Inlägg från: Maskrosbarn |Visa alla inlägg
  • Maskrosbarn

Troll?!?

Som jag skrivit tidigare....(i andra trådar)
    "Jag tycker att det är "bättre" att bli lurar och tro på någon som sen visar sig ha ljugit, än att man bara direkt avfärdar någon(och kallar troll) som faktiskt är i en jobbig situation. "

Men jag tycker det är hemskt och otroligt respektlöst att hitta på och driva(skämta) om så allvarliga saker!! 
    Just pga människor som trådstartarna så finns det folk där ute som kanske inte kommer bli trodda, och folk som kanske inte tror på barn som berättar. 
  • Maskrosbarn
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-28 15:02:20 följande:
    Jag är en av de allra första (om inte den första!) som ropade troll. Det är jag sjukt glad över för det visar att min analytiska förmåga är på topp. Men många blev otroligt arga på mig. Förvånad

Jag tyckte hjärte-svidande synd om alla snälla människor som verkligen försökte hjälpa ett troll. Ni är så fina på alla sätt och vis. Hjärta Och ni kan verkligen hjälpa i de fall som är verkliga.
    Jag hatar oärlighet och kände mig därför tvungen att säga något.
    (Jag vill passa på att lägga in ett litet Tack till de som PM:ade mig med stöd och funderingar.)

Nu till knäckfrågan!

Moderatorer med administratörsrättigheter kan se IP-nr på alla oss. Jag har själv varit moderator på ett medelstort forum. Alla forum ser förstås annorlunda ut men oftast visas ip:t i anslutning till inläggen på något vis.
    Alltså kan de se om "pappa"-Ts är densamme som en annan "Trollar"-Ts.

Jag är bara förvånad att inte tråden togs bort snabbare, men man kan väl inte förvänta sig att moderatorer/admins ska göra nattjänst på FL Flört

Ja, du var nog den första som ropade troll...nog inte den första som tänkte det. 
    Jag blir inte arg på dom som ropar troll...men anledningen till att jag valde att diskutera som om det var sant var just för att kanske kunna hjälpa andra som också varit med om samma sak(även om det var fejk dessa ggr), visa att dom inte är ensamma och att det finns folk som vill hjälpa. 
    Jag ställde emellanåt frågor, som inte borde vara svåra att svara på...(som inte rörde just incesten.) Som antingen inte fick svar alls, eller vaga slingrandes. 

Som du skriver, så kan man hjälpa dom som verkligen behöver det...men dom som verkligen behöver det tycker jag...enligt när jag läst runt...knappt får nå svar eller stöd överhuvud taget. 
    (inte ens en bråkdel av vad trollisarna får iaf)

Nej, dom har nog inte det...är väl därför som många av dessa trådar startas just på natten...så dom får hålla på ett tag.

"Jag tycker att det är "bättre" att bli lurar och tro på någon som sen visar sig ha ljugit, än att man bara direkt avfärdar någon(och kallar troll) som faktiskt är i en jobbig situation. "

Trots att jag anar att det är troll, så säger jag inte det...utan kanske skriver nåt(fråga tex), som sen gör att dom gör bort sig själva. Men blir förbannad när det fjantas och skämtas om våldtäkt, sexuellt utnyttjande och annat. 
  • Maskrosbarn
    Regnig måndag skrev 2012-08-28 22:10:49 följande:
    Jag såg aldrig tråden och har inte hängt med i andra diskussioner (om det nu finns) men jag uppfattar det som att TS uppmanat andra att berätta om sina öden, korrekt uppfattat?

Jag brukar alltid varna när jag ser sånt därför att jag tror inte att det är ett troll i den bemärkelsen man menar med troll (någon som vill skapa oreda) utan att någon faktiskt tänder på att läsa om övergrepp. Alltså liknande det aktiva pedofiler gör, fotar övergreppen för att kunna återuppleva händelsen.
    Du menar alltså att om man lägger upp en tråd där man berättar om dina erfarenheter. Vilket jag har en tråd om...
    Där jag bara vill veta hur man går vidare...(inte att nån ska dela sina "intima" detaljer om sina) utan bara vill veta hur dom gjort för att gå vidare i livet. Att du uppfattar detta som att jag tänder på det??

