• Anonym (sömn)

Erfarenhet av Imovane 5 mg

Förra veckan sökte jag hjälp på vårdcentralen för mina sömnproblem. Jag fick träffa en läkare som inte alls lyssnade på mig, utan direkt efter att hon visat in mig på sitt rum berättade hon för mig att hon skickat ett recept på sömntabletter till Apoteket som jag skulle äta. Sedan resten hon sig upp, öppnade dörren och ville att jag skulle gå.

Jag blev helt paff över bemötandet. Jag hade flera flera frågor och funderingar, men inte ville väl jag ta dem när dörren ut till vänterummet och övriga patienter stod öppen!

Jag ska ringa Vårdcentralen imorgon igen och ställa alla de frågor jag har men som jag inte fick svar på under mitt besök, men först undrar jag om det är någon på FL som har erfarenhet av sömntabletten Imovane 5 mg? Vad jag har förstått skall dessa vara milda och icke beroendeframkallande, men jag känner mig tveksam. Kan jag verkligen äta dessa tabletter utan att bli påverkad efteråt?

• Svar på tråden Erfarenhet av Imovane 5 mg
  • Anonym

Det är en insomningstablett. Du tar den, och ska gå och lägga dig direkt efteråt. Inom en 20min blir du som klubbad i huvudet och sover som en stock. Däremot hjälper den inte hela natten, så har du tendens att vakna i gryningen lär du göra det ändå. Du får ingen baksmälla av imovane, vilket är positivt. Att den inte är beroendeframkallande kan man ju diskutera.Omdu har använt sömntabletter en längre tid kan det vara himla svårt att somna utan när du väl lägger av. Jag åt imovane i ett år varje natt, och hade ett par sömnlösa nätter innan det gick att spontansomna igen. Sen blev det bättre, men det tog lång tid att somna. Men så hade jag ju också vant mig vid att bara kunna gå och lägga mig och somna när jag ville, trött eller inte. Man tog en tablett och sen "Godnatt!". Att vänta in sin egen naturliga trötthet, och deala med alla tankar innan man somnar är en annan sak. Sen har jag använt imovane i flera år vid behov, kanske några tabletter i månaden, eftersom jag arbetar skift och är lite upp o ner i dygnsrytmen, men det fungerar bra.

Vill bara varna för att inte gå och lägga dig direkt efter ha tagit tabletten. Imovane ger minnesluckor när den slår på. Du kan göra en massa knasiga saker utan att ha en aning om vad du gör. Så bädda ner dig så undviker du pinsamma situationer.

Förresten, jävla nonchalant läkare!

• Anonym (sömn)
    Anonym skrev 2012-08-28 09:57:03 följande:
    Det är en insomningstablett. Du tar den, och ska gå och lägga dig direkt efteråt. Inom en 20min blir du som klubbad i huvudet och sover som en stock. Däremot hjälper den inte hela natten, så har du tendens att vakna i gryningen lär du göra det ändå. Du får ingen baksmälla av imovane, vilket är positivt. Att den inte är beroendeframkallande kan man ju diskutera.Omdu har använt sömntabletter en längre tid kan det vara himla svårt att somna utan när du väl lägger av. Jag åt imovane i ett år varje natt, och hade ett par sömnlösa nätter innan det gick att spontansomna igen. Sen blev det bättre, men det tog lång tid att somna. Men så hade jag ju också vant mig vid att bara kunna gå och lägga mig och somna när jag ville, trött eller inte. Man tog en tablett och sen "Godnatt!". Att vänta in sin egen naturliga trötthet, och deala med alla tankar innan man somnar är en annan sak. Sen har jag använt imovane i flera år vid behov, kanske några tabletter i månaden, eftersom jag arbetar skift och är lite upp o ner i dygnsrytmen, men det fungerar bra.

Vill bara varna för att inte gå och lägga dig direkt efter ha tagit tabletten. Imovane ger minnesluckor när den slår på. Du kan göra en massa knasiga saker utan att ha en aning om vad du gör. Så bädda ner dig så undviker du pinsamma situationer.

Förresten, jävla nonchalant läkare!
    Okej, så man skulle kunna testa den säg ett par nätter och se om man tycker den fungerar, och anser jag att det fungerar lika illa, borde jag kunna sluta utan större problem?

Jag är lite rädd för att behöva äta sömntabletter regelbundet då jag hört att de är väldigt beroendeframkallande och sådär. Samtidigt skulle jag vilja testa dessa om så bara för någon natt för att se om de hjälper. Men samtidigt känner jag att jag måste få svar på alla mina frågor först :)
  • Anonym

Ingen fara att testa några nätter. Inte alls.

• Anonym (sömn)
    Anonym skrev 2012-08-29 10:12:23 följande:
    Ingen fara att testa några nätter. Inte alls.
    Ok, tack!
  • Asleri

Melatonin är säkrare och bättre.  Detta är en verklig nätet licensierade apotek de inte kräver en tidigare recept för köpa melatonin (endast en konsultation nätet )  www.trustrxmeds.com

• Anonym (Lisa)

Använder imovan och somnar bra.Kan tyvärr vakna på natten och har svårt att somna om.Dessutom tar jag det varje kväll och det är inte bra.När jag kommer att sluta med detta kommer jag sluta lite i taget.För annars kommer jag inte kunna sova på flera nätter.

• Anonym (Minja)

Imovane är narkotikaklassade och beroendeframkallande. Det är sånt som missbrukare "flummar" på.Jag har tyvärr tagit dom alltför länge och sover ingenting utan dom, önskar verkligen att jag inte började med dom.

Propavan och Theralen är en "snällare" sömntabletter som inte är beroendeframkallande som man inte heller vaknar av på natten. Tycker du ska be om nån av dom istället om du inte vill bli beroende.

• Anonym (Snark)

Imovane är starkt beroendeframkallande och en av de 20 farligaste medicinerna vad gäller nedsatt lukt och smaksinne.

www.expressen.se/nyheter/en-kvarts-miljon-svenskar-drabbade/

Jag personligen tappade lukt och smaksinne efter en tid med Imovane samt att jag är dåsig dagen efter. Tog endast en halv tablett per kväll (3,75mg).

Man somnar så jävla gott, absolut men är inte värt det.

Nu använder jag enbart Melatonin och sover som en prinsessa. Köper utomlands-receptfritt i typ hela Europa utom just Sverige. 

Svar på tråden Erfarenhet av Imovane 5 mg