Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

20 000 kr för byte av oljepump?

Det låter otroligt dyrt antar ni har varit på en märkesverkstad? Pumpen verkar gå loss på en tusenlapp ungefär om jag inte tittat på fel modell förstås. 
    Jag vet ju iofs inte hur mycket arbete som krävs men efter en googling så låter det inte som arbete för 17000-18000:-

Kolla men Rabarbar/rabarberpuppa kommer inte riktigt ihåg namnet här på forumet han är dignitär på passat :D 

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Studentpappa

Verkar ju vara vanligt att dåligt oljetryck orsakas av igensatt sil. Den kostar 105:-

De ggr jag ej svarar mina citerade inlägg beror på att jag ej orkar leta igenom långa trådar efter citerade inlägg.
  • Studentpappa
    Scream2 skrev 2012-08-27 21:29:57 följande:

Det är mer än den som kleggar igen, slangar och skit och turbon kan gå om det inte upptäcks i tid. Men det är ett konstruktionsfel och väl kännt! Men "nån" slet ont innan "nån" fick lära sig...den hårda vägen..men efter det  vet "nån" vad som gäller när det är dåligt oljetyck på passaterna
    Inget unikt för passat, longlife är en ruggigt dålig idé som ger samma problem på flertalet bilar. Audi, Saab, Volvo lider av samma sjuka. Säkert fler därtill. 
  • Studentpappa
    fortsätt paddla skrev 2012-08-27 21:29:23 följande:
    Sambon skulle kolla med någon som jobbar med bilar. Frågan är om det går att göra hemma?
    Fan... ja, får hoppas på det bästa. Måste det vara en spec pump?
    Klart det går att göra hemma, allt som kan göras på en verkstad kan göras hemma. Begränsningen ligger väl snarare i det egna kunnandet. 

Så här gör man enligt google "När du ska ha ner ojletråget räcker det att du fäller framvagnen lite och glöm inte bultarna som sitter baktill på oljetråget (mot växellådan). De sitter riktigt dumt till. Spännare kan fallera lite när som. Beror på vilket fabrikat de är. Jag tror absolut inte dom har låtit den gamla spännaren sitta där. Byt silen om den är igensatt men om den itne är det så får du byta pumpen men det ser du när du har oljetråget nere. Jag skulle bytt både och när man ändå har det nerrivet."

Svar på tråden 20 000 kr för byte av oljepump?