilikan

Kontakta dagmammorna i din kommun för att få veta hur just de jobbar! Jag har lärt mig på FL att det är väldigt olika från kommun till kommun.
    Fördelen med dbv tycker jag är möjligheten att anpassa verksamheten till just ditt barn. Vår dotter hade t.ex väldigt svårt att äta en period. Då lagade dbv mat som hon visste att hon tycker om. Utifrån barnens intresse kan de anpassa verksamheten.  Eftersom det inte är så många barn blir det lugnare speciellt på morgon o eftermiddag.
    Nackdelen är att man är beroende av gruppsammansättningen. När de är yngre ska det inte vara för många i samma ålder och när de blir äldre gärna några stycken i samma ålder.
    Hos oss är det inga problem när dbv är sjuk/ledig eftersom de träffar vice dagmammorna så ofta. 
    Många här börjar med att ha barnen hos dagmamma och flyttar dem sedan till förskola runt 4 år. 
    Jag har inte haft små barn på förskola så jag vet inte hur mycket pedagogik det är där. Hos våra dbv är det vardagspedagogik, lära sig klä på sig, gå på toa, vilken färg har traktorn osv när de är små. De sjunger, läser sagor osv. 

• Lumo

Oj, tror det är få dagmammor som funkar så som många av er tror. Min son går hos dagmamma. De är 5 dagmammor med 5-7 barn vardera beroende på åldrar på barnen. En 6 dagmamma (alltid samma) har hand om barnen var 5e vecka då dagmamman är ledig. De jobbar ju annars väldigt många timmar övertid. :)

Dagmammorna ser sina barn som just sina barn, mycket mer familjärt. Och barnen behandlar o uppfostrar varandra lite mer som syskon, de äldre barnen hjälper o leker med de mindre.

Varje måndag träffas samtliga dagmammor med barnen på ett gemensam gård, där de gör pedagogiska övningar ihop (går på utflykt till tex bondgårdar, går i skogen o studerar myror osv osv). Alt har gymnastik. Dessa dagar är det alltså runt 25 barn där som leker ihop o har kul. Dessa dagar är roliga, men min livliga son uppskattar ändå att det är lugnare övriga dagar när de är lilla barngruppen (5-7 barn). Hade han alltid varit i stor grupp (dagis) hade han varit alldeles för speedad o vild.

Fördel med dagmamma är hemlagad mat, lugna matstunder, skön hemmiljö. Min dagmamma har 2 hundar, 1 häst, 2 kaniner o några katter. Alla älskar barnen o barnen dem.

Är dagmamman sjuk/vabbar (hennes barn går i skolan) går gruppen hos den 6e dagmamman (i måndags-gården alt hemma hos henne) o ev tas en vikarie in (alltid samma trevliga tjej). De flesta dagmammor har samma förskoleutbildning som övriga på dagis, dvs de är inte bara vanliga mammor utan bedriver även pedagogisk verksamhet. En mycket fungerande verksamhet i vår kommun. :)

Är helnöjd o rekommenderar starkt dagmamma. :)

• rosagubben

Kul att få läsa olika åsikter.
    Pratade med pojkvännen om vad för barnomsorg vi ska ha sedan.
    Han stod fast vid dagmamma och jag vid dagis, men efter att diskuterat det ett tag tycker även han att dagis verkar bättre, men samtidigt vill han helst att sonen ska gå hos dagmamma.
    Så vi har fortfarande inte beslutat oss över hur det blir, kommer nog behöva diskutera detta fram och tillbaka många gånger innan ett beslut kan fattas. Så det är väl tur att jag tog upp diskussionen såpass tidigt, sonen är ju inte ens född än(gravid i 6:e månaden), så vi har tid på oss! Tungan ute
    Men jag ska kolla hur vår kommun har det när det gäller dagmammor och försöka forska lite i vilka som verkar bra och mindre bra. Man kan ju inte dra alla dagmammor över en kam.  och ska även kolla upp vilka dagis(förskolor) som verkar bra och mindre bra.
    Tack så mycket för alla svar!
    Tar gärna emot fler svar och synpunkter!  

• Cisslan

Även dagmammor ska följa Läroplanen och som minst vara barnskötare. I vår kommun är dagmammorna lediga en dag i veckan eftersom de oftast har väldigt långa arbetsdagar. Då får barnen vara hos en annan dagmamma. Sedan träffas dagmammorna tillsammans med barnen minst en gång i veckan.

• MammaPlutt

Har nu nyss inskolat min son på 14 månader hos dagmamma. Jag har själv gått hos dagmamma och rekommenderar det. Min son är inte blyg utan väldigt uttåtriktad

Fördelen är ju om barnet är blygt, en mindre grupp att vänja sig vid. Är säkert samma sociala inlärning som på dagis. Oftast finns det andra dagmammor runt omkring som träffas och tar hand om ditt barn när den ena är sjuk. Lite lugnare och kanske lite bättre för mindre barn. Man kan också se på de andra barnen om de trivs när man är där och hälsar på.

Nackdelen är väl lite som någon skrev om de har egna barn, inte så objektivt men det finns såklart de som klarar av det. Och att man kanske inte alltid vet vad som händer men då får man ju känna efter hur personen kan tänkas vara.

Jag ser fler fördelar än nackdelar.
    Jag har både haft dåliga dagmammor och bra dagmammor som liten plutt men skulle själv valt dagmamma efter att ha känt av stämning på dagis. 

Svar på tråden förskola eller dagmamma? fördelar/nackdelar?