• Stinolino

Hårfixerade småbarn!!

Hej! Jag har en dotter som fyllde 2 år i maj och en lillkille som är precis 8 månader. Saken är den att tösen sen hon var en liten baby alltid tyckt om att dra i/pilla i mitt hår. Hon har napp men mitt hår fungerar som den bästa trösten/tryggheten i alla läge och jag har aldrig kunnat neka henne att fortsätta med denna "ovana". Problemet är bara att detta har börjat driva mig till vansinne! Hon har alltid sökt mycket närhet och sover därför mellan mig och sambon. Hon somnar i sin egen säng men så fort hon vaknar till så kommer hon till oss, Och de tycker jag ändå är okej, OM hon bara kunde lägga sig och sova. Men saken är att hon ligger på mig hela natten och bara drar i mitt hår. min sömn är totalt förstörd. Även lilleman vaknar flera ggr per natt och behöver pysslas om (stoppa i napp, få mat etc) Detta gör att jag inte sovit 2-3 tim i streck på evigheter och när morgonen kommer är jag redo att packa min väska och fly från hemmet! Det jobbigaste är nog ändå att jag börjar se samma tendenser hos min son, att han söker tryggheten i att dra i/pilla med mitt hår. Han tar nästan bara nappen om han får gosa med håret samtidigt. Samtidigt så har detta gjort att barnen är väldigt mammiga, min sambo är rakad på huvudet och för honom är de nästan omöjligt att trösta barnen, speciellt på natten.

Hur kan vi lösa detta? Jag har hört att barnen "tankar tryggheten" när de söker närheten till mitt hår och vem vill förneka sitt barn det? Jag vet att tösen även får pilla i dagisfrökens hår när hon sover middag på förskolan. Så trenden fortsätter... Ska jag försöka härda ut? Kommer de gå över av sig självt? Vill ju ge mina barn all kärlek man kan. För övrigt så har mina barn aldrig sovit speciellt bra, de vaknar flera ggr per natt så vi är alla precis lika trötta på morgonen.

Snälla, säg vad jag/vi kan göra.. //Trötter

• Svar på tråden Hårfixerade småbarn!!
  • barnpsykologen margit

Hej!
    När du ställer frågan och dessutom beskriver hur mycket era barns beteenden förstör er nattsömn så är ju svaret givet. Detta är något som ni behöver vänja dem av med. Själva kommer de inte att sluta.
    Det som från början är ett sätt att trösta och hålla mammakontakten under kontroll har blivit ett destruktivt sätt att hålla fast och inte växa vidare.
    Som föräldrar ska ni hjälpa era barn att hitta trygghet på mer och mer mogna sätt. Exempelvis genom att låta först stora flickan ligga i egen säng och bära tillbaka henne om hon kommer på natten. Ge henne andra attribut att pilla med. Kanske en nalle eller liknande. 
    Om ni värnar om er själva och er nattsömn så kommer barnens nattsömn att förbättras. Som det nu är stör ni alla varandra och ingen sover gott. Det är inget sätt att skapa trygghet.
    Så ta beslutet och rid ut stormen tillsammans så har ni alla mycket att vinna.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Hårfixerade småbarn!!