• Vit Lilja

Enbarnsföräldrar, titta hit!

Hej!

Vi har ett ganska socialt liv, med många "lekträffar" (dvs, barnen får leka tillsammans och vi vuxna dricker kaffe, äter middag, leker med i lekarna eller bara sitter och pratar bredvid). Ibland åker vi och badar på olika badhus och ibland är vi ute och har familjepicknickar tillsammans med andra småbarnsföräldrar. MEN(!) tyvärr är vi numer den enda familjen med bara ett barn. Och vi kommer inte fixa till några fler (även om det är kul att göra själva skapandet haha) Däremot nu när alla andra har minst 2 barn så känns det som om vi inte är värda lika mycket, eller att vi upplevs som lata eller dåliga föräldrar och det känns inte så roligt alla gånger.

Är nu intresserad av att snacka med andra enbarnsföräldrar, utbyta erfarenheter och eventuellt träffas. Varför man "bara" har ett barn spelar egentligen ingen roll bara man är nöjd med ett och inte vill ha/planerar fler. Jag hoppas inte heller detta blir ett krig mellan de som har ett barn och som har  flera, detta är ingen krigstråd.

Vi bor i gbg och har en lillskit som fyller två nästa vecka. Men vart ni bor och hur gammalt barnet är spelar ingen större roll. 

Tycker det är tråkigt att dagligen behöva höra:
    "Man MÅSTE ha syskon"
    "Men han har ju ingen att leka med"
    "Tänk på honom när ni dör, han måste ju ha någon att dela med då"
    "På min tid var vi inte lika bekväma av oss"

och därför skulle det vara kul att prata om saker, utan att behöva höra dessa argument hela tiden. 

Välkomna hit!

• Svar på tråden Enbarnsföräldrar, titta hit!
  • Gurkan

hej hej!

Jag har ett barn och med största sannolikhet kommer han bli endabarn. Just nu hinner jag inte skriva mer för sötnosen har precis slängt ut alla pusselbitar på golvet ;) 

• Adnama

Sitter just nu på dotterns träning och lyssnar på beklagande föräldrar som inte hinner med alla sina barns aktiviteter ;) Jag tänker tyst för mig själv att nej det räcker med ett barn !

• Vit Lilja
    Adnama skrev 2012-10-08 14:39:36 följande:
    Ser att jag får inte riktigt till det när jag ska citera inlägg ;)
    Äh, ingen fara, jag fattar ;)

Det där med föräldraledigheten är alltid extra laddat. Från början så tänkte vi ha ungefär samma upplägg, att jag skulle vara hemma 4,5 månader och sonens pappa drygt ett år, lite mer men under tiden jag var gravid så blev jag varslad och pappan hade precis fått nytt jobb efter arbetslöshet så det var absolut inte läge. Jag skulle gå ut som arbetslös jobbsökande och sambon skulle då avsluta sin tjänst efter dryga 2 veckor. Det passade helt enkelt inte, även om jag inte är en person som trivs särskilt bra hemma och han inte speciellt bra på jobbet. För oss hade det passat bäst om jag jobbade och han var hemma, men livet blir inte alltid som man tänkt sig. 

Det var oerhört skönt att ha barnvakt, det var fjärde gången( Inte över natten varje gång... såklart) så vi är oerhört bortskämda med "bra" farmor och farfar. Men det var SÅ välbehövligt och vi kollade som sagt på bio och sen SOV vi, vi har haft en tung period med vaknätter och svårt att somna om, både jag och lilleskiten så vi gick och la oss efter bion och låg däckade till 10 på morgonen (våran son vaknar alltid 05). Och egentligen är det väl hemskt att säga men det var underbart skönt. Filmen var mycket bra, men väldans tung, speciellt om man har barn. Bra - men "jobbig".

Vi har precis börjat att resa igen, innan hade vi inte ekonomi till det, men nu har jag börjat jobba igen och det är så underbart att känna att det är bara att ta på sig ryggsäcken så kan man ut och resa. Det behöver inte bli så långt, och visst, detta kanske beror på hur man är som person, och vissa kanske gör så här med fler barn också, men att åka till tex till danmark över helgen är lätt som en plätt. Det är bara att göra! Så enkelt! Jag tycker att Gustavsvik i Örebro är himla roligt. Tycker även the reef i fredrikshamn är mysigt, älskar värmen där och sonen ÄLSKADE det, även om det är mycket mindre än jag trodde. Det är faktiskt pyttelitet men trevligt med ett tropiskt avbrott. Vi vill gärna ha rese-sällskap! Hur skulle din dotter tycka om att ta med en 2-åring? Jobbigt ont som bara är ivägen eller någon "att ta hand om"? 

• Vit Lilja
    Gurkan skrev 2012-10-08 16:03:10 följande:
    hej hej!

Jag har ett barn och med största sannolikhet kommer han bli endabarn. Just nu hinner jag inte skriva mer för sötnosen har precis slängt ut alla pusselbitar på golvet ;) 
    Hej! Kul med fler personer, precis detta jag eftersträvade! Hur gammal är pussel-galningen? Skriv gärna här mer sen när du får tid!
  • Vit Lilja
    nevermind skrev 2012-10-08 14:40:45 följande:

VEM f*n sa så?????? Förvånad

Argumentet att han ensam får ta hand om er funkar inte, eftersom 99% av befolkningen (egen gissning) i Sverige lämnar gamlingarna på hemmet. 
    Oj oj, vänner, nära vänner, min mormor, min mamma, systrar och svägerskor, kusinen, grannar, före detta grannar, bekanta, folk på öppna förskolan och inte minst här på FL ;)
  • Gurkan
    Vit Lilja skrev 2012-10-08 16:45:02 följande:
    Hej! Kul med fler personer, precis detta jag eftersträvade! Hur gammal är pussel-galningen? Skriv gärna här mer sen när du får tid!
    Pussel-token är 2,5 år och vi har än så länge ingen som helst längtan efter fler barn. Det har kommit till och kommer att komma fler barn i vänskapskretsen och visst är spädisarna så pluttesöta att det knappt finns men jag blir inte ett dugg sugen. Kan låna en liten och gosa med en stund men det räcker gott!
    Hade en jättetuff graviditet och även om nästa inte skulle bli så svår vet jag inte ens om jag vill riskera det. Därtill fick vi ett barn som tog två år innan han sov en hel natt och han vaknar fortfarande minst en gång per natt. Tanken på att få ett barn till och behöva gå igenom vaknätter efter vaknätter efter vaknätter får det att rysa i kroppen på mig. Ska jag vara helt ärlig blev det roligare att vara mamma när sonen fyllde ett och det blir bara mer och mer roligt för varje dag!

Men det verkar en aningen provocerande i vår vänskapskrets att nöja sig med ett barn. Men de får ta det! 
    Sen ska man väl aldrig säga aldrig men just nu vill jag absolut inte ha fler! 
  • Vit Lilja
    Gurkan skrev 2012-10-08 17:01:51 följande:
    Pussel-token är 2,5 år och vi har än så länge ingen som helst längtan efter fler barn. Det har kommit till och kommer att komma fler barn i vänskapskretsen och visst är spädisarna så pluttesöta att det knappt finns men jag blir inte ett dugg sugen. Kan låna en liten och gosa med en stund men det räcker gott!
    Hade en jättetuff graviditet och även om nästa inte skulle bli så svår vet jag inte ens om jag vill riskera det. Därtill fick vi ett barn som tog två år innan han sov en hel natt och han vaknar fortfarande minst en gång per natt. Tanken på att få ett barn till och behöva gå igenom vaknätter efter vaknätter efter vaknätter får det att rysa i kroppen på mig. Ska jag vara helt ärlig blev det roligare att vara mamma när sonen fyllde ett och det blir bara mer och mer roligt för varje dag!

Men det verkar en aningen provocerande i vår vänskapskrets att nöja sig med ett barn. Men de får ta det! 
    Sen ska man väl aldrig säga aldrig men just nu vill jag absolut inte ha fler! 
    Haha, låter precis som vår son. Han vaknar fortfarande på nätterna men det är mycket mer hanterbart nu när han snabbt somnar om igen (oftast iaf). Min graviditet var också en mardröm, förlossningen lika så. Det är himla tur dom är söta, alltså! ;)
  • nordhem
    Vit Lilja skrev 2012-10-08 15:48:35 följande:
    Haha jo, det är klart man blir osäker. Både jag och sambon har oerhört dåliga erfarenheter av syskon så vi vet att det inte alls behöver bli att man är bästa kompisar med sitt syskon och inte alls att syskon är det finaste man kan få. 

Vad menar bekanten med det? Jag förstår inte?

Jag tror säkert att jag skulle klara av fler barn om jag hade velat, för när det är någonting man verkligen vill, så klarar man det. Men nu känns det outhärdligt med en graviditet till, som jag var sååå dålig under. Förlossningen var en mardröm också, även tiden efter. Men det har mycket lite att göra med min åsikt om fler barn, det har inget alls med det att göra. 
    Han menade på att med två barn så blev det mer än "bara" ett syskon- det var helt galet mycket mer att stå i så att säga. Han har två barn. Har dock hört folk säga det innan att det blir verkligen en jätteskillnad. 

Jag hade också en hemsk graviditet, bra förlossning men inget jag vill göra om igen. Jag tycker nästan att  det känns värre nu när man vet vad som komma skall mot innan när man tänkte på förlossningen och inte hade någon aning egentligen vad som väntade en. Men graviditeten är nog den största bromsklossen här, dessutom så vet jag inte om vi skulle klara att ha ett till barn, vi har inga i närheten som kan avlasta och tanken på att börja om igen känns inte så lockande även om man blir hemsk nostalgisk när man ser ngn gravid eller håller en mini. Det har sina fina sidor men jag vet inte.... det är lång väg dit just nu. Så jag brottas väldigt mycket med de här tankegångarna. 
  • Marina80

Jag är själv trebarnsmamma och fattar absolut inte varför folk skall lägga sig i hur många barn någon annan skall ha.

Det är nästan så jag skäms för alla dessa flerbarnsföräldrar som kan häva ur sig den ena korkade (och ibland rent elaka) kommentaren efter den andra.

Stå på er och njut av era små mirakel.

• Vit Lilja
    Marina80 skrev 2012-10-08 19:21:44 följande:
    Jag är själv trebarnsmamma och fattar absolut inte varför folk skall lägga sig i hur många barn någon annan skall ha.

Det är nästan så jag skäms för alla dessa flerbarnsföräldrar som kan häva ur sig den ena korkade (och ibland rent elaka) kommentaren efter den andra.

Stå på er och njut av era små mirakel.
    Vad kul att du säger så! ofta tror jag folk inte riktigt tänker på vilka grodor som ploppar ut, men för oss som får höra det 5-10-15 ggr per dag är det tröttsamt att hela tiden bli bedömd och önskar ibland att folk kunde hålla sina åsikter inne. Vi lever ju (tyvärr) i ett samhälle där det är väldigt viktigt att hela tiden vara "bäst" men ändå inom normen. Det är säkert lika många giftiga pikar till en 8-barnsfamilj, även det är utanför normen
Svar på tråden Enbarnsföräldrar, titta hit!