• Mamma1106

15 månaders bebis långvarig slemmig hosta=astma?

Min son har sedan födseln haft känsliga luftrör enligt mig, men i somras fick han en rejäl förkylning i början av juni med slemmig hosta som inte ville släppa. Innan den hann släppa fick han öroninflammation 1 månad senare och hostan höll i sig. Nu ytterligare 1 månad senare så vaknar han fortfarande om natten med jätteslemmig hosta, det enda som hjälper är att ge honom lite ersättning.

Jag undrar om detta kan vara någon form av astma. Han är symtomfri på dagen och är pigg som en ärta, han väser inte eller piper vid anding utan det är bara på kvällen/natten som det kommer. Ingen av oss röker men vi har katt(dock som mestadels är ute hela dagarna och ibland nätterna).

Alla tips eller funderingar är välkomna. Tack på förhand.  

• Svar på tråden 15 månaders bebis långvarig slemmig hosta=astma?
  • Mamma1106

Tack för era svar, blir nog att ringa bvc imorgon. Sängen har sedan han varit nyfödd alltid varit upphöjd, så något måste det nog ge men hostan är ändå jobbig.

Uppdaterar här vad vi får för svar, hoppas vi får något som hjälper och att det förhoppningsvis om det är astma växer bort. 

• Mamma1106

Kan ju nämna iga brist så får vi se vilka prover vi får göra, känns iaf som vi måste gröa något för hade det inte varit för den dumma hostan hade han säkert sovit hela nätterna nu. Ska föda om ca 3 veckor så då skulle det vara skönt att få ett svar och slut på detta för allas skull. Tack igen för era svar!

• Mamma1106

Fick Mollipect utskrivet och har gett det några dagar nu. Tycker kanske hostan är lite bättre men han vaknar ju fortfarande av den varje natt och fortfarande får vi ge ersättning för att det ska släppa i halsen. Läkaren skickade en remiss till allergicentrum så de får utreda honom, hoppas verkligen det kommer ge oss något svar. Sömnnen här hemma är nästan obefintlig och om ca 1½ v har jag bf och även åkt på en förkylning så vet inte riktigt vart jag ska ta vägen, är tufft nu..men som de säger det som inte dödar.....

• Mamma1106

Tack för alla svar, här kommer en uppdatering. Vi fick komma till allergicentrum och där ansågs det inte vara förkylningsastma men pga av störda nätter i flera månaders tid med svår hosta så fick vi en astmamedicin med kortison utskriven som vi skulle ge två gånger dagligen i 14 dagar för att läka ut hostan. Redan efter några dagar började hostan försvinna och nu 2 månader tillbaka så sover sonen hela nätterna utan uppvak, ingen hosta :) Jag är så lycklig och glad att vi inte gav oss, äntligen har man fått sova =)

Svar på tråden 15 månaders bebis långvarig slemmig hosta=astma?