• Anonym (barnlös?)

Steril av klamydia?

Jag har läst runt flera gånger om och om igen men får aldrig riktigt något konkret svar, vilket jag förstår att det kanske inte ens finns. Men är risken stor att bli steril av klamydia. Vad jag vet drabbades aldrig äggledarna av någon skada vilket jag förståt är det som hänt då man blir steril. Kan dem ta skada utan att man märkt något, tänker att man borde märka om man får en äggledarinflamation. Eller kan man även bli steril utan att drabbats av detta?

Vet att man inte ska gå runt och tänka på det och jag är ung och har hela livet framför mig men jag kan verkligen inte släppa det. Jag är jätte nervös över att jag blivit steril finns en risk att jag hade det i 6-8 månader men kan hända att det bara var 1. Ingen aning faktiskt. Men jag kan inte sluta oroa mig över att jag ev kommer bli barnlös pga detta för ett ligg. 

• Svar på tråden Steril av klamydia?
  • Anonym

Du har en till här tyvärr! Är så jävla rädd att jag ska ha blivit steril.....

• HWikström

Äggledarinflammation ger inte alltid några tydliga symptom så därför kan du gå med en sådan i flera år utan att du märker det. Går du med en äggledarinflammation en längre tid kan det ge "bölder" på äggledarna eller så bildas det ärr efter att vätska täppt igen äggledarna vilket det första kan leda till att man kan få väldigt svårt att få barn och det senare att du har en större chans att drabbas utav utomkvedshavandeskap. 

Det är alltså av äggledariflammationen man kan bli sterial av inte bara klamydian i sig själv.  

• HWikström

Äggledarinflammation ger inte alltid några tydliga symptom så därför kan du gå med en sådan i flera år utan att du märker det. Går du med en äggledarinflammation en längre tid kan det ge "bölder" på äggledarna eller så bildas det ärr efter att vätska täppt igen äggledarna vilket det första kan leda till att man kan få väldigt svårt att få barn och det senare att du har en större chans att drabbas utav utomkvedshavandeskap. 

Det är alltså av äggledariflammationen man kan bli sterial av inte bara klamydian i sig själv.

Svar på tråden Steril av klamydia?