• Vit Lilja

    Enbarnsföräldrar, titta hit!

    Hej!

    Vi har ett ganska socialt liv, med många "lekträffar" (dvs, barnen får leka tillsammans och vi vuxna dricker kaffe, äter middag, leker med i lekarna eller bara sitter och pratar bredvid). Ibland åker vi och badar på olika badhus och ibland är vi ute och har familjepicknickar tillsammans med andra småbarnsföräldrar. MEN(!) tyvärr är vi numer den enda familjen med bara ett barn. Och vi kommer inte fixa till några fler (även om det är kul att göra själva skapandet haha) Däremot nu när alla andra har minst 2 barn så känns det som om vi inte är värda lika mycket, eller att vi upplevs som lata eller dåliga föräldrar och det känns inte så roligt alla gånger.

    Är nu intresserad av att snacka med andra enbarnsföräldrar, utbyta erfarenheter och eventuellt träffas. Varför man "bara" har ett barn spelar egentligen ingen roll bara man är nöjd med ett och inte vill ha/planerar fler. Jag hoppas inte heller detta blir ett krig mellan de som har ett barn och som har  flera, detta är ingen krigstråd.

    Vi bor i gbg och har en lillskit som fyller två nästa vecka. Men vart ni bor och hur gammalt barnet är spelar ingen större roll. 

    Tycker det är tråkigt att dagligen behöva höra:
    "Man MÅSTE ha syskon"
    "Men han har ju ingen att leka med"
    "Tänk på honom när ni dör, han måste ju ha någon att dela med då"
    "På min tid var vi inte lika bekväma av oss"

    och därför skulle det vara kul att prata om saker, utan att behöva höra dessa argument hela tiden. 

    Välkomna hit!

     

  • Svar på tråden Enbarnsföräldrar, titta hit!
  • Adnama

    Hej ! Jag/vi är gärna med och diskutterar här.

    Jag är en pappa som lever med min sambo och vår dotter på snart  8 år.

    Vi har bestämt oss för att inte ha fler barn och är nöjda som det är. 

    Kommer gärna i kontakt med fler enbarns familjer och kanske t.o.m träffas och hittar på lite roliga grejor :)   

       

             

  • Vit Lilja
    Adnama skrev 2012-09-17 14:31:26 följande:
    Hej ! Jag/vi är gärna med och diskutterar här.

    Jag är en pappa som lever med min sambo och vår dotter på snart  8 år.

    Vi har bestämt oss för att inte ha fler barn och är nöjda som det är. 

    Kommer gärna i kontakt med fler enbarns familjer och kanske t.o.m träffas och hittar på lite roliga grejor :)   

       

             
    Hej! vad roligt att du hittat hit! Var i vårt avlånga land bor ni? Om ni har en 8-årig dotter måste ni ha hört många jobbiga kommentarer, eller? Har dom slutat nu när ni har en så "gammal" dotter?
  • Adnama

    Hade precis skrivit ett mega långt inlägg till dig som skulle skickas iväg och råkar raderas...SUCK !

    Iaf tänkte att jag börjar med att presentera mig lite ....alltid kul att veta lite om personen man diskutterar med :)

    Jag är alltså pappa till en tjej som snart fyller 8 år, lever med min sambo i värnamo...c.a 2 timmar ifrån Göteborg.

    Vi är båda 31 år gamla. Jag jobbar inom vården och min sambo pluggar.

    Tycker om det mesta här i livet, men gillar framför allt att resa både i sverige och utomlands, bada m.m

    ska skriva llite om  det här med enbarnsförälder men skickar det i nästa inlägg ....skriv gärna lite om dig själv/er :)     

  • Adnama

    Eftersom vi Var i den unga åldern av 23 år när vi fick vår dotter så tror jag att folk nästan förväntde sig att vi skulle skaffa både nr 2 och 3....Men vi är nöjda som det är.

    Det jag tycker är värst är när folk , värst när det är folk man inte känner över huvudtaget ställer en "mot väggen" och börjar diskuttera det här med syskon med en... 

    Dels tycker jag det är en privat sak, inte springer jag runt och frågar folk som har fått mer än ett barn varför dem har skaffat fler ?  

    Nu har vår dotter kommit upp i åldern där frågorna har börjat avta, vilket e skönt...ibland kan vi få höra att ska ni inte ha en liten sladdis....det hade väl varit kul .....Visst är det kul med bebisar !!! Men dem växer och blir stärre dem med. Man ska ha både tid, engagemang och ork till det !     

  • Adnama

    Och det här med att ni måste skaffa ett syskon till henne för att det e bra...jag tror inte alls på det !

    Det finns syskon som aldrig leker ihop och inte alls kommer överens i det vuxna livet ! Bara för att man är syskon är det ju ingen garanti för att manska komma bra överens i framtidien

    Och har man inga syskon så tror jag att man finner tryggheten någon annanstans, hos någon annan människa i ens närhet....kanske en kompis, kusin släkting.....     

  • Adnama

    Och det här med bortskämda barn, ja det väljer man ju själv !

    Vår dotter är iaf inte borskämd enligt mig....Eller JO det e hon nog, hon är bortskämd med tid och engagemang....

    Vi har tid att vara med henne på träningar och dylikt. Tid som man kanske hade fått dela med ett syskon annars.

    Men med matriella saker och pengar är hon inte bortskämd. Hon får spara ihop (till en viss del iaf..självklart hjälper vi till ibland) när det e något hon vill köpa, och jobba lite för att tjäna ihop pengar ( ex sälja jultidningar)        

    Många anser nog att hon är bortskämd med tanke på hur mkt vi reser....Vi började resa med henne när hon var 3 månader och försöker komma iväg ett par ggr per år. 
    MEN , detta är ju vårt intresse...vi vuxna hade ju resa även om hon inte hade funnits.         

  • Adnama

    Ser att det blir lite stavfel här emellanåt men det blir lätt så när det går av bara farten ;)

  • Vit Lilja

    Vi bor i Göteborg, med en son som är en nybliven 2-åring med allt som det innebär. Ordentlig trots, fantastisk charm, orden börjar flöda och det kan både bli komiskt och härligt hur han väljer att sätta ihop meningarna. Oj så fel det kan bli! Jag jobbar med ekonomi/sälj på ett teknikföretag och sambon jobbar som snickare. 

    När det gäller barnfrågan är jag lite kluven. Visst är det en himla privat sak egentligen, men samtidigt är jag dels nyfiken och dels vill jag veta om fler tänker som vi. Så jag brukar fråga om jag märker att det här är en öppen familj/person. Annars frågar jag inte alls. Men samtidigt, så tycker jag att det inte behöver vara så himla märkvärdigt och det behöver inte vara så mycket tyngd bakom svaret. Däremot kan jag tycka det är lite jobbigt när folk frågar "När kommer syskonet då" eftersom så många tar illa vid sig vid vårt svar och brukar därför svara lite kryptiskt. "Man vet aldrig vad som händer i framtiden, men nu är vi nöjda" men tyvärr får vi många giftiga pikar till oss. Är lite trött på orden "Man MÅSTE ha syskon", "Tänk på honom när ni dör" eller den elaka typen "Ni måste hata honom som inte ger honom ett syskon"

    jag TROR inte heller vår son kommer bli bortskämd. Vi kommer kunna gå på alla fotbollsmatcher, schacktävlingar och karateuppvisningar (åtminstone en av oss) men det anser inte jag riktigt som bortskämd. 

    Jag älskar bebisar och småbarn. Men det betyder inte att jag själv vill ha fler.  

  • Adnama

    Precis som jag :) Jag älskar bebisar och barn ....men tyvärr förblir dem ju inte bebisar för alltid ;) Dem växer upp även dem och tar både tid och ork och kostar pengar.

    Jag känner att jag vill kunna unna mig det som jag vill ha. Vill inte behöva välja på om jag ska göra det ena eller det andra.

    Har själv 4 syskon så jag vet ju hur det e att ha många runt om mig men bara för det innebär det inte att jag/vi vill ha fler i vår lilla familj.

    Jo precis som du säger att märker man att personen är öppen för det så kan jag med fråga....men för många e ddet väldigt privat !

    Hihi 2 år är väl en härlig ålder ;) Även om trots kan vara jobbigt när man e i det så tycker jag det e bra att dem har det ;) Tror att det gör dem starkare sen när dem växer upp !           

  • Adnama

    Vi har oxå kört på det innan att man vet aldrig vad som händer i framtiden men änner nu att nej, dels så har vi bestämt oss och för det andra så tycker jag att vår dotter är så stor nu och hade man fått en till nu så tror jag inte att dem hade haft "ut så mkt av varandra " ändå.

    Men hur gamla var ni ?   

Svar på tråden Enbarnsföräldrar, titta hit!