Hoppas jag missuppfattat dig....för det är verkligen inte min mening när jag berättar.
    Jag försöker bara bearbeta och vill inte att min familj ska veta...så därför sökte jag stöd här på FL.
    Har jag gjort fel då? Vill bara veta så jag aldrig skriver nåt igen...för det är det sista jag vill.

Sen om ts från helgen...jag tvekade, men valde att tro på henne...men hon visade sig vara troll.
    Tyvärr tror jag att du anonym nu kan vara samme person...som vill föra historien vidare...fast i andra trådar.
    Lägg ner och lita på att FL har gjort ett korrekt beslut.  
  • Maskrosbarn
    Bradbury skrev 2012-08-28 23:11:35 följande:
    Du har inte gjort fel maskros. Tycker aldrig man ska låta trollkarlar påverka en i negativ riktning och göra så att man räds att skriva. (Jag delar förövrigt dina upplevelser, men har inte sett din tråd.)
    Den första handlar bara om hur man går vidare från sexuellt övergrepp. Den är skriven i mitt namn. 
    Den andra är skriven anonymt( vilket jag ångrade senare, så jag egentligen inte har nåt att skämmas för), men den handlar om mitt liv...allt jag varit med om fram till idag. Men jag valde att vara anonym först för att jag var rädd att fel personer (som mitt ex tex) skulle hitta tråden och jag skulle få skit för det. 

www.familjeliv.se/Forum-4-50/m66180414.html

www.familjeliv.se/Forum-4-50/m66340989.html

Jag vill kunna hjälpa andra utsatta, men inte hjälpa äcklen att få material.
  • Maskrosbarn
    Regnig måndag skrev 2012-08-28 23:42:52 följande:
    Nej inte alls utan det förekommer med jämna mellanrum trådar där TS mer eller mindre ber om att andra ska dela med sig av sina erfarenheter. Signifikant är att TS alltid är rätt torftig och svarar mycket fåordigt om alls. Förstår du vad jag syftar på? Alltså, det skiljer rätt rejält åt en tråd där någon försöker bearbeta tillsammans med andra och det som jag syftar på och det jag trodde allt handlade om. Just för att det är så viktigt att kunna bearbeta så brukar jag skriva tydliga varningar när det handlar om det här. Jag har även anmält dem och de tas alltid bort så jag kan inte länka heller.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!

Jag förstår..har också sett sådana exempel. Blev bara orolig och ville försäkra mig om att inte mina trådar ses på samma sätt.
  • Maskrosbarn
    Regnig måndag skrev 2012-08-28 23:54:46 följande:
    Nu har jag inte sett just dina trådar men jag är helt säker på att jag skulle uppleva dem som äkta, du ger ju av dig själv, framförallt dina tankar. Jag tror knappast att du ställer krassa frågor som "vad kände du när h*n gjorde det" utan du resonerar i stort och smått? Alltså, det är inte sådär jättevanligt men vad vet jag? Jag letar ju inte efter dem precis utan jag upptäcker dem mest av en slump, precis som att jag snubblade in i den här tråden.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!

Maskrosbarn skrev 2012-08-28 23:23:57 följande:
    Den första handlar bara om hur man går vidare från sexuellt övergrepp. Den är skriven i mitt namn.  Den andra är skriven anonymt( vilket jag ångrade senare, så jag egentligen inte har nåt att skämmas för), men den handlar om mitt liv...allt jag varit med om fram till idag. Men jag valde att vara anonym först för att jag var rädd att fel personer (som mitt ex tex) skulle hitta tråden och jag skulle få skit för det.  www.familjeliv.se/Forum-4-50/m66180414.html www.familjeliv.se/Forum-4-50/m66340989.html Jag vill kunna hjälpa andra utsatta, men inte hjälpa äcklen att få material.

Länkar till mina trådar finns i inlägg 90 här.(försöker citera) om du vill kolla. Nej, jag är inte på nått sätt intresserad av att veta sånt...skulle aldrig få för mig att fråga och skulle nog känna mig obekväm om någon började så...antingen fråga mig eller andra i tråden. För det är inte det de handlar om, utan man delar bara hemska erfarenheter och kan ge varan tips och stöd inför framtidens alla möjliga svårigheter i livet.
  • Maskrosbarn

Jag vet att folk är olika, och reagerar på olika sätt...ingen kan säga var som är rätt eller fel.

Som tex, när nån närstående dör. 
    Du kan gråta och vara helt utom dig.
    Du kan var helt tyst och inget säga alls.
    Du kan låtsas som att allt är som vanligt (för att det är för jobbigt)
    Du kan bli så fruktansvärt arg.

Ingen av dessa(finns fler) är rätt eller fel sätt att reagera, betyder inte att man inte sörjer
    och är jätteledsen bara för att man kanske inte visar det.

Men när jag läser trådar här(som hon i helgen) där hon ena stunden låter....(överdriver nu)

-buhuhu, det är så synd om mig, vad ska man göra? Kan ni hjälpa mig? Vem ska man ringa?

Och andra stunden, när man får råd, tips, stöd...ja allt man bett om...låter...

- Nej, men det är jättebra med mig, jag klarar mig, är inte så farligt egentligen. hihi...=)
    (speciellt med sina smilisar efteråt) 

För att sen vilja ha sympati igen, men när hon får det så då behövs det inte...hon har det jättebra med sin snälla pappa...han är bara lite full ibland.

Då börjar man undra...självklart. 

Som sagt, man kan reagera väldigt olika...men ibland finns det nån måtta. 
    Så känner jag iaf...

• Maskrosbarn
    Bradbury skrev 2012-08-29 16:23:50 följande:

Men vet man något om hur människor fungerar tycker man inte det är särskilt konstigt. 
    En människa som blir utnyttjad av den enda i världen som hon litar på agerar inte alltid helt logiskt. 
    Ett barn älskar sin förälder oavsett hur hemskt det blir behandlat. Att TS därför börjar förmiska det som skett då folk uttrycker sin förskräckelse å hennes vägnar är inte det minsta underligt, det är tvärtom snarare en ganska normal reaktion. 

Det jag menade med de jag skrev...(och försökte få fram)

Är att jag är väl medveten om att man kan reagera väldigt olika...och att man kan känna att man ena stunden hatar och vill få hjälp, för att sedan inte våga.

Men att alla trådar här på FL som folk trott är troll och som sen plockats bort, har haft samma typ av karaktär.
    Jag menar bara att många av dom som trollar(för det finns) skriver på samma sätt...vilket får en att reagera och undra.

Jag menar inte att låta elak på nåt sätt...jag var själv en av dom som valde(gjorde det valet) att skriva efter antagandet att det var sant de hon skrev. Försökte hjälpa och gav råd och delade mina erfarenheter. 

• Maskrosbarn
    Millicent skrev 2012-08-29 19:06:42 följande:
    Tack! Ja, jag tycker också att det är fint att du inte ropade troll maskros! Jag tror inte att de som svarar med utgångspunkt att det är sant är mer lättlurade än andra. Jag tror att det handlar om att man orkar med ovissheten och att man gör ett aktivt ställningstagande att det är bättre att hjälpa någon i onödan så att säga än att stjälpa någon som verkligen behöver hjälp. 

Precis...även om man inte tror på berättelsen så kan man ändå hålla tyst om att vad man tror och antingen inte skriva alls eller välja att skriva som om det vore sant. Tror man på det, och det sen visar sig vara lögn...ja, vad har man förlorat då...ingenting. Bättre att vara medmänsklig och ge råd än att direkt (utan konkreta ÄKTA fakta. Vilket du aldrig kan ha här på FL) avfärda och trycka ner någon.
Svar på tråden Troll?!?