• Mamma1106

15 månaders bebis långvarig slemmig hosta=astma?

Min son har sedan födseln haft känsliga luftrör enligt mig, men i somras fick han en rejäl förkylning i början av juni med slemmig hosta som inte ville släppa. Innan den hann släppa fick han öroninflammation 1 månad senare och hostan höll i sig. Nu ytterligare 1 månad senare så vaknar han fortfarande om natten med jätteslemmig hosta, det enda som hjälper är att ge honom lite ersättning.

Jag undrar om detta kan vara någon form av astma. Han är symtomfri på dagen och är pigg som en ärta, han väser inte eller piper vid anding utan det är bara på kvällen/natten som det kommer. Ingen av oss röker men vi har katt(dock som mestadels är ute hela dagarna och ibland nätterna).

Alla tips eller funderingar är välkomna. Tack på förhand.  

• Svar på tråden 15 månaders bebis långvarig slemmig hosta=astma?
  • Sofie 158

Jag har också varit orolig för astma hos min son då han hade samma symtom som hos er.

Vi blev tillochmed skickade till akuten en kväll när han vaknade och inte kunde andas.

På både akuten och BVC säger dom att det är för tidigt med astma och dom inte gör en utredning förrän tidigast 2 år.

Vi fick slemlösande hostmedicin, Mollipect, utskrivet plus att vi la böcker under huvudänden på sängen så att han inte skulle ligga platt på rygg och allt slem samlas i halsen.

Det funkade för oss iallafall.

Hoppas det löser sig för er!

• Dimitra

Visst kan det vara astma. Min dotter har sällan pipig andning utan hostar mest och är slemmig, precis som du beskriver att din son har det. Min flicka blir också avsevärt sämre på nätterna när hon ligger ner medan hon på dagtid kan leka rätt obehindrat.

Hon fick sin diagnos när hon var 16 månader ungefär och efter att hon började med astmamediciner sover hon bra och förkylningarna blir inte lika jobbiga som innan.

The Dimitra universe.
  • Mamma1106

Tack för era svar, blir nog att ringa bvc imorgon. Sängen har sedan han varit nyfödd alltid varit upphöjd, så något måste det nog ge men hostan är ändå jobbig.

Uppdaterar här vad vi får för svar, hoppas vi får något som hjälper och att det förhoppningsvis om det är astma växer bort. 

• Strumpans

Det kan vara astma. Och utredningar görs absolut innan två år om besvären är stora.

Problem m slem som du beskriver kan också bero på IGA brist. Sök på det.

Min son hade som din och klassades som astma enbart vid tre års ålder träffade vi dn fantastik läkare som m utökade prover fastslog immunförsvarsbrist och även mjölkproteinkänslighet

• Mamma1106

Kan ju nämna iga brist så får vi se vilka prover vi får göra, känns iaf som vi måste gröa något för hade det inte varit för den dumma hostan hade han säkert sovit hela nätterna nu. Ska föda om ca 3 veckor så då skulle det vara skönt att få ett svar och slut på detta för allas skull. Tack igen för era svar!

• vargaa

Vi började ge luftrörsvidgande redan vid 15 mån efter läkares inrådan efter akutbesök. Då i flytande form, Ventoline. Det kan man få utan att ha gjort ngn utredning. Efter tre akutbesök med behandling av förkylningsastma (inhalering) får man (i sthlms/uppsala län) remiss för utredning. För vår del skedde det runt 20 månader och då fick vi inhalator att använda vid minsta förkylningssymptom. Så om du är orolig, boka ett besök hos LÄKARE (inte distriktssköterska eller bvc) på vårdcentralen och begär att de gör en undersökning av luftvägarna nu när sonen är dålig. Alternativet är att åka in till akuten på natten när problemen är som värst. Då kan de avgöra om hostan beror på andningssvårigheter och ni kan isf iaf få ventoline utskrivet att använda vid behov.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • hannalood

När dottern va 6 månader åkte vi akut till barn pga andningssvårigheter, det pep och hon hade indragningar, där fick hon betapred( kortison) hon fick också ventolin. Vid 9 månader var det samma visa och då fick hon en nebunett med pulmicort och airomir. Diagnos förkylningsastma. Någon månad senare fick hon också singualiar ett granulat.
    Bara stå på dig, det finns ju hjälp att få. Förkylningsastma och astma är väldigt vanligt.

• Mamma1106

Fick Mollipect utskrivet och har gett det några dagar nu. Tycker kanske hostan är lite bättre men han vaknar ju fortfarande av den varje natt och fortfarande får vi ge ersättning för att det ska släppa i halsen. Läkaren skickade en remiss till allergicentrum så de får utreda honom, hoppas verkligen det kommer ge oss något svar. Sömnnen här hemma är nästan obefintlig och om ca 1½ v har jag bf och även åkt på en förkylning så vet inte riktigt vart jag ska ta vägen, är tufft nu..men som de säger det som inte dödar.....

• Cupcake1985

Tänk på att Mollipect gör så att de hostar mer. Ge det därför på eftermiddagen. Min dotter hostar bara än mer, är orolig och skriker på nätterna när hon får den. Tydligen är hallucinationer en biverkning.

• mayia1

Jag har en nu 3-årig son som haft förkylningsastma sen han var 1 år. Han är heller aldrig tät eller piper, har bara jättemycket hosta och slem på nätterna (utan mediciner låter det som om han ska drunkna i slem och då hostar han tills han kräks).
    Ville bara säga att jag vet hur du har det, födde mitt andra barn i mars precis under en av sonens värsta förkylningsperioder. Han var förkyld konstant hela förra vintern och hade flera omgångar med öroninflammationer och lunginflammation.
    Det gick ändå ganska bra ända till jag också blev sjuk, att hosta höggravid är inte kul. När jag tillslut hostade mer än jag andades så gick jag till doktorn, det visade sig att jag också hade början till lunginflammation.
    Jag fick grym hostmedicin, Cocillana Etifyn till mig då, hur bra som helst!!

• mellieB

Inte läst alla svar, men visst kan de vara astma, eller förkyldningsastma som de heter.. Båda mina barn har det och min dotter är bara 6månader och fick börja inhalera både flutide och aromir för 2v sen.. Hon hostar och har sig på nätterna jämt!,, Men när hon är förkyld blir de hundra gånger värre,,, Så även om han inte hostar på dagen så kan de vara förkyldningsastma.. Jag tycker ni skall kontakta nån barnmedicin.. däremot så kanske man får tjata sig till vissa saker.. med sonen tog de 9v och besökte 5olika vc,barnmed,akut m.m .. innan vi äntligen fick hjälp...

Med dottern var jag mer självsäker då jag visste och kunde mera samt att vi har flyttat så barnmedicin här är sååå bra! Så hostar han varje dag, även om de inte är på dagen så tycker jag ni ska tjata på läkarna,, för visst kan hosta hålla i sig i veckor så,, men över 6-7v har jag hört är inte normalt...

• Mamma1106

Tack för alla svar, här kommer en uppdatering. Vi fick komma till allergicentrum och där ansågs det inte vara förkylningsastma men pga av störda nätter i flera månaders tid med svår hosta så fick vi en astmamedicin med kortison utskriven som vi skulle ge två gånger dagligen i 14 dagar för att läka ut hostan. Redan efter några dagar började hostan försvinna och nu 2 månader tillbaka så sover sonen hela nätterna utan uppvak, ingen hosta :) Jag är så lycklig och glad att vi inte gav oss, äntligen har man fått sova =)

Svar på tråden 15 månaders bebis långvarig slemmig hosta=astma